۲۱سه رشت۷اسالم۱۶۰٫۵۷۲شفت۱۷۰٫۳۷۷

همانطور که مشاهده می شود در بین شعب مورد بررسی شعبه اسالم از لحاظ تعداد دفعات مرجع شدن در سبد مجموعه مرجع، در صدر قرار دارد لذا می تواند بر مبنای روش شمارشی به عنوان کاراترین شعبه مد نظر قرار بگیرد. اما به طور کلی چند روش برای رتبه بندی واحد های کاملاً کارا وجود دارد که روش شمارشی و وزنی از جمله آنها می باشند. در روش شمارشی، همانطور که اشاره شد تعداد دفعاتی که بنگاه کارا در ساختن مجموعه مرجع دخیل بوده است، مد نظر قرار می گیرد. بنابراین هر بنگاهی که تعداد دفعات بیشتری در ساختن مجموعه مرجع شرکت داشته باشد. به نسبت به سایربنگاه ها از رتبه بالاتری برخوردار است (که بر این اساس همانطور که اشاره شد شعبه اسالم با ۱۷بار تکرار در مرجع شدن کاراترین بوده است). اما اشکالی که به روش شمارشی وارد می شود آن است که امکان دارد بنگاهی که به کرات در تشکیل بنگاه های دیگر سهیم باشد اما سهم ناچیزی داشته باشد و برعکس تعداد دفعاتی که بنگاهی در تشکیل بنگاه مرجع دارد اندک باشد، اما هر بار وزن زیادی داشته باشد. برای حل مشکل فوق پیشنهاد می شود، مجموع وزن هایی که هر بنگاه در تشکیل بنگاه های مرجع داشته است ملاک عمل قرار گیرد. از این رو از روش اندرسون-پترسون استفاده و در ادامه ارائه شده است.
اما وزن شعب مرجع بدین معناست که وزن مربوطه به شعبه مرجعی که به لحاظ کمی بیشتر است ،این شعبه دراولویت اول برای الگو گیری آن شعبه ناکارامطرح است .بعنوان مثال برای شعبه ناکارای رضوانشهر ،ازبین شعب شفت وکیاشهر واملش که بعنوان الگو برای این شعبه معرفی شده اند،شعبه شفت به دلیل داشتن وزن بالاتر جهت الگوگیری دراولویت اول قرارداردوبعد از آن شعبه املش ودر آخر شعبه کیاشهر.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

  • رتبه بندی بر اساس کارایی:

جهت بررسی دقیق تر و حصول نتایجی کاربردی تر، می بایست ۲۱ شعبه تامین اجتماعی استان گیلان رتبه بندی شوند. روش های متفاوتی جهت رتبه بندی واحدها وجود دارد که ما در اینجا از روش اندرسون پیترسون جهت رتبه بندی واحد ها استفاده کردیم. در سال ۱۹۹۳ اندرسون و پیترسون روشی را برای رتبه بندی واحدهای کارا پیشنهاد کردند که امکان تعیین کاراترین واحد را میسر می ساخت. با این تکنیک امتیاز واحدهای کارا می تواند از یک بیشتر شود به این ترتیب واحدهای کارا نیز مانند واحدهای غیر کارا می توانند رتبه بندی گردند. مبنای کار بدین گونه است در وحله اول شعب کارا رتبه بندی می شوند تا کاراترین شعبه انتخاب گردد. سپس شعب ناکارا نیز می بایست رتبه بندی شوند تا ضعیف ترین شعبه به لحاظ کارایی و بهره وری مشخص شده و موقعیت هر شعبه در میان سایر شعب مشخص گردد.
جدول (۴-۶) خروجی مدل اندرسون پیترسون

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...