الگوی مشارکت سیاسی+ (۰)+ (۰٫۰۱۴)–عوامل مشارکت سیاسی–––سرمایه اجتماعی+––جهت گیری سیاسی+––الگوی توزیع تقاضا+––منابع کسب اخبار+––وجود رابطه معنادار (+)عدم وجود رابطه معنادار (-)توضیح : سطح معناداری در رابطه هویت با الگوی مشارکت سیاسی قوی تر از سطح معناداری میزان تحصیلات با الگوی مشارکت سیاسی است

با توجه به مقایسه داده های جدول فوق میتوان گفت:
سطح مشارکت سیاسی تحت تأثیر گرایش تحصیلی و محتوای آموزشی ارائه شده به دانشجویان بوده است. این امر را همانطور که پیش از این در بخش تعریف مفاهیم آمد می توان در ارتباط با امکان افزایش احساس اعتماد به نفس، افزایش احساس تأثیر گذاری بر سیستم در فرد و توان یابی فرد در سایه دسترسی او به اطلاعات و ارتباطات گسترده توضیح داد.
الگوی مشارکت سیاسی بیشتر تحت تأثیر هویت فرد بوده تا سطح تحصیلات او. در این باره همچنان که در بالا ذکر آن رفت باید به مکانیسم عملکرد پرده ادراکی و تفسیری که موجب کنش می شود اشاره نمود.
مطابق نتایج حاصل از آزمون مجذور کای، عوامل مشارکت سیاسی تحت تأثیر هیچکدام از متغیرهای مستقل این پژوهش نبوده است. در این رابطه چند احتمال با توجه به شواهد بدست آمده از سایر داده ها به نظر می رسد : اول آنکه گزینه های تنظیم شده در پرسش مربوط ( پرسش شماره ۵ پرسشنامه ) کاملا گویا و متناسب طراحی نشده است و یا آنکه پیچیدگیهای شخصیتی و روانشناختی که عمدتا موضوع و هدف طراحی این پرسش بوده اند برای سنجش به فرصتی فراخ تر در پژوهشی دیگر نیاز مندند. پژوهشی روانشناختی – جامعه شناختی که مستقلا به چگونگی دریافت محرکها و عوامل موثر بر آستانه گزینش ذهن در مواجهه با موضوعات گوناگون بپردازد.
در مجموع باید گفت مؤلفه های مشارکت سیاسی بیش از ۷۰% تحت تأثیر هویت فرد شکل گرفته اند.
به این ترتیب دریک نتیجه گیری کلی میتوان گفت فرضیه اصلی این پژوهش که مدعیست رابطه ای جدی و معنادار میان هویت جمعی اعم از هویت قومی دانشجویان دانشگاه تهران و چگونگی مشارکت سیاسی ایشان وجود دارد تأیید میشود.
درپایان دو نکته را می توان به عنوان محصول جانبی این پژوهش برشمرد:
الف ) پایگاه اجتماعی ساختار سیاسی حاکم همچنان دینداران سنتی جامعه هستند. لذا قابل درک است که نظام حاکم به منظور تحکیم ارکان قدرت خود در جهت سرمایه گذاری و حفظ این بخش از جامعه بکوشد و البته در مقابل حرکتهایی که این بخش از جامعه را به لحاظ فراوانی ؛ کم و به لحاظ فکری مردد و مسئله دار کند ، تهدیدی جدی برای حاکمیت محسوب می شود.
ب) حضور پر دامنه ی دانشجویان در قالب فعالان اجتماعی که عموما خواهان و پیگیر مطالبات حقوق بشری از قبیل استانداردهای اولیه زندگی مندرج در اعلامیه ی جهانی حقوق بشر هستند از سویی تشریح کننده ی آنست که :چرا پیش از رویداد انقلابهای رنگین در جمهوریهای تازه استقلال یافته ی شوروی سابق مطابق آمارها تا بیش از ۲۰۰۰ دلار در سال بصورت سرانه برای فعالان اجتماعی در چارچوب NGO ها از سوی حامیان تغییر رژیم هزینه می گردیده است و از سوی دیگر می توان درک کرد چرا فعالیت این گروه ها که عموما در تقابل و تضاد با ارزشها و باورهای بخش دینداران سنتی جامعه است ، موجب نگرانی ساختار سیاسی حاکم می شود.

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

پیوست ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...