• ساختن و تهیه کارتها(KPIs,…)
  • تدوین سطوح اخطار و هدف معیارها
  • تدوین فرمولهای محاسبه به منظور تلفیق داده ها
  • تعریف مشخصه های نموداری برای ترسیم نمودارهای لازم.

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

  • انتقال داده های اندازه گیری شده تاریخی، از پروندههای قبلی به سیستم جدید.
  • ایجاد و تهیه گزارشها به صورت شفاف و یکپارچه

 

۲-۲۳-۳ مرحله سوم: یکپارچه سازی سازمانی
سیستم ارزیابی متوازن نباید به عنوان فرایندی جدا در سازمان راهاندازی شود. ارزیابی متوازن یک سیستم مدیریت است و باید به فرایندهای سازمان یکپارچه شود و با کارکنان سازمان مرتبط باشد. مرحله یکپارچه سازی سازمانی شامل وظایف زیر می‎شود:

  • تعریف اشخاصی که قابل پاسخ خواهی در مقابل معبارها هستند.
  • توضیح و تشریح پیاده سازی سیستم ارزیابی متوازن برای کارکنان.
  • مهندسی مجدد فرایند راهبرد و مدیریت
  • مهندسی مجدد فرایند گزارشگری

در صورتی که این مرحله به درستی انجام شود، “سیستم ارزیابی متوازن قادر خواهد بود که با زیر بنای قویتری اقدام به ردیابی پیشرفتهای راهبری سازمان کند(Cribb, 2003).
2-23-4 مرحله چهارم: یکپارچه سازی فنی
هدف یکپارچهسازی فنی، کاهش تعداد خروجی های سیستم مورد استفاده، به چند معیار یکپارچه شده محدود است. یکپارچه سازی فنی شامل گامهای زیر است:

  • تشخیص معیارهای وارد شده و سیستم های منبع اطلاعاتی برای این معیارها
  • تجزیه و تحلیل ساختار بانک داده ها و سیستم های عملیاتی

تعریف رویه تهیه کردن داده های مورد نیاز از منابع داده ها، شامل تشخیص داده، تعدیل و برنامه ریزی کردن به طور عادی، میزان داده های مورد استفاده برای ۳۰ تا ۶۰ درصد معیارها در یک سیستم ارزیابی متوازن به وسیله یک تا سه سیستم عملیاتی مختلف، همانند سیستم های گزارشگری مالی، سیستم های برنامه ریزی منابع بنگاه((ERP یا سیستم های مدیریت روابط مشتری(CRM) جمع آوری می‎شوند. الباقی عبارتند از داده های مورد نیاز در معیارهای نامشهودی که به طور جداگانه از طریق وارد کردن دستی داده ها، وارد سیستم می‎شوند. از طرف دیگر پیاده سازی فنی می‎تواند به طور موازی با یکپارچهسازی سازمانی و اغلب به صورت قسمتی از مرحله عملیات انجام شود. که این مسئله در تنظیم زمان کل پروژه تأثیر زیادی دارد.
تعریف و ساخت سیستم ارزیابی متوازن، یک تجربه یادگیری بسیار مفید دارد و سازمان درک عمیق‎تری از آنچه در کسب و کار و علت و اثر ارتباطات بین عوامل دخیل است، به دست میآورد. در طول مرحله یکپارچهسازی سازمانی ارزیابی متوازن، فرایندهای گزارشگری و مدیریت عادی سازمان، یکپارچه می‎شوند. در داخل این فرایندها به طور معمول وظایف زیر باید صورت گیرد:

  • به روز کردن ارزش معیارها
  • تحلیل نتایج خروجی ها از سیستم ارزیابی متوازن

پالایش و بهینه سازی مدل ارزیابی متوازن نقطه قوت ارزیابی متوازن، ساده بودن، منظم بودن و آسانی درک نتایج آن می‎باشد. و نباید این مزیتها را از دست بدهد.(Pandey, 2005) و این مرحله کمک شایانی به تحقق این نکته میکند.
۲-۲۳-۵ مرحله پنجم: عملیات
آنچه دانشگاهها در مورد ارزیابی متوازن بحث میشود با چیزی که در محیط حرفه ای قرار است پیادهسازی شود متفاوت است. به طوری که بعد از شروع استفاده از این ابزار مدیریت، تجربیات متعددی درباره ناکامی ارزیابی متوازن در نشریات علمی منتشر شد. در همین راستا، کاپلن و نورتن (۲۰۰۱) متوجه شدند.
شرکت های موفقی که راه حل ارزیابی متوازن را به کار برده اند، به یک الگوی سازگار در تنظیم راهبرد دست یافتند. آنها بعد از مطالعات خود دریافتند که اصول زیر در سازمانهای متکی به راهبرد، اجرا می شود:
اصل اول: بازگویی راهبرد به زبان واژهای عملیاتی پیاده سازی یک راهبرد، بدون توصیف عملیاتی ممکن نیست.
اصل دوم: در یک راستا قرار دادن ارکان سازمان، درجهت ایجاد هم افزایی اجزاء.
اصل سوم: تغییر شکل دادن راهبرد در هر کاری (در سازمانهای متکی به راهبرد لازم است که همه کارمندان راهبرد را درک کنند و دستیابی به اهداف شرکتها به صورت مسئولیتهای مشخصی بین آنها توزیع شود.)
اصل چهارم: ایجاد راهبرد برای یک فرایند پیوسته شرکتهای موفق با اتخاذ ارزیابی متوازن در حقیقت یک فرایند مدیریت راهبردی را پیاده سازی میکنند.
اصل پنجم: روسا و مدیران ارشد سازمانی باید به طور کامل بسیج شوند.(Kallas, 2006)
2-24 موانعی چند بر سر راه پیاده سازی کارت ارزیابی متوازن
وقتی مدیر تصمیم به پیاده سازی کارت امتیاز متوازن در سازمان میگردد. بلکه در مدیریت کارکنان نیز چالش روبرو میشود. پیاده سازی کارت امتیاز متوازن یک تغییر عمده است و طبیعی است که با مشکلاتی همچون موارد زیر روبرو گردد.

  • احساس تهدید از بین رفتن امنیت شغلی
  • عادت کارکنان به روش های کار قبلی.
  • عدم تمایل کارکنان به انجام کار اضافی ( جمع آوری داده ها، ایجاد روش های جدیدو…)
  • عدم پشتیبانی پیوسته و یکپارچه از سوی مدیریت
  • کوتاهی در مرتبط ساختن کارت امتیاز به سیستم گزارشدهی.
  • مقاومت در برابر شفافسازی

راهکار بسیار مناسبی که مدیران میتوانند برای مدیریت تغییر به هنگام پیاده سازی BSC اتخاذ نمایند، مشارکت دادن افراد گوناگون از واحدهای مختلف سازمانی و در سمتهای گوناگون است تا احساس پذیرش بهتری در کارکنان نسبت به رویکرد ارزیابی جدید ایجاد شود. (ملکی فر، شالچی فرد، ۱۳۸۴)
۲-۲۵ امتیازات روش ارزیابی متوازن

  1. وسیله ای برای عملی کردن استراتژی بنگاه از طریق ترجمه آن به هدفهای مشخص عملیاتی و معیارهای عملکرد.
  2. اجرای فرایند تغییر را در سازمان تسهیل مینماید.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...