دانلود مطالب درباره بهینه سازی ظرفیت ترافیک شبکه جاده ای شهری با افراز ... |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه علوم و فنون مازندران
پایان نامه
مقطع کارشناسی ارشد
رشته: مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعی
موضوع: بهینه سازی ظرفیت ترافیک شبکه جادهای شهری با افراز خطوط جادهای و تنظیم هوشمند سیگنالهای کنترل ترافیک
استاد راهنما: پرفسور ایرج مهدوی
دکتر بابک شیرازی
استاد مشاور: مهندس رضا حسن زاده
دانشجو: معصومه دیوسالار
تابستان ۱۳۹۲
سپاس ازسه وجود مقدس:
آنان که ناتوان شدند تا ما به توانایی برسیم…
موهایشان سپید شد تا ماروسفید شویم…
و عاشقانه سوختند تا گرمابخش وجود ما و روشنگر راهمان باشند…
پدرانمان
مادرانمان
استادانمان
چکیده
شبکه های حملونقل شهری را میتوان مجموعه ای از شبکه معابر شهری و شبکه های حملونقل عمومی فعال در آن در نظر گرفت. تصمیمهای مرتبط با طراحی شبکه های حملونقل شهری سلسله مراتبی، تصمیمات بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت را شامل میشوند. تصمیمات بلندمدت در ارتباط با طراحی و توسعه زیرساختها و طراحی توپولوژی شبکه و تصمیمات میانمدت در ارتباط با زیرساختها و منابع شبکه مطرح هستند. جهتدهی به معابر از تصمیمات میانمدت و تنظیم چراغهای راهنمایی از تصمیمات کوتاهمدت در طراحی شبکه های حملونقل شهری هستند.
در این پایان نامه مساله طراحی شبکه ترکیبی تصمیمات رده بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت با رویکرد بیشینهسازی ظرفیت ذخیره شبکه ارائه شده است. ظرفیت ذخیره، بزرگترین مضرب ماتریس تقاضاست که میتوان به شبکه تخصیص داد بدون اینکه محدودیت ظرفیت معابر را نقض کند. مساله مورد مطالعه با رویکرد مدل ریاضی دوسطحی مدلسازی می شود. هدف سطح بالا بیشینهسازی ظرفیت ذخیره از طریق تنظیم سیگنال چراغ راهنما در تقاطعها ،جهتدهی به معابر و افزایش ظرفیت معابر از طریق اضافه کردن خط به معابر است.مساله سطح پایین، تخصیص ترافیک تعادلی کاربر است که هدف آن کمینهسازی زمان سفر کاربران است. به دلیل نامحدب بودن مدل، از روش های فوق ابتکاری (الگوریتم ژنتیک ترکیبی با شبیهسازی تبرید و الگوریتم زنبور عسل) برای حل آنها استفاده می کنیم. برای بررسی کارایی الگوریتم،برای حل مساله در سه سایز مختلف استفاده می شود. نتایج نشان داده که توانایی هر دو الگوریتم در بهبود وضعیت ظرفیت ذخیره یکسان است، ولی سرعت همگرایی الگوریتم ژنتیک ترکیبی با شبیهسازی تبرید نسبت به الگوریتم زنبور عسل بیشتر است.
کلمات کلیدی: طراحی شبکه حمل ونقل ترکیبی، ظرفیت ذخیره، جهتدهی به معابر، اضافه کردن خط، تنظیم سیگنال، برنامه ریزی دو سطحی، روشهای بالا ابتکاری
فهرست
فصل ۱- :مقدمه و کلیات تحقیق ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- سیستم حمل ونقل ۵
۱-۳- تقسیم بندی سیستم های حمل ونقل ۶
۱-۴- طراحی شبکههای حملونقل شهری و تقسیمبندیهای مربوط ۷
۱-۵- طراحی شبکه های معابر جادهای ۸
۱-۶- جهتدهی به معابر ۹
۱-۷- تنظیم چراغ راهنمایی ۹
۱-۸- ظرفیت ذخیره شبکه حمل ونقل ۱۰
۱-۹- مدل سازی مسایل طراحی شبکههای حملونقل جادهای ۱۱
۱-۱۰- محدوده پروژه ۱۳
فصل ۲- مرور بر ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۴
۲-۱- مرور مطالعات انجام شده در زمینه RNDP 15
۲-۲- مسایل طراحی تنظیمات سیگنال(SSDP) 21
۲-۲-۱- رویکرد بهینه سازی موضعی ۲۲
۲-۲-۲- رویکرد بهینه سازی سراسری ۲۲
۲-۳- مفهوم ظرفیت ذخیره سیستم ۲۲
۲-۴- یک طرفه یا دوطرفه کردن معابر و مسایل مربوط ۲۶
۲-۵- توسعه و نوآوریپایان نامه ۲۸
۲-۵-۱- ترکیب با تصمیمات RNDP 28
فصل ۳- مدل ریاضی پیشنهادی و روش حل ۳۲
۳-۱- تعریف مساله ۳۳
۳-۱-۱- ویژگیهای کلی مساله ۳۳
۳-۱-۲- فرضیات مساله ۳۳
۳-۱-۳- ورودیهای مساله ۳۴
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-23] [ 01:25:00 ق.ظ ]
|