طبق یافته های تحقیق، میزان همبستگی بین متغیر مستقل( تعهد مدیریت) و متغییر وابسته (اجرای حاکمیت بالینی) با بهره گرفتن از آزمون پیرسون ۶۴/ بوده است از آنجا که سطح معنی داری ازمون۰۰۰/ است، در تیجه با اطمینان می توان گفت که بین دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد. یعنی هر چه تعهد مدیریت افزایش پیدا کند اجرای صحیح حاکمیت بالینی افزایش پیدا می کند. همچنین قابل ذکر است که از بین ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی، تعهد مدیریت بیشترین تاثیر را بر اجرای حاکمیت بالینی داشته است.
فرضیه دوم: دید سیستمی بر اجرای حاکمیت بالینی تاثیر معنی داری دارد.
طبق یافته های تحقیق میزان همبستگی بین متغیر مستقل(دید سیستمی) و متغییر وایسته (اجرای حاکمیت بالینی) با بهره گرفتن از آزمون پیرسون۴۹/۰ بوده است از آنجا که سطح معنی داری آزمون۰۰۱/۰ است، در نتیجه با اطمینان می توان گفت که بین دو متغییر رابطه معنی داری وجود دارد.یعنی هر چه دید سیستمی افزایش پیدا کند، اجرای حاکمیت بالینی افزایش پیدا می کند.
فرضیه سوم: فضای باز و آزمایشگری بر اجرای حاکمیت بالینی تاثیر معنی داری دارد.
طبق یافته های تحقیق میزان همبستگی بین متغیر مستقل(فضای باز و آزمایشگری) و متغییر وایسته (اجرای حاکمیت بالینی) با بهره گرفتن از آزمون پیرسون۴۴/۰ بوده است از آنجا که سطح معنی داری آزمون۰۰۱/۰ است، در نتیجه با اطمینان می توان گفت که بین دو متغییر رابطه معنی داری وجود دارد.یعنی هر چه فضای باز و آزمایشگری افزایش پیدا کند، اجرای حاکمیت بالینی افزایش پیدا می کند
فرضیه چهارم: انتقال و یکپارچه سازی دانش بر اجرای حاکمیت بالینی تاثیر معنا داری دارد .
طبق یافته های تحقیق میزان همبستگی بین متغیر مستقل(انتقال و یکپارچه سازی دانش) و متغییر وایسته (اجرای حاکمیت بالینی) با بهره گرفتن از آزمون پیرسون۲۶/۰ بوده است از آنجا که سطح معنی داری آزمون۰۰۱/۰ است، در نتیجه با اطمینان می توان گفت که بین دو متغییر رابطه معنی داری وجود دارد.یعنی هر چه انتقال و یکپارچه سازی دانش افزایش پیدا کند، اجرای حاکمیت بالینی افزایش پیدا می کند
با توجه به اینکه در قسمت تحلیل نتایج .باید علاوه بر آمار و ارقام به عنوان نتایج پژوهش به تحلیل نتایج به معنای جامع و دقیق آن پرداخت.همچنان که دیدیم تمام ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی تاثیر مثبت و معناداری دارند و بیشترین تاثیر مربوط به تعهد مدیریت باضریب همبستگی ۶۴/۰می باشد،بعد از آن دید سیستمی با ضریب همبستگی۴۹/۰دومین رتبه رااز نظر تاثیر بر اجرای حاکمیت بالینی دارد ، سپس فضای باز و آزمایشگری با ضریب پیرسون۴۴/۰قرار دارد و در نهایت انتقال و یکپارچه سازی دانش با ضریب پیرسون۲۶/۰قرار دارد.
۵-۲- محدودیت های تحقیق

    1. استفاده صرف از ابزار پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات
    2. محدود بودن نمونه آماری به بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

  1. عدم تساوی نمونه های کارکنان درمان شامل پرستاران وپزشکان و پاراکلینیک
  2. مقاومت برخی از کارکنان در مورد پاسخگویی به سوالات با توجه به شرایطی که در آن قرار داشتند.

۵-۳- پیشنهادات
با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق،پیشنهادات زیر ارائه می گردد:

    1. مدیران کارکنان را مکررا در تصمیم گیری اجرای حاکمیت بالینی شرکت دهند.
    2. یادگیری به عنوان سرمایه گذاری در اجرای حاکمیت بالینی در نظر گرفته شود تا هزینه.
    3. قابلیت یادگیری کارکنان به عنوان یک عامل کلیدی در اجرای حاکمیت بالینی در نظر گرفته شود.
    4. همه بخشها از چگونگی مشارکت برای رسیدن به اهداف کلی اجرای حاکمیت بالینی آگاه شوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
  1. تجارب و ایده های فراهم شده بوسیله منابع محل کار (مانند دانشگاه های علوم پزشکی) به عنوان ابزاری مفید برای یادگیری در اجرای حاکمیت بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
  2. همکاران بتوانند در مورد ایده ها، برنامهها و فعالیتهایی که ممکن است در اجرای حاکمیت بالینی مفید باشد با هم دیگر صحبت کنند.
  3. در اجرای حاکمیت بالینی وسایل و ابزارهایی مانند دفتر ثبت وقایع وجود داشته باشد تا تجارب گذشته حتی اگر کارکنان در کوتاه مدت عوض شوند حفظ شوند.

۵-۴- پیشنهاد برای محققان آتی در زمینه قابلیت یادگیری سازمانی و اجرای حاکمیت بالینی

  1. تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر هریک از ۷محور حاکمیت بالینی به صورت جداگانه بررسی شود
  2. موضوع مطالعه در بیمارستان های دیگر نیز بررسی شود .
  3. با توجه به جایگزینی و نزدیکی موضوع حاکمیت بالینی با اعتبار بخشی در این زمینه نیز مطالعه شود .
  4. قابلیت یادگیری سازمانی یک سازمان خدماتی مانند بیمارستان با یک سازمان تجاری مانند شرکت بازرگانی مقایسه شود.

۵-تاثیرمدلهای دیگر قابلیت یادگیری سازمانی بر اجرای حاکمیت بالینی مورد بررسی قرارگیرد
فهرست منابع فارسی

  1. اقدسی و خاکزار بفرویی، م، م، ۱۳۸۷، سنجش سطح قابلیت های یادگیری سازمانی در بیمارستان ها، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید دانشگاه علم و صنعت ایران، جلد۱۹، شماره۴۰، صفحه۸۳-۷۱
  2. الحسینی، سید حسن (۱۳۸۰)، «سنجش بالندگی سازمانها با رویکرد تحلیلی- کاربردی» ، چاپ اول، تهران؛ نشر بهاریه احمدی ، سید علی اکبر ، “ تعامل نظام بهره وری و یادگیری مستمر با سلامت نظام اداری”. مجموعه
  3. الوانی، سید مهدی (۱۳۸۰)، «مدیریت عمومی» ،چاپ شانزدهم، تهران؛ نشرنی
  4. الوانی، سید مهدی(۱۳۸۲)، «سازمانهای یاد دهنده ،نسل جدید سازمانهای یادگیرنده» ، فصلنامه علمی، تخصصی مدیریت و توسعه ، شماره ۱۸٫- تهران انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت
  5. الوانی، سید مهدی(۱۳۸۲)، «یادگیری الگویی» ، فصلنامه علمی – تخصصی مدیریت و توسعه ، شماره ۱۶٫- تهران انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت تبریز، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  6. بهرام زاده ، حسینعلی (۱۳۷۹) «یادگری سازمانی و تفکر سیستمی»، نشریه علمی پژوهشی مدیریت، شماره ۴۴، تهران؛ سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  7. حیدری تفرشی، غلامحسین و دیگران (۱۳۸۱)، «نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز»، تهران؛ نشر فراشناختی اندیشه
  8. رهنورد، فرج ا… (۱۳۷۸)، «یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده»، فصلنامه علمی –کاربردی مدیریت دولتی ، شماره ۴۳ .- تهران،مرکز آموزش مدیریت دولتی
  9. زمردیان، اصغر،۱۳۷۳، مدیریت تحول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
  10. وزارت بهداشت،۱۳۹۰،مبانی حاکمیت بالینی جلد ۱

فهرست منابع انگلیسی

  1. .Som Chandra, 2009, Sense making of clinical governance at different levels in NHS hospital trusts, Emerald Group Publishing Limited: Clinical Governance, An International Journal, Vol. 14 No. 2, 2009, pp. 98-112
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...