۲- دقت
۳- ساختار
۴- سهولت استفاده
۵-بجا و مناسب بودن
این پنج بعد می‌تواند بخش جدایی‌ناپذیر ساختار کیفیت سیستم‌های آنلاین باشد.
اخیراً چندین تحقیق در مورد تجارت الکترونیک به این نکته اشاره کردند که تعدادی از خصوصیات وب سایتها برای موفقیت امور تجاری آنها حیاتی می‌باشند برای مثال آنگلوولتیل که در مورد فاکتورهایی مثل خصوصیات هدایت کنندگی و خصوصیات تصویری و ملاحظات تجربی تحقیق کردند که شامل تصاویر، پیش‌زمینه، رنگ، صدا، ویدئو، رسانه و محتوا که از ملاحظات مهم در طراحی یک وب‌سایت می‌بانشد. لیووآرنت (۲۰۰۰) چهار عامل زیر را به عنوان عناصر سازنده اصلی برای موفقیت وب سایت نام بردند.
پایان نامه - مقاله
۱- سهولت استفاده از سیستم
۲- کیفیت طراحی و دیزاین سیستم
۳- کیفیت محتوایی و اطلاعات
۴- سرزنده و نشاط‌آور بودن
همین‌طور در مورد بانکداری آنلاین ساتی ۱۹۹۹ با توجه به تحقیق در مورد پذیرش بانکداری آنلاین بوسیله مشتریان اینترنتی استرالیایی دریافت که دو عامل مانند، مشکل در استفاده یا عدم سهولت استفاده و توجه به امنیت دلایل مهمی هستند که مشتریان نمی‌خواهند از این سرویس استفاده کنند.
جایا واردهنا و قولی (۲۰۰۰) پیشنهاد کردند که خصوصیات بانکداری اینترنتی مثل موارد زیر:
۱- سرعت دانلود گرفتن
۲- طراحی سایت
۳- واکنش‌پذیری و قابلیت اعتماد
۴- هدایت کردن
۵- امنیت
برای تقویت رضایتمندی مشتری بسیار حیاتی می‌باشد.
باهبا و نانتل (۲۰۰۰) همچنین روشی برای اندازه‌گیری کیفیت خدمات در بانکداری جزء طراحی کردند که از ۳۱ بخش با ۴ بعد اصلی تشکیل شده است. این ابعاد عبارتند از:
۱- سهولت استفاده
۲- قابلیت اعتماد و اتکا
۳- امنیت
۴- اطمینان
همین‌طور دال و ترک‌زاده ۱۹۸۸ برای ارزیابی میزان رضایتمندی کاربر نهایی ابعاد زیر را بررسی کرده‌اند.
۱- محتوای اطلاعات
۲- سهولت استفاده
۳- ساختار
۴- دقت
مقیاس E-S-Qual که بوسیله پارسورمان و همکارانش بوجود آمد یک مقیاس ۲۲ بخشی بود که از پنج بعد تشکیل یافته است، که شامل:
۱- امنیت
۲- محتوای اطلاعات
۳- طراحی و گرافیک سایت
۴- قابلیت اعتماد
۵- سهولت استفاده
مقیاسهای دیگری که جدیداً رشد کرده‌اند مقیاس SITQUAL می‌باشد که برای اندازه‌گیری کیفیت سایت و از ۴ بعد تشکیل شده است.
۱-استفاده آسان
۲- طراحی گرافیک سایت
۳- سرعت پردازش
۴- امنیت (جان و همکاران ۲۰۰۷)
با توجه به تحقیقات انجام گرفته مختلف در زمینه بررسی کیفیت خدمات آنلاین و موارد ذکر شده مختلف به عنوان ابعاد کیفیت خدمات آنلاین ، در تحقیق حاضر سعی شده است که ابعاد اصلی که جز ابعاد اساسی کیفیت خدمات در همه تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است و ابعاد کیفیت خدمات آنلاین هان بک و همکارانش که همان سروکوآل می‌باشد نتیجه شده است، به عنوان ابعاد کیفیت خدمات بانکداری آنلاین مطرح گردیده و تأثیر آنها بر روی رضایت مشتریان بانکی در سطح شهر رشت با توجه به شهرت و اشتهار بانکهای دولتی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد.
که این ابعاد شامل:
۱- امنیت
از جمله چالشهای اساسی پیش روی بانکداری الکترونیکی مسائل امنیتی می‌باشد و همان‌گونه که رواج فن‌آوری در جامعه نیازمند فراهم کردن زیرساختهایی برای پذیرش و جلب اطمینان مشتریان می‌باشد، بانکداری الکترونیکی نیز به عنوان فن‌آوری نوین در صنعت بانکداری به زیرساختهای امنیتی برای تداوم و پذیرش عمومی نیاز دارد. امنیت، اولین و مهمترین موضوع در بحث بانکداری الکترونیکی است و این مهم بخصوص در مورد بانکداری اینترنتی بیشتر جلوه می‌کند زیرا محیط مجازی در ذرات خود ناامن است. در فرایند بانکداری الکترونیکی امنیت به معنای شناخت هویت مشتری و بانک و همچنین حفظ اطلاعات در طول انتقال است. (رودگرنژاد نوینی، ۱۳۸۷، ۲۳) اگر کاربران دریابند که امنیت فعالیت آنها در اینترنت به میزان کافی تأمین نمی‌شود، احتمالاً به سایت اینترنتی مربوطه اعتماد نمی‌کنند. بعبارتی امنیت مذکور از دو قسمت تشکیل می‌شود: ۱- احساس امنیت در استفاده از شبکه برای انتقال اطلاعات مهم ۲- احساس امنیت در تعامل با شرکت (یا ارائه دهنده خدمات) (باباقادری، غروی، ۱۳۸۵، ۴۶)
در این پژوهش مقیاس افتراقی پنج نکته‌ای لیکرت را با شش عنصر برای ارزیابی امنیت مورد انتظار در نظر گرفته می‌شود.
۱- استفاده از فن‌آوریهای حفاظت و ایمنی در مورد سیستمهای پرداخت کننده
۲- استفاده از فن‌آوریهای حفاظت و ایمنی در مورد نقل و انتقالات وجوه
۳- استفاده از فن‌آوریهای حفاظت و ایمنی در مورد عدم دسترسی افراددیگر به وجوه یا اطلاعات حساب
۴- استفاده از فن‌آوریها و روشهایی که از جرایم رایانه‌ای جلوگیری می‌کند
۵- اطمینان بخشیدن ارائه دهندگان خدمات از اینکه همواره منابع کافی را برای تصحیح مؤثر هر خطایی که پدید میآید تخصیص می‌دهند.
۲- دسترسی آسان
نظر به اینکه معاملات اینترنتی از دیدگاه بسیاری از افراد پیچیده و مشکل میباشد و حتی برای بسیاری از مشتریان ترسناک است، بنابراین سهولت استفاده و در نهایت سهولت معامله و درواقع کاربر پسند بودن نکته بسیار مهم می‌باشد.[۱۶](جان و همکاران، ۲۰۰۷، ۲۸۵)
که در این پژوهش یک مقیاس افتراقی پنج‌نکته‌ای لیکرت با پنج عنصر جهت ارزیابی استفاده می‌شود:
۱- دسترسی آسان به کلیه اطلاعات
۲- سهولت تعامل کاربر با سایت و مبادله اطلاعات
۳- کاربرپسند بودن و سهولت استفاده
۴- سهولت به انجام رساندن و اتمام معامله
۳- پاسخگویی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...