پایان نامه بررسی، مفهوم، ماهیت و آثار عقد جعاله

 پایان نامه رشته حقوق دانشکده حقوقپایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی عنوانبررسی، مفهوم، ماهیت و آثار عقد جعالهشهریور 1394 (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) چکیده پژوهش  جهت  شناسایی مفهوم،  مبانی  و ماهیت جعاله و آثار  آن انجام شد  . برابر ماده ۵۶۱ «جعاله عبارت است از […]

پایان نامه بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح

 پایان نامه رشته حقوق   دانشگاه آزاد اسلامی     واحد رشتدانشکده: علوم انسانی پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد   رشته: حقوق            گرایش: حقوق خصوصیعنوان:بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاحنیمسال تحصیلیشهریور 94 (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) چکیده:شرط ضمن عقد همان الزام و التزام است به […]

پایان نامه کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح

پایان نامه رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Aحقوق خصوصیعنوان :کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح ( مطالعه تطبیقی در فقه و حقوق )تابستان 94 (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) فهرست مطالبعنوان                  صفحهچکیده […]

پایان نامه :آثار فساد عقد در فقه امامیه، فقه عامّه و حقوق ایران

عقد فاسد در عالم واقعیت و اعتبار کأن لم یکن است و اثری ندارد با این حال ممکن است متعاقدین از فساد عقد بی‌اطلاع بوده و آثار عقد صحیح را در روابط خود بر آن مترتب کرده باشند. هم چنان که می‌توان تصور کرد طرفین با علم به فساد عقد به دنبال ترتیب آثار عقد صحیح بر آن باشند. با وجود این در هیچ‌یک از این دو فرض شارع آثار عقد صحیح را بر آنها بار نمی‌کند ولی از آن‌جا که این وضعیت در روابط طرفین تأثیر گذار بوده و در شرایط خاصّی و با انضمام عوامل خارجی از قبیل قبض مال مورد معامله می‌تواند زمینه را برای ایجاد آثار جانبی خاصّی مانند ضمان عین و منافع اعم از مستوفات و غیر مستوفات فراهم آورد. مثل جایی که بر اثر بیع فاسد خسارتی به مبیع وارد شود، بنابر قاعده ضمان قهری و نه مسؤولیت قراردادی، مشتری ضامن جبران خسارت خواهد بود. در فقه امامیه و عامّه در خصوص تکلیف ردّ عین و عوض منافع در عقود معوّض و غیر معوّض آیات، روایات و قواعد فقهی متعددی مورد استناد قرار گرفته است. در فقه شیعه و سه مکتب از مکاتب چهارگانه اهل سنّت (مالکی، حنبلی و شافعی) عقد فاسد و باطل به یک معنا بوده و در مقابل عقد صحیح قرار می‌گیرد ولی حنفیه میان عقد فاسد و باطل فرق نهاده‌اند و در عقد فاسد قبض را موجب تملّک مورد معامله می‌دانند. ماده ۳۶۵ ق.م. در این مورد مقرر می‌دارد: «هرگاه کسی به بیع فاسد مالی را قبض کند باید آن را به صاحبش ردّ نماید و اگر تلف و ناقص شود ضامن عین و منافع آن خواهد بود.» این ماده اختصاصی به عقد بیع نداشته بلکه شامل تمامی عقود معوّض و غیر معوّض نیز می‌شود. واژگان کلیدی: عقد، فساد، بطلان، اثر عقد فاسد، ضمان عین و منافع.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...