مبتنی بر سیستم حسابداری سنتی
معیارها عمدتاً مالی
توجه به مدیران میانی و عالی
معیارها ضعیف و ناقص،متضاد و گمراه کننده
سطح عملیاتی سازمان فراموش می شود
منجر به ناکامی کارکنان می شود
چارچوب ثابت دارد
در شرایط و موقعیت ها تفاوتی نمی کند
در طول زمان تغییر نمی کند
هدف اصلی نظارت بر عملکرد است
در برخی موارد مثل مدیریت کیفیت فراگیر کاربرد ندارد
در دستیابی به بهبود مستمر کمک نمی کند

 

مبتنی بر استراتژی شرکت
معیارها عمدتاً غیر مالی
توجه به همه کارمندان
معیارهای جزئی،ساده،دقیق و آسان برای استفاده کردن
مقاله - پروژه
اغلب در سطح عملیاتی بکار برده می شود
منجر به رضایت کارکنان می شود
چاچوب ثابت ندارد(بستگی به نیازها دارد)
در بین موقعیت ها و شرایط متفاوت است
در طول زمان بر حسب تغییر نیاز،تغییر می یابد
هدف اصلی بهبود عملکرد است
در همه موارد عملی و قابل کاربرد است
در دستیابی به بهبود مستمر کمک می کند

 

 

 

(صفاییان،۲۲:۱۳۸۶)
۲-۱-۳ تعاریف ارزیابی عملکرد
مطالعه ادبیات نظری در باب تعریف ارزیابی عملکرد حاکی از دیدگاه‌های متفاوتی به این مقوله می‌باشد که منتج به تعاریف متفاوتی گردیده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ ها اشاره می‌شود:

 

 

  • ارزیابی عملکرد عبارت است از: «فرایند کمی کردن کارایی و اثربخشی عملیات» که با مروری بر ادبیات موضوع می توان دلایل آن را به سه گروه اصلی زیر تقسیم کرد:

 

 

 

 

 

  • اهداف استراتژیک : که شامل مدیریت استراتژیک و تجدید نظر در استراتژی هاست،

 

 

 

  • اهداف ارتباطی:که شامل کنترل موقعیت فعلی،نشان دادن مسیر آینده،ارائه بازخورد و الگوبرداری از سازمان‌های دیگر است.

 

 

 

  • اهداف‌ انگیزشی: که شامل تدوین سیستم پاداش و همچنین تشویق بهبود و یادگیری است.(سید‌‌جوادین،۵۱۴:۱۳۸۷)

 

 

 

 

 

  • به فرایند سنجش جامع عملکرد و در قالب عباراتی نظیر: کارایی ، اثر بخشی، معناداری، توانمند سازی قابلیت پاسخگویی در چارچوب اصول و مفاهیم برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی ، ساختاری، برنامه ای و توسعه بلند مدت سازمان ارزیابی عملکرد اطلاق می شود. (علی احمدی و قصیری،۳:۱۳۸۷)

 

 

بدین ترتیب ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و اطلاعاتی اطلاق می گردد که به منظور افزایش سطح بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به اهداف به شیوه‌ای اقتصادی توأم با کارایی و اثربخشی صورت می‌گیرد،به طوری که ارزیابی عملکرد در بعد «نحوه استفاده از منابع» اساساً در قالب شاخص‌های کارایی بیان می شود.اگر در ساده‌ترین تعریف ،نسبت داده به ستاده را کارایی بدانیم، نظام ارزیابی در واقع میزان کارایی تصمیمات مدیریت در خصوص استفاده از منابع و امکانات را مورد سنجش قرار می‌دهد ،که عمده‌ترین شاخص آن صرفه ‌اقتصادی یا بهینه بودن فعالیت‌هاست.از سوی دیگر ارزیابی عملکرد در بعد «سازمانی» معمولاً معرف اثر بخشی فعالیت‌هاست ،منظور از اثربخشی، میزان دستیابی به اهداف و برنامه ها با ویژگی کارا بودن فعالیت‌ها و عملیات می باشد.(خدائی، ۲۸:۱۳۸۷).
در تعریفی جامع، فرایند سنجش جامع عملکرد ،در قالب عباراتی نظیر: کارایی، اثربخشی، توانمندسازی، قابلیت پاسخگویی در چارچوب اصول و مفاهیم برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی، ساختاری، برنامه ای و توسعه بلندمدت سازمان ارزیابی عملکرد سازمان اطلاق می شود ویا به عبارت دیگر منظور ارزیابی عملکرد این است که مدیر کلیه امکانات مصرف شده اعم ازمادی و معنوی را با بازدهی کار بر اساس معیارهای مورد قبول مقایسه کند تا روشن شود که به اهداف کمی و کیفی مورد انتظار نائل آمده است یاخیر(سهرابی و خان محمدی،۶:۱۳۸۶).
۲-۱-۴ انواع ارزیابی عملکرد
در نوعی طبقه بندی ،چنین اظهار می شود که در برنامه‌ریزی ،جهت بررسی امکان‌پذیری و نیز بررسی اثربخشی و کارآمدی برنامه‌ریزی صورت گرفته در سه مرحله برنامه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند این مراحل را خود می توان نوعی ارزیابی دانست که به شرح ذیل است:
۲-۱-۴-۱ ارزیابی پیش از اجرا (امکان‌سنجی برنامه‌ها)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...