پایایی ابزار تحقیق با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. یکی از روش های محاسبه قابلیت پایایی، ضریب آلفای کرونباخ[۴۵] می‌باشد که برای محاسبه آن ابتدا باید واریانس نمرات هر سؤال پرسشنامه و واریانس کل آزمون را محاسبه کرد و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آن را محاسبه نمود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
 = ضریب آلفای کرونباخ

k= تعداد سؤال های پرسشنامه
 = واریانس مربوط به سوال i ام
 = واریانس کل آزمون
در این تحقیق مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه های الف و ب به ترتیب ۸۷/۰ و ۷۹/۰ شده است که چون مقدار آن بیشتر از ۷/۰ میباشد نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه ها میباشد. همچنین آلفای کرونباخ هر کدام از متغیرها نیز به تفکیک محاسبه شد که در نگاره شماره ۳-۲ آمده است.

 

جدول ۳-۱ آلفای کرونباخ هر متغیر
متغیرها آلفای کرونباخ بدست آمده
آگاهی مدیران از برنامه ریزی ۸۷/۰
آگاهی مدیران از سازماندهی ۸۱/۰
آگاهی مدیران از بسیج امکانات ۷۵/۰
آگاهی مدیران از نظارت و کنترل ۷۱/۰
آگاهی مدیران از هدایت و رهبری ۸۴/۰
تعیین نحوه تصمیم گیری مدیران ۷۹/۰

روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات
در این پژوهش از روش های آماری زیر استفاده گردید :
از آزمون اطمینان ۹۵ % برای تعیین سطح معنی دار ۵ % وآزمون t برای مقایسه دوبه دویی عوامل وهمچنین آزمون HSD (توکی )برای بررسی تفاوت میان متغییر ها در چند جامعه آماری (سطوح مختلف تحصیلی )، وبرای تعیین همبستگی وعدم همبستگی ازآزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است ، ضمنا از جداول توزیع فراوانی مطلق ودرصد فراوانی نسبی ونمودارها جهت مقایسه اطلاعات جمع آوری شده استفاده گردید .
خلاصه
در این فصل روش تحقیقی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت توضیح وعلت استفاده از این روش توضیح داده شد .سپس جامعه آماری معرفی وروش نمونه گیری مربوط به این جامعه تشریح شدودر همین جا اضافه گردید که بعلت ماهیت وموضوع پژوهش ونوع سوالات پرسشنامه ها، الزاما از مدیران در سطح سه مقطع (ابتدایی- راهنمایی- متوسطه) بعنوان آزمودنی برای پرسشنامه الف واز کارکنان مدارس برای پرسشنامه ب استفاده شد که صلاحیت پاسخگویی داشته وبه امور مدیریتی مدارس وقوف داشته اند .
در خصوص روائی پرسشنامه ها از نظرات اساتید واعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد واحد سیرجان بهره گرفته شد وبا استفاده از روش زیگما شمارشی روائی آنها تعیین گردید وبرای پایایی آنهااز دو روش آزمون مجدد وضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که در نتیجه مشخص شد که پرسشنامه هااز روائی واعتباربالایی برخوردارند(جدول ۳-۱) ودر نهایت با استفاده ازنظرات اساتیدراهنماومشاور، روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات وآزمونهای آماری استفاده شده مطرح گردید .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...