جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیهی کارکنان سازمان برق منطقهای یزد میباشد که بر اساس اطلاعات جمعآوری شده در مجموع شامل ۸۰۰ نفر میشود. برای تعیین حجم نمونه از رابطه زیر موسوم به فرمول ککران استفاده گردید:
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

که در آن N حجم جامعهی مورد بررسی و p نسبتی از جامعه است که دارای ویژگی مورد مطالعه هستند. در عمل به دلیل نامعلوم P، آن را برابر ۵/۰ قرار میدهند.  نیز میزان خطای برآورد است.
با بهره گرفتن از رابطه فوق و به ازای مقادیر  تعداد نمونه لازم به صورت زیر محاسبه می شود:

که با توجه به پیشبینیهای صورت گرفته مبنی بر بروز بیپاسخی در مجموع تعداد ۱۰۰ پرسشنامه بین اعضای جامعهی آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده توزیع گردید که از این میان اطلاعات ۹۵ پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفت.
ابزار گردآوری اطلاعات
در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی محقق ساخته مشتمل بر سه قسمت استفاده خواهد شد. این قسمتها عبارتند از:
ویژگیهای دموگرافیک
میزان استفاده از اتوماسیون اداری
سوالات مربوط به کارایی و اثربخشی
هر کدام از این قسمتها از چندین سوال تشکیل شده است. در بخش ویژگیهای جمعیتشناختی سوالاتی نظیر سن، جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی و … گنجانده شده است. در بخش دوم پرسشنامه با طرح سه سوال، میزان استفادهی افراد از سیستم اتوماسیون اداری سنجیده میشود. بالاخره، بخش سوم، سوالات مرتبط با کارایی و اثربخشی را دربر میگیرد به طوری که ۹ سوال مربوط به کارایی و ۵ سوال نیز به اثربخشی سیستم اتوماسیون اداری مربوط میشود. جدول ‏۳-۱، سوالات مطرح شده در بخش دوم و سوم پرسشنامه را نشان میدهد. لازم به ذکر است در طراحی سوالات بخش سوم پرسشنامه از فاکتورهای معرفی شده توسط صرافیزاده و علیپور (۱۳۸۸) استفاده شدهاست.
سوالات بخش دوم و سوم پرسشنامه، همگی سوالاتی پنج گزینهای در مقیاس درجهبندی لیکرت طراحی گردیدند. البته با توجه به نوع سوالات، گزینههای موجود در بخش دوم به صورت خیلیکم، کم، متوسط، زیاد و خیلیزیاد میباشد اما در بخش سوم گزینه ها به صورت کاملاً مخالفم، مخالفم، بینابین، موافقم و کاملاً موافقم هستند. نحوهی نمرهدهی سوالات در بخش دوم به این صورت است که به گزینهی خیلیکم، نمره یک، … و به گزینهی خیلیزیاد، نمره ۵ تعلق میگیرد. در بخش سوم نیز به گزینهی کاملاً مخالفم نمره یک، … و به گزینهی کاملاً موافقم، نمره ۵ داده میشود.
جدول ‏۳-۱: دسته بندی سوالات بخش دوم و سوم پرسشنامه

 

بخش سوال شماره سوال
میزان استفاده از
سیستم اتوماسیون اداری
میزان استفادهی کلی از اتوماسیون اداری ۱
میزان تمایل به استفاده از اتوماسیون اداری ۲
میزان تسلط به سیستم اتوماسیون اداری ۳
کارایی سهولت ارتباط بین مدیران و کارمندان ۴
بالا بردن سرعت پاسخگویی کارمندان به مدیران ۵
بالا بردن سرعت پاسخگویی به ارباب رجوع ۶
افزایش اشتیاق کاری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...