تحقیق-پروژه و پایان نامه – الف) معدن ظاهری – 5 |
-
- سیستم اقتصادی سوسیالیستی: نظریه مورد قبول در این سیستم درست برعکس سیستم سرمایه داری میباشد. جامعه سوسیالیستی مالکیت عمومی(اشتراکی) را یک اصل کلی میداند که شامل همه انواع ثروت جامعه میشود و مالکیت خصوصی در جامعه سوسیالیستی یک حالت استثنایی و نادر است که گاهی اوقات در صورت ضرورت، جامعه به آن پایبند میشود.[۶۰]
-
- سیستم اقتصادی اسلام (اصل مالکیت مزدوج): اما سیستم اقتصادی اسلام هیچ یک از دو صفت اساسی جامعه سرمایه داری و سوسیالیستی را به عنوان اصل قبول ندارد، بلکه در آنِ واحد اشکال مختلفی برای مالکیت مقرر میدارد. به همین دلیل اسلام «اصل مالکیت مزدوج» (مالکیتی که اشکال متنوعی دارد) را به جای «اصل شکل واحد مالکیت» وضع میکند. لذا سه نوع مالکیت در اسلام وجود دارد: مالکیت خصوصی، مالکیت عمومی، مالکیت دولتی. در واقع هیچ کدام از این سه نوع مالکیت به طور استثناء یا به عنوان یک راه علاج موقتی که شرایط جامعه ایجاب کرده باشد، نیست[۶۱] و هر کدام به طور جداگانه به عنوان یک موجودیت عام و مستقل مورد قبول میباشند.
مبحث دوم: معدن
گفتار اول : تعریف
«مَعدِن» اسممکان از ریشه «عَدن» میباشد که در هر دو باب «ضَرَبَ یَضرِبُ» و «قَتَلَ یَقتُلُ» استعمال میشود.[۶۲] اغلب لغویون معدن را قریب بدین مضمون معنی کردهاند: «مکانُ کلِّ شیء یکون فیه أصله و مبتدؤه، نحو معدن الذهب و الفضه»[۶۳] مکانی که اصل و ریشه هر چیزی در آنجا موجود میباشد. مثلا معدن طلا به معنی مکان و مبدأ پیدایش طلا که در واقع در اعماق زمین است، میباشد. یکی از لغویون در اینباره مینویسد: «یطلق المعدن لغهً علی المکان الذی یثبت منه أهله»[۶۴] ونیز داریم که: «مرکز کلّ شیء معدنه»[۶۵] اما فقها در اصطلاح فقهی، معدن را به معنی خود مواد استخراج شده از اعماق زمین و نه مکان استخراج به کار بردهاند. تعریف ایشان از معدن گویای این نگرش است. تعبیر یکی از فقها در اینباره، اینگونه میباشد: «فظاهر الفقهاء أو صریحهم أنّ المراد بالمعدن الحالّ لا المحلّ»[۶۶] ظاهر یا حتی صریح کلام فقها این است که مقصود از معدن، خود مواد معدنی میباشد نه محلی که مواد معدنی در آنجا وجود دارد. یکی دیگر از فقها در مورد تعریف اصطلاحی معدن میگوید: «المعدن بکسر الدال و هو ما استخرج من الأرض مما کانت أصله، ثم اشتمل على خصوصیه یعظم الانتفاع بها کالملح»[۶۷] و نیز در جای دیگری میخوانیم: «إنّ المجتمع من کلمات الفقهاء و اللغویین هو ما استخرج من الأرض مما کانت أصله و اشتمل على خصوصیه یعظم الانتفاع به»[۶۸] همانطورکه ملاحظه میشود در کلام فقها عبارت «ما استخرج من الأرض» به ماده معدنی نهفته در زمین اشاره دارد. در واقع اسم موصول «ما» اثبات کننده این ادعاست. در انتها با در نظر گرفتن کلام فقها و لغویون به نظر میرسد که تعریف جامعی از معدن عبارت باشد از: «مادهای از مواد که دارای سود و منفعت خاص است، در محلی به طور طبیعی متمرکز و انباشته شده باشد و مردم برای اینکه استفاده ببرند، آن را استخراج کنند.»[۶۹]
گفتار دوم: اقسام
معدن در فقه و حقوق به دو دسته معادن ظاهری و معادن باطنی تقسیم شده است. اما در مورد تعریف این دو دسته در کلام فقها و حقوقدانان اختلافاتی وجود دارد. در واقع گروهی ملاک ظاهری و باطنی بودن معدن را فاصله از سطح زمین میدانند و گروهی معتقدند ملاک تمایز این دو نوع معدن، نحوه آشکار بودن ماده معدنی است. در ادامه به توضیح بیشتر اقسام معادن میپردازیم.
الف) معدن ظاهری
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 04:08:00 ب.ظ ]
|