• نرم افزار تحلیل آماری SPSS

 

 

 

اس‌پی‌اس‌اس SPSS مخفف کلمات Statistical Plachage for the Social Science که به معنای نرم افزار آماری برای علوم اجتماعی است. بنابراین این نرم افزار ابتدا برای محاسبات آماری محققان علوم اجتماعی نوشته شده بود. ولی با پیشرفت علم آمار وکامپیوتر این نرم افزار نیز قابلیت های خود را افزایش داد و اکنون به نرم افزاری تبدیل شده است که تقریبا تمام نیازیها محاسبات آماری هر نوع طرح تحقیقاتی و آماری را برآورده می نماید. (حبیب پور و صفری، ۱۳۸۸)
دانلود پایان نامه
«اس پی اس اس» از جمله نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود.این­نرم‌افزارتوسط پژوهشگران بازار و دادوستد،پژوهشگران سلامتی،شرکت‌های نقشه‌برداری،دولتی،پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند. (مومنی و قومی، ۱۳۷۸)

 

 

  •  

 

 

  • تحلیل خروجی نرم­افزار SPSS

 

 

 

 

نرم­افزار SPSS چند جدول را جهت تحلیل ارائه می دهد. در اینجا به شرح اندکی از مهمترین جداول که در ادامه از آنها بهره میگیریم، می پردازیم؛
Model Summary به معنای خلاصه مدل است. این جدول مقادیر R و را نشان می دهد. مقدار R (همبستگی پیرسون بین دو متغیر) اشاره دارد به همبستگی ساده بین دو متغیر و به عبارتی شدت همبستگی بن دو متغیر را نشان می دهد.
مقدار نشان میدهد که چه مقدار از متغیر وابسته، میتواند توسط متغیر مستقل تبیین شود.

به عنوان مثال جدول فوق را در نظر بگیرید؛ می توان مشاهده کرد که با توجه به مقدار نسبتاً قابل توجه R (0.965) همبستگی ساده از نوع خیلی قوی بین دو متغیر وجود دارد.
همچنین مقدار نشان می دهد که ۹۳٫۲% از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیر مستقل تبیین می گردد.
جدول بعدی ANOVA نام دارد. این جدول نشان می دهد که آیا مدل رگرسیو ن می تواند به طور معنادار و مناسبی تغییرات متغیر وابسته را پیش ­بینی کند. برای بررسی معنا­داری به ستون آخر (sig) نگاه می کنیم. این ستون معنا­داری آماری مدل رگرسیون را نشان می دهد.چنانچه میزان بدست آمده کمتر از ۰٫۰۵ باشد نتیجه میگیریم که مدل بکار رفته، پیش ­بینی کننده خوبی برای متغیر وابسته است.

جدول فوق نشان می دهد که مدل رگرسیونی معنادار است.
جدول بعدی Coefficients ، به معنی ضرایب، اطلاعاتی را در مورد متغیرهای پیش­بین به ما می دهد.

مشاهده می کنیم که مقدار ثابت (constant) و متغیر وابسته هر دو در مدل معنادار شده اند (به ستون sig نگاه می کنیم). ستون Coefficients Standardized (Beta) بیانگر ضریب رگرسیونی استاندارد شده یا مقدار بتا است. ضریب رگرسیونی استاندارد شده یا مقدار Beta در جدول فوق ۰٫۹۶۵ شده است که نشانگر میزان تاثیر متغیر مستقل بر وابسته است.
نکته: میزان Beta زمانی که تنها یک متغیر مستقل در مدل داریم، با میزان همبستگی پیرسون بین دو متغیر ® دقیقاً برابر است. اما زمانی که بیش از یک متغیر مستقل داشته باشیم، Beta با ضریب همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته تفاوت خواهد داشت. در واقع زمانی که بیش از یک متغیر مستقل در مدل داشته باشیم، ضریب Beta به ما کمک می کند تا سهم نسبی هر متغیر مستقل را در پیش ­بینی متغیر وابسته مقایسه کنیم و به عبارتی بتوانیم تعیین کنیم که کدام متغیرها بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته دارند.
جهت ایجاد معادله رگرسیونی از میزان ضریب رگرسیونی استاندارد نشده (B) استفاده می کنیم. معادله رگرسیونی جهت پیش ­بینی دقیق مقادیر متغیر وابسته مورد استفاده قرار می گیرد و معادله آن به صورت زیر است:
Y= مقدار پیش ­بینی شده متغیر وابسته
a= عرض از مبدأ نقطه تقاطع خط رگرسیون با محور Y (در جدول: مقدار ثابت یا constant)
b= شیب خط (ضریب رگرسیونی استاندارد نشده یا B)
X= مقادیر مختلف متغیر مستقل
بنابراین معادله رگرسیونی جدول فوق به این صورت نوشته می شود؛
بنابراین با کمک معادله فوق می توان با ثابت نگه داشتن مقادیر a و b و جایگذاری مقادی مختلف متغیر مستقل X، مقادیر متغیر وابسته Y را پیش ­بینی نمود. (حبیب پور و صفری، ۱۳۸۸ ؛ مومنی، ۱۳۷۸)
در آزمون های انجام شده در این تحقیق، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. چرا که؛

 

 

  • متغیرها فاصله ای یا نسبی هستند.

 

 

 

  • رابطه مورد مطالعه خطی می باشد.

 

 

 

  • کارایی بالای این ضریب همبستگی.

 

 

 

  • دقت بالای این ضریب نسبت به سایر ضریب های موجود.

 

 

 

 تفسیر نتایج ضریب همبستگی برونداد SPSS

براساس یک قاعده کلی براساس مقادیر زیر می‌توان درباره میزان همبستگی متغیرها قضاوت کرد. در این تحقیق نیز ملاک سنجش ضرایب همبستگی همین جدول می باشد. بخاطر داشته باشید همین تفسیر برای مقادیر منفی نیز قابل استفاده است؛

 

 

ضریب همبستگی

 

تفسیر

 

 

 

۰٫۰۰ - ۰٫۱۹

 

خیلی اندک و قابل چشم پوشی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...