اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی- قسمت 7 |
- بچهها به تفسیر بیانگرهای چهرهای هیجانهای مختلف بپردازند.
- بچهها یاد بگیرند که بیانگرهای چهرهای هیجان به تفسیر احساسهای فرد دیگر کمک می کند.
وسایل لازم:
. تصویر هیجانی برای هر کدام از هیجانهای شادی، غمگینی، دوستی و خشم
. عروسک خرس
. سی دی مربوط به برنامه
. پوستر آهنگها
درس 6: نمایشهای هیجانی
دورنمای درس:
زمانی که بچهها با پنج جلوهی مربوط به هیجانهای اساسی آشنا شدند، قادرند تا دانش به دست آمده را در فعالیتهای پیچیده تری به کار بگیرند. در این درس، فعالیتهایی انجام می شود، تا به این اهداف کلی دست یابیم. خواندن داستانی که شخصیتهای آن به ابراز گسترهی متنوعی از هیجانها بپردازند، می تواند شروع خوبی برای بازی نمایش هیجانها باشد. استفاده از برگهی چرخان هیجانها[210] علاوه بر اینکه به کودکان در تشخیص و ابراز احساسهای عمومی کمک می کند، به استغنای برنامه هم کمک می کند. یک آواز و تکنیک” قلب گرمتر”[211] به درونی کردن[212] این مهارت کمک می کند. پژوهشگر از داستانهای تهیه شده از انتشارات استفاده کرده، این داستانها شامل تصاویری است که جلوههای هیجانهای اساسی را به سادگی آموزش میدهد.
اهداف:
- بچهها لغت نامهی هیجانی خود را غنی کنند.
- بچهها هیجانهای مختلف را از طریق بازی نمایش، جلوههای چهرهای و بازی به نمایش درمیآورند.
- بچهها جلوههای چهرهای به نمایش درآمده توسط دوستانشان را شناسایی و نامگذاری می کنند.
وسایل:
. کتاب داستان کودکان ( این داستانها در این پژوهش، به نامهای توسط انتشارات )
. برگهی چرخان هیجان
. سی دی تخصصی برنامه
. عروسک خرس
. پوستر آهنگها
Poster paper
قسمت3: ابراز هیجانهای عشق و حمایت به دوستان
درس 7: بوسیدن دست: ابراز عشق و حمایت
دورنمای درس:
با بهره گرفتن از کتاب ” بوسیدن دست ” به عنوان یک راهنما،کودکان قادرند تا با هیجانهای عشق و حمایت بیشتر آشنا شوند. بعد از خواندن ترجمهی فارسی داستان، با کودکان راجع به اینکه چه کسی هیجانهای عشق و حمایت را ابراز کرد، صحبت میکنیم. این داستان راجع به راکون کوچکی است که قرار است به تازگی مدرسه را شروع کند. او در مورد ترسهایش با مادرش صحبت می کند، این هیجانها شبیه احساسهای رایجی هستند که بیشتر کودکان به هنگام شروع مدرسه تجربه می کنند. مادر او، راه حل شگفت انگیزی برای کمک به کار میگیرد، او کمک میکند تا راکون کوچک به یاد بیاورد که مادر او را دوست دارد و در مورد او فکر می کند، حتی وقتی که در کنار او نباشد. سپس کودکان ژستهای مادر و راکون کوچک در ابراز هیجان عشق و حمایت را با هم تمرین می کنند.
اهداف:
- بچهها به داستان ” بوسیدن دست” گوش داده و پیامهای سادهی آن را درک کنند.
- بچهها ژستهای ابراز هیجانهای عشق و حمایت این داستان را باهم تمرین کنند.
وسایل لازم:
. کتاب داستان “بوسیدن دستها”
. برچسبهای قلب
. سی دی تخصصی برنامه
. پوستر آهنگها
درس8: بوسیدن دستها: نوشتن یک پیام برای والدین
دورنمای درس:
به دنبال خواندن و بحث دسته جمعی راجع به داستان بوسیدن دستها، بچهها باید برای یکی از اعضای خانوادهی خود یا دوستی که دوستش دارند، یک پیام بنویسند. ما به بچهها گفتیم که میتوانند پیام خود را در قالب یک نقاشی زیبا یا کاردستی درست کنند. از بچهها خواسته شد که وقتی هدیه را می دهند، داستان بوسیدن دستها را برای آن شخص تعریف کرده و ژستهای داستان که مربوط به هیجانهای عشق و حمایت هستند، به کار ببرند.
اهداف:
- بچهها یک پیام را در قالب نقاشی، کاردستی یا هر ابتکار دیگر به والدین یا هر شخصی که او را دوست دارند، هدیه دهند.
- بچهها همزمان با دادن هدیه به آن شخص، داستان بوسیدن دستها را برای آن شخص بازگو کنند.
- بچهها ژستهای مربوط به هیجانهای این داستان را به والدین آموزش دهند.
وسایل لازم:
. کتاب داستان ” بوسیدن دستها”
. وسایل کاردستی از جمله؛ چسب، قیچی، کاغذ رنگی
. برچسبهای قلب
قسمت3: دستیابی به قدرت حل مسئله
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1400-03-11] [ 08:34:00 ب.ظ ]
|