————————————————————————
۵.عنوان شغلی: آدامس فروش
معنی لغوی: دست فروشانی که در سر خیابان ها یا جلوی مغازه ها و یا مراکز شلوغ شهر مثل بازار آدامس می فروشند.
مثال: گاهی هم آدامس بسته یک قران یا فال حافظ و این ها می فروختم. (۲۴ ساعت در خواب و بیداری، بهرنگی،۲)
کد isic: 9111
طبقه شغلی: کارکنان مشاغل ساده
بسط و شرح: در دهه‌ های پیش که امکان تحصیل برای همه بچه های کشورمان فراهم نبود، بسیاری از آنان برای کمک به خانواده یا درکارگاه ها و کارخانه های قالی بافی و … به کار مشغول می شدند و یا به دستفروشی روی می آوردند. آدامس فروشی در کنار دیگر مشاغل مثل لبو فروشی و سیگار فروشی و بلیط فروشی و… از جمله کارهای دستفروشی بود که به مغازه و دکان و سرمایه ی خاصی نیاز نداشت. برخی از دانش آموزان شهری نیز در مقاطع تحصیلی پایین در تابستان برای کذران اوقات فراغت خود در محل های نزدیک زندگی شان آدامس فروشی می کنند.
دانلود پروژه
مطلوبیت: ورود کودکان در سنین پایین به بازار کار و آشنایی با فوت و فن بازار توانایی خاصی در بزرگسالی به آنان می بخشد. کودکان مورد استثمار و آزار و اذیت جسمی و جنسی قرار می گیرند.

 

 

 

————————————————————————
۶.عنوان شغلی: آژان
معنی لغوی: آجان؛ نماینده ، کارگزار - پاسبان (صدری افشار،۱۳۹۴:۱۴)
مثال: آژان باتون به دست در دو سه قدمی ما بود… قاسم از ضرب باتون فریادی کشید…آژان سرش داد زد:” ولگردهای قمار باز…(۲۴ساعت در خواب و بیداری، بهرنگی، ۴)
کد isic: 5162
طبقه شغلی: کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش
بسط و شرح: این عنوان شغلی اختصاص به دوران قبل از انقلاب داشت. گاهی این افراد برای کنترل نظم و امنیت شهرها به خشونت متوسل می شدند و حتی مردم معترض را با باتون مورد ضرب و شتم قرار می دادند.این چهره از آژان ها تاثیر بسیار منفی در افکار عامه مردم دارد. گاهی هم با گرفتن رشوه که موجب حق کشی از مظلومی می شد، فاصله ای بین خود و مردم ایجاد می کردند. امروزه نیروی انتظامی ایجاد نظم و امنیت شهرها را بر عهده دارد. ممکن است این افراد در درگیریهای شهری و یا به دست افراد شرور در حین انجام وظیفه جان خود را از دست بدهند.
مطلوبیت: برقرار کردن نظم و امنیت در شهرها که باعث آرامش و آسایش شهروندان یک جامعه می شود، از مهم ترین جنبه ی این شغل است.

 

 

 

————————————————————————
۷.عنوان شغلی: آسیابان
معنی لغوی: آسیابان: متصدی نگهبان آسیا؛ صاحب آسیا؛ طحان ( دهخدا،۱۳۷۷: ؟)
مثال: … شما هم مثل من شب را در همین آسیاب صبح کنید صبح زود گندم هایتان را آسیاب می کنم….سادگی مردم روستا و کشاورزان: ” مرد حسابی چرا به جای من شاطر پیر را از خواب بیدار کرده ای؟” (مثل ها و قصه هایشان، رحماندوست، ۱۱۴)
کد isic: 8273
طبقه شغلی: متصدیان ماشین آلات
بسط و شرح: کار آسیابان این است که مواظب حرکت سنگ و کم و زیاد شدن فشار آب باشد و مراقبت کند که صاحب گندم ها به نوبت جلو بیایند وهنوز گندم نفرجلویی به آخر نرسیده نفربعدی گندم را به مخزن بریزد تا آسیاب خالی نچرخد. ( بقیعی، ۱۳۸۴: ۷)
مطلوبیت: از کارهای بسیار سخت و طاقت فرسا بود. آسیابان شبانه روزی کار می کرد. کم فروشی از نقصان های این شغل است که به اندازه گندم مردم آرد به آن‌ ها پس نمی دادند. گاهی هم رعایت نکردن نوبت افراد.
————————————————————————

 

 

 

۸.عنوان شغلی: آش فروش
معنی لغوی: دوره فروش( صدری افشار،۱۳۹۴: ۸۱)
دوره گردهایی که در سر خیابان ها می نشستند و یا د بر کوچه ها و محله های قدیمی با چرخ دستی خود راه می رفته و آش می فروختند.
مثال: پیرمرد آش فروش مثل همیشه لب جو، پشت به وسط خیابان نشسته بود و دیگ آش جلوش بود (۲۴ ساعت در خواب و بیداری، بهرنگی، ؟)
کد isic: 9111
طبقه شغلی: کارکنان مشاغل ساده
بسط و شرح: از مظاهر بخش های جنوبی شهرهای بزرگ و پرجمعیت است که ازنظر ساختار شهری، اجتماعی و اقتصادی متفاوت از مناطق شمال شهر است.
مطلوبیت: امروزه در شهرهای بزرگ و پرجمعیت این کار در مغازه ها انجام می شود و جزء زندگی روزمره افراد تلقی می شود.

 

 

 

————————————————————————
۹.عنوان شغلی: آشپز
معنی لغوی: آنکه شغلش پختن طعام است . خوالیگر. خوالگر. دیگ پز. مطبخی . طباخ . باورچی . پزنده . خوراک پز. خورده پز.( صدری افشار،۱۳۹۴:۱۴)
مثال: پادشاه فورا آشپز را صدا زد و در گوشش آهسته گفتت : ” زود برو بوقلمون سیاه را برای پیر مرد بریان کن!"، (گل الماس، میربخت،۱۷)
کد isic: 5122
طبقه شغلی: کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش
بسط و شرح: آشپزها می توانند با پخت غذاهای مختلف و ایجاد تنوع در نوع پخت غذاها، یک نواختی تغذیه ی روزمره را ازبین برده و با تخصص خود خواص غذایی مواد را در طول پخت حفظ کنند تا سلامتی انسان ها به خطر نیفتد. ( بقیعی،۱۳۸۴:؟)
غذای بیشتر خانواده ها آش می باشد . و بر حسب اینکه از بین مواد ترکیب کننده ی آش چه ماده ی آن بیشترمورد توجه است فبه اسم همان ماده موصوف و موسوم می گردد. مانند آش اماج،آش سبزی،آش لخشک،آش رشته،آش آلو،آش انار،آش شله قلمکارو.. به علت تنوع زیاد آش ها و مهارت طلبی آن ها ،پزنده ی غذاهای دیگر را هم آشپز و محل پختن همه غذاها را آشپزخانه می گویند . ولی آشپزحرفه ای کسی است که برای مجالس عروسی و عزا و ختنه سوری وولیمه های از سفر مکه و کربلا برگشته و افطاری دادن ،سورخانه خریدن و… غذا می پزد و دستمزد دریافت می دارد .چه این غذاها پلووخورش و یا آبگوشت ساده باشد،چه حلیم و شله قلم کار که از همه سخت تر و فنی تر می باشد.آشپز حرفه ای دکان و دم دستگاه مشخصی ندارد،به اعتبار شهرتی که ضمن چند سال آشپزی به دست آورده،مشتری ها به منزلش رجوع کرده و تعداد تقریبی مهمان و نوع مخلفات آن را می گویند او هم مقدار موادلازم را صورت می دهد و در روز معین با چند نفر دستیار می آید و کارش را شروع میکند. اگر نوع غذا آش شله قلم کار باشد،از چند روز جلوترسه چهار دیگ بزرگ برای شله و یک دیگ کوچک برای قیمه و دویست سیصد کاشی و قاشق چوبی وقفی از یکی از حسینیه ها می گیرندد،در یک گوشه حیاط برای هر دیگ یک اجاف می سازند ،به اندازه لازم برنج ،گندم، نخود، لوبیا، عدس، ماش و ادویجات و مقداری هیزم می آوورندوبه تعداد دیگ ها گوسفند می کشندو دوشبانه روز زحمت می کشندتا همه ی آنها بپزد وشله جا بیفتد…پس از آماده شدن شله یک نفر با ملاقه دوری ها را پر می کند ویکی هم روی هر دوری یک قاشق قیمه می ریزد و به طریق دست به دست به جایی که مهمان ها نشسته اند حمل می نمایند. مطلوبیت: این شغل یک هنر است تا حرفه و نیاز به خلاقیت دارد. بنابراین مهم ترین حسن آن رضایت خاطر شاغلان آن پس از اتمام کار است. لذت ناشی از خلاقیت و رضایت مشتری از ویژگی های این شغل است. ساعات کار زیاد از مهمترین سختی کار آنهاست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...