ورزشی
مراکز ورزشی جهت گذران اوقات فراغت جوانان در روستا الزامی است. در کل بخش مرکزی ۱۰ روستا دارای مراکز ورزشی هستند، که از این تعداد ۶۰ درصد در دهستان لاکان قرار دارد. و ۳۰ درصد در دهستان پیربازار می باشد. دهستان حومه و پسیخان هر کدام دارای ۱ مرکز ورزشی هستند.
جدول ۳-۱۸. تعداد مراکز ورزشی بخش به تفکیک دهستان

 

شرح پسیخان پیربازار حومه لاکان جمع
تعداد ۱ ۳ ۱ ۶ ۱۰
درصد ۱۰ ۳۰ ۱۰ ۶۰ ۱۰۰

مأخذ: مرکز آمار ایران، ۱۳۸۵

فصل چهارم:
یافته­های تحقیق

۴-۱. پیشینه محتوایی طرح صدور سند روستایی در ایران

پس از انقلاب اسلامی توجه به روستاها روندی تازه به خود گرفت، در سرتاسر کشوربارها نیاز به اخذ وام برای بهسازی یا مقاوم سازی ساختمانهای موجود با توجه به سوانح گوناگون همچون زمین لرزه، سیل، رانش زمین و … مورد توجه قرار گرفت، اما همواره به دلیل ناممکن بودن ارائه ضمانت از سوی روستاییان مانعی جدی در جهت بهره گیری ازتسهیلات مالی که در سراسر کشور برای شهرنشینان دست یافتنی بود، دیده شد. این امرفارغ از همه مسائل، در واقع یکی از مصادیق بارز نبود عدالت اجتماعی در کشور بود لذا بحث صدور سند روستایی برای نخستین بار در کشور به شکل نوین آن مطرح گردید.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در نتیجه در برنامه ­های توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور در قالب مواد قانونی به این امر توجه شد که میتوان این اسناد را در دو بخش به شرح زیر مورد توجه قرار داد:
ملاحظات و مصوبات قانونی طرح صدور سند روستایی در ایران
این مصوبات عبارت­اند از:
۱. طرح صدور سند روستایی در برنامه دوم توسعه کشور
در برنامه دوم توسعه، طرح سنددارکردن املاک روستایی برای رسیدن به عدالت اجتماعی و گسترش آن و محرومیت زدایی و توجه به اقشار محروم و کم درآمد مورد توجه قرارگرفت. براساس تبصره ۷۱ قانون برنامه دوم توسعه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به لحاظ حضور مؤثر و وظایف قانونی که در جهت توسعه و عمران روستاها به عهده دارد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که وظیفه قانونی صدور سند املاک در سطح کشور را بر عهده دارد، مشترکاً موظف گردیدند برای اماکن روستاهای بالای ۴۰۰ خانوار و مراکز دهستانها، پس از تهیه نقشه تفکیکی، سند مالکیت صادر نمایند. در طول این دوره قوانین، آیین نامه ودستورکارها )دستورالعملها (اجرایی طرح با مشارکت بنیاد مسکن و سازمان ثبت تهیه شد وبه مورد اجرا درآمد. لیکن به دلایل متعدد طبق اطلاعات به دست آمده در برنامه دوم ۱۹۲۴سند بیشتر صادر نگردید و به عبارت دیگر درصد کمی از طرح تحقق یافت.
۲. طرح صدور سند روستایی در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور
در برنامه سوم توسعه تحت عنوان ماده ۱۴۰ صدور سند اماکن روستایی برای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار مجدداً در دستور کار قرارگرفت. در این ماده ضمن رفع موانع قانونی و تسهیل ارتباطات میان متولیان امر و انجام فعالیت از طرف ایشان، زمینه لازم برای پیگیری این طرح در سطح گسترده ای فراهم شد که به صدور ۷۰۰ هزار جلد سند مالکیت در طول برنامه انجامید که موفقیت آن در مقایسه با برنامه دوم توسعه قابل توجه بود. با این همه این طرح نیز نتوانست منطبق با برنامه محقق شود.
در برنامه توسعه چهارم، طرح صدور سند در قالب ماده ۱۳۳ مطرح شد. با توجه به آشنایی مجریان و دست اندرکاران اجرای طرح، بلافاصله به تهیه آیین نامه اجرایی ماده یاد شده و ابلاغ آن مبادرت شد و در ابتدای سال اول برنامه، چگونگی تحقق اهداف برنامه با حضور رئیسان سازمان ثبت و بنیاد مسکن بررسی شد. همین امر سبب گردید صدور سنداماکن روستایی رشد فزاینده ای یابند.
روند صدور سند اماکن روستائی دراستان گیلان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...