راهنمای نگارش مقاله در رابطه با بررسی تاثیر برند خدمات بر فرآیند ارزش مشتری - وفاداری مشتری ... |
تاثیر معنادار اعتماد و کیفیت رابطه
بر وفاداری مشتری
۹
Ndubisi (2007)
اعتماد، تعهد، ارتباطات، مدیریت تعارض
وفاداری مشتری
بانکداری مالزی
تاثیر معنادار اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض بر وفاداری مشتری
۱۰
Papassapa and Miller (2007)
کیفیت خدمات درک شده، اعتماد، تعهد عاطفی، رضایت
وفاداری مشتری
خدمات پیک موتوری استرالیا
تاثیر معنادار اعتماد، تعهد بر وفاداری نگرشی
۱۱
Lin and Ding (2006)
اعتماد، رضایت
وفاداری مشتری
خدمات ADSLدر تایوان
تاثیر معنادار کیفیت رابطه بر وفاداری مشتری زن
فصل سوم :
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
دکارت روش را راهی می داند که به منظور پیمودن حقیقت باید پیمود (خاکی،۱۳۸۲).به عبارت دیگر روش شیوه پیش رفتن به سوی یک هدف است (کیوی و کامپنهود،۱۳۸۶). این فصل به روش شناسی تحقیق اختصاص دارد و در پنج بخش تنظیم شده است. بخش اول، روش تحقیق مورد استفاده در این رساله را مرور می کند و ضمن پرداختن به چرایی استفاده از روش پیمایش و رویکرد کمّی، مراحل مختلف انجام تحقیق را ترسیم می کند. در بخش دوم، جامعه آماری تحقیق و چارچوب نمونه گیری مورد بحث واقع شده است. بخش سوم، به نحوه گردآوری دادهها اختصاص دارد. این بخش ضمن توجیه استفاده از پرسشنامه و تشریح ساختار پرسشنامه، به نحوه انتخاب گویههای هر یک از متغیرهای تحقیق پرداخته است. در بخش چهارم، روش مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها شامل تحلیل اولیه داده ها و مدلسازی معادلات ساختاری تشریح شده است. در نهایت در بخش آخر، نحوه سنجش اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری مورد بحث واقع شده است و تلاش شده با توجه به ماهیت تحقیق، از روشهای متنوع برای دستیابی به اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری استفاده گردد.
۳-۲ روش پژوهش
با توجه به اینکه در پژوهش زمینهیابی جمع آوری نظامند اطلاعات از پاسخ دهندگان به منظور فهم یا پیش بینی برخی جوانب رفتاری جامعه مورد نظر میباشد و همان گونه که معمولاً از این واژه استفاده میگردد، دلالت دارد بر اطلاعاتی که با برخی تفسیرها از یک پرسشنامه جمعآوری شده اند، پژوهش حاضر نیز از نظر هدف کاربردی و از نظر روش زمینهیابی میباشد. محقق زمینهیابی باید به نمونه گیری، طرح پرسشنامه، اجرا پرسشنامه و تحلیل داده ها بپردازد. پژوهش زمینهیابی بر اساس شیوه ارتباط استفاده شده در مصاحبه ها، به چهار نوع فردی، تلفنی، پستی و رایانهای تقسیم بندی میگردد. معیارهای مختلفی در ارتباط با انتخاب نوع زمینهیابی مورد استفاده در یک وضعیت خاص وجود دارند. این معیارها عبارتند از: پیچیدگی، میزان داده های مورد نیاز، دقت مطلوب، کنترل نمونه، الزامات زمانی، سطح قابل قبول عدم پاسخگویی و هزینه (اردستانی، ۱۳۸۸)؛ تحقیق زمینهیابی شبیه روشهای دیگر پژوهشی است؛ با این تفاوت که تاریخچه طولانی دارد و در آن نمونه ای از جامعه انتخاب و بررسی می شود(دلاور،۱۳۸۵). دلایل عمدهای برای استفاده از این روش در این تحقیق میتوان برشمرد که به تعدادی از آنها اشاره میگردد:
اول اینکه، روش زمینهیابی برای دستیابی مستقیمتر به نظرات، احساسات و تفکرات پاسخدهندگان و گردآوری اطلاعات در مورد انگیزه ها، عقاید، باورها و نگرشهای جامعه آماری طراحی شده است.دوم اینکه، در مواقعی که محقق، کنترل کمتری بر روی رخدادهای رفتاری دارد یا ضرورتی را برای کنترل این رخدادها نمیبیند، این روش مناسبترین روش محسوب می شود(Yin,1994). سوم اینکه، این روش ابزار دقیقی برای ارزیابی اطلاعات مربوط به نمونه فراهم می کند و محقق را قادر میسازد تا در مورد تعمیم یافتههای نمونه به جامعه، جمعبندی مناسبی انجام دهد(Chisnall,1992;Creswell,1994). چهارم این که، روش زمینهیابی در تحقیقات علّی بیشتر مورد توجه قرار گرفته (Hair et al,2003)؛ در نهایت، این روش کم هزینه، سریع و کارآمد است و برای نمونههای بزرگ (نمونههای ۲۰۰ تایی یا بیشتر) ابزار مناسبی تلقی می شود؛ (Mccelland,1994; Churchill,1982; Sekaran,2000; Zikmund,2003).
همچنین در این پژوهش از رویکرد کمّی برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است. روشهای کمّی، یک روش سازمان یافته برای ترکیب استدلال قیاسی با مشاهدات دقیق تجربی در مورد رفتار افراد است که به منظور پی بردن و تائید یک سری از قوانین علّی احتمالی، که برای پیشبینی الگوهای کلی فعالیت انسانی استفاده میشود، طراحی شده است. اگرچه روششناسی کمّی قادر به ایجاد تئوری یا ارائه تفسیرهای عمیق همانند روش شناسی کیفی نیست، ولی روششناسی کمّی می تواند فرضیه ها را تائید کند و روایی و پایایی قوی ارائه نماید. از این رو، با توجه به اینکه هدف این پژوهش نیز آزمون تجربی روابط علّی بین متغیرهای مورد بررسی است، بنابراین استفاده از روششناسی کمّی برای این رساله، رویکرد مناسبی به شمار میرود (Churchill,1995; Clarke,1999).
۳-۳ جامعه آماری و نمونه آماری
۳-۳-۱ جامعه آماری
تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام می شود و منظور از جامعه آماری همان جامعه اصلی است، که از آن نمونه ای نمایا یا معرف بدست آمده باشد. با توجه به اینکه برنامه پروازهای هوایی به دو فصل “تابستانی” و “زمستانی” تقسیم میگردد و پروازهای تابستانی که شامل شش ماه اول هر سال است، با بیشترین ظرفیت صورت میپذیرد، جامعه آماری این تحقیق، کلیه مسافرانی هستند که از فرودگاه مهرآباد تهران در طول شش ماه اول سال ۱۳۹۲، خطوط هوایی ایران ایر، آسمان و ماهان ایر را جهت سفرهای هوایی داخل کشور انتخاب نمودهاند.
اطلاعات گردآوری شده در خصوص جامعه آماری، صرفا اطلاعات “پروازهای برنامهای” را شامل میگردد که اطلاعات آنها در سیستم فروش هر شرکت موجود است. اطلاعات “پروازهای چارتری” واگذار شده به چارتر کنندهها، که بخشی از ظرفیت پروازها به آنها اختصاص مییابد، و خارج از سیستم فروش است، در دسترس نبوده و در محاسبات جامعه آماری لحاظ نمیگردند.
بر اساس اطلاعات مندرج در سایت هوانوردی، اطلاعات پروازی تابستانی در هر هفته عبارتند از؛ ۱۸۱ پرواز به ۲۳ نقطه توسط ایران ایر، و ۱۸۶ پرواز به ۲۵ نقطه توسط آسمان و ۱۸۰ پرواز به ۲۳ نقطه، که تعداد مسافران جامعه آماری به شرح جدول ۳-۱ محاسبه میگردد:
جدول ۳-۱ : محاسبه تعداد مسافر جامعه آماری
شرکت هوایی
تعداد پرواز
در هفته
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-23] [ 01:09:00 ق.ظ ]
|