*آسیب ناشی از وسایل نقلیه به هنگام گردش
* تعویض حبابها و تمیز نمودن عدسیهای آن

 

 

 

سیستم پیاده به عنوان یک فضای شهری علی‌الاصول تحت پوشش مدیریت این فضاها قرار دارد که معمولاً توسط شهرداریها اعمال می‌گردد. با وجود این ویژگی‌ها و اهمیت این سیستم به عنوان یکی از مهمترین طرق جابجایی افراد در ترابری شهری ایجاب می‌کند که تحت مدیریت ترافیکی نیز قرار داشته باشد. [۳۵]
اداره صحیح سیستم پیاده نیازمند اطلاعات، دانشها و مهارتهای وسیعی است که عمدتاً مبتنی بر اصول عام مدیریت حاکم بر سایر سازمانها و سیستم‌های اتماعی است. با وجد این، بسیاری مسائل اساسی، روشها و روابط خاص وجود دارد که صرفاً مرتبط با ترافیک پیاده است. هدف اساسی از مدیریت ترافیک پیاده به کار بردن روش‌ها و اقداماتی برای بهترین و بیشترین استفاده از امکانات و تأسیسات موجود در جهت بهبود وضع تردد و افزایش ایمنی پیاده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
همانگونه که سیستم ترافیک وسایل نقلیه و شبکه ارتباطی آن براساس مدیریت مستقلی شکل گرفته و تحت نظارت منسجمی عمل می کند، ضروری است معابر پیاده و پیاده‌روی نیز متناسب با اهمیت آن در سیستم حمل و نقل درون‌شهری تحت حمایت و پوشش سازمان واحدی ساماندهی پیدا کرده و هویت خود را بازیابد. به طور کلی وظیفه چنین سازمانی شامل کلیه امور مطالعه و طراحی، ساخت و ساز و نوسازی و مدیریت بهره‌برداری و نگهداری خواهد بود. نکته حائز اهمیت آن که شهرهای بزرگ با جمعیت و وسعت بیشتر، دارای مشکلات و معضلات خاص خود بوده و در تمام زمینه‌ها مدیریت گسترده‌تر و فعال‌تری را طلب می‌کند در حالیکه مدیریت و سازمان سیستم پیاده در شهرهای کوچکتر متناسب با وسعت و جمعیت شهر و میزان معابر و تردد وسایط نقلیه و همچنین مسائل و مشکلات فرهنگی و اقلیمی خواهد بود. [۳۵]
بلژیک
تشکیلات و شرح وظایف سازمان معابر پیاده بستگی به جمعی شهر، حجم سفرهای پیاده و تقسیم وظایف مرتبط با سیستم پیاده در سایر سازمانها و ارگانهای شهری دارد. برنامه‌ریزی سیستم پیاده از یک سو با برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری و از سوی دیگر با برنامه‌ریزی شهری مرتبط می‌گردد و این ارتباط بیانگر ضرورت هماهنگی میان متخصصان شهرساز و ترافیک است. زیباسازی فضای معابر پیاده از طریق ایجاد فضای سبز، تجهیزات و تأسیسات لازم برای پیادگان بخش دیگری از نیازهای سیستم پیاده است که ضروری است با سازمانهای ذیربط شهری هماهنگ شود. در دوران بهره‌برداری نیز سازمان مورد نیاز برای مدیرت سیستم پیاده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا از تسهیلات پیاده‌روی استفاده بهینه به عمل آید.
با توجه به موارد مذکور ضروری است در تشکیلات شهرداری‌ها متناسب با جمعیت تحت پوشش آنها سازمان معابر پیاده به طور مستقل برای تصدی و مدیریت سیستم پیاده با شرح وظائف هماهنگ با واحدهای مرتبط ایجاد شود و نیروی انسانی متخصص و اعتبارات متناسب برای این امر تخصیص یابد. [۳۵]
آلمان
دامنه عملکرد مدیریت ترافیک پیاده ممکن است از یک موضوع کوچک و محلی مانند بررسی و بهبود وضع ترافیک پیاده در یک گذرگاه تا مطالعه کل سیستم پیاده‌روی در سطح منطقه و یا حتی شهر را دربرگیرد. تعیین محدوده و منطقه مطالعه نباید فقط شامل مثلاً قطعه‌ای از پیاده‌رو یا گذرگاه عرضی باشد بلکه باید مناطق اطراف تا آنجایی که از آن طرح تأثیر می‌پذیرند و یا بر ان تأثیر می‌گذارند نیز فراگیرد. در مطالعه و تصمیم‌گیری غالباً‌لازم است جزئیات سیستم مورد نظر، مانند وضعیت فیزیکی پیاده‌روها، وسایل کنترل ترافیک، کاربری زمین،‌عوامل زیست‌محیطی، تردد، تأخیر و ایمنی نیز بررسی شوند.
اهداف و نتایج هر طرح و برنامه پیشنهادی باید دقیقاً‌مشخص و برای عموم روشن گردد. به طور کلی مشارکت عامه مردم و نظر مثبت مسئولین یک پیش‌نیاز اساسی برای موفقیت اجرای هر برنامه است. در صورت لزوم می‌توان اقدام به اجرای آزمایشی بخشی از طرح نمود و نتایج حاصل از آنرا در عمل بررسی نمود.
روش های مدیریت ترافیک پیاده بسیار متنوع و گسترده هستند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- اجرای برنامه‌های اصلاحی
۲- احداث گذرهای ویژه پیاده
۳- مدیریت تقاضای پیاده‌روی
۴- اعطای امتیاز
انگلستان
عناصر برنامه‌های اصلاحی عبارتند از ارتقاء ایمنی پیاده، روشنایی خیابان، بهبود ترافیک پیاده، زیباسازی و مناسب‌سازی تسهیلات پیاده‌روی. برنامه‌های ایمنی پیاده متمرکز در سه محور آموزش، مهندسی و اعمال مقررات است. در آموزش ایمنی بویژه تأکید بر گروه های آسیب‌پذیر در تصادفات یعنی کودکان و سالمندان است.
اقدامات مهندسی برای ایمنی پیاده در ارتباط با اصلاحات فیزیکی به منظور کاهش تصادفاتا و مخاطرات است. این امر شامل اقداماتی از قبیل استاندارد نمودن تابلوها و علایم، علامتگذاری و خط‌کشی معابر و گذرگاهها، بهبود مسافت دید رانندگان، بهبود روشنایی معابر و سایر مسائل مربوط به ایمنی است. اعمال مقررات در ارتباط با تهیه و اجرای قوانین لازم برای حفاظت پیادگان در محیط پیاده‌رو و سواره‌رو است.
روشنایی معابر یکی از مهمترین جنبه‌های طراحی شهری در ارتباط با امنیت، ایمنی و زیباسازی معابر پیاده است. در اثر کاهش قابلیت دید در ساعات تاریک، آمار تصادفات پیاده به شدت افزایش می‌یابد. روشنایی معابر در بهبود دید مناظر و فضاهای شهری پیاده نیز موثر است.
بهبود گردش ترافیک پیاده را می‌توان از طریق تعریض پیاده‌روها، احداث طاق‌نما یا سایبان، مکانیابی صحیح تجهیزات خیابانی، رفع سد معبر، زمانبندی مناسب چراغهای راهنمایی پیاده و امثالهم بدست آورد. برنامه‌ریزی اصلاحی گردش ترافیک پیاده با برداشت وضعیت ناحیه مطالعاتی از نظر ابعاد و محل نصب کلیه تجهیزات دائمی و غیردائمی پیاده‌رو آغاز می‌شود. این اطلاعات با آماربرداری از حجم تردد عابرین در مقاطع بحرانی پیاده‌رو تکمیل می‌شود. در صورتی که تجهیزات قابل جابجایی پیاده‌رو از قبیل کیوسکهای تلفن و غیره به عنوان مانعی در جریان ترافیک پیاده عمل نمایند تغییر مکان آنها الزامی خواهد بود.
تجهیزات دائمی مانند چراغهای راهنمایی و شیرهی آتش‌نشانی را می‌توان در چارچوب برنامه‌ریزی‌های بلندمدت تغییر مکان داد. یک جنبه اجرایی مهم این برنامه کنترل مکانیابی آتی این تجهیزات از طریق استانداردهای مکانیابی و سلسله مراتب صدور مجوز نصب است.
زیباسازی منظره شهر یکی از اهداف مهم برنامه‌های اصلاحی است. طراحی متناسب و یکنواخت تجهیزات و تابلوهای خیابانی تأثیر به سزایی در نمای شهر بجا می‌گذارد. در بسیاری از شهرهای دنیا مقررات خاصی در ارتباط با ابعاد و محل نصب تابلوهای تبلیغاتی وضع شده است. به هر حال اهمیت نمای شهر بیشتر از اهمیت تجاری تابلوهای بی‌قواره است. خلق آثار هنری توسط گروه های هنری در جداره‌های معابر، بهبود نمای ساختمانها، احداث پارکهای کوچک، ایجاد تنوع در بافت و رنگ روسازی، تغییر در نورپردازی و اقدامات فرهنگی از قبیل راه‌اندازی نمایشگاه و برنامه‌های هنری در مکانهای مناسب باید در زیباسازی معابر مورد توجه قرار گیرد.
تسهیلات رفاهی پیاده‌رو شامل مواردی از قبیل نصب سایبان و نیمکت در ایستگاه اتوبوس و معابر و رعایت جنبه‌های خاص طراحی برای افراد معلول و کم‌توان است. شیبراهه‌ها برای سالمندان، خانمهای با کالسکه بچه و ویلچرسواران بسیار مفید هستند.
سالمندان از نشستن روی نیمکت‌پارکهای محله‌ای و معاشرت با یکدیگر بسیار لذت می‌برند. حتی‌المقدور مکانیابی این پارکها باید به گونه‌ای باشد که در مقابل وزش باد حفاظت شده و آفتابگیری کافی داشته باشد. کلیه ساختمانهای عمومی و پارکها باید برای افراد معلول دسترسی کامل داشته باشند. [۳۵]
سوئیس
- تنظیم ساعات کاری: هدف از این اقدام، کاستن از تمرکز سفرهای پیاده در ساعت اوج تردد پیاده در مناطق تجاری – اداری شهرها ناشی از همزمانی ساعات کاری شاغلین است. با تغییر و تنظیم ساعات شروع و خاتمه کار مشاغل مختلف می‌توان از ازدحام و تجمع پیادگان در ساختمانها، خیابانها و وسایل نقلیه عمومی کاست. این کاهش نه فقط در ازدحام عابرین مؤثر است بلکه به کاربرد تسهیلات حمل و نقل عمومی نیز تعادل می‌بخشد. مشاغل خدماتی نیز در اثر گسترش زمان اوج بهره‌وری بهتری خواهند داشت.
- کاهش سفرهای پیاده زاید: با مکانیابی صحیح کاربریها و محلهای تولید و جذب سفرهای پیاده در مناطق مرکزی شهرها، تقاطع‌ها، میادین، ترمینالها و غیره که با ازدحام عابرین پیاده مواجه هستند می‌توان از حجم تردد عابرین پیاده به میزان قابل توجهی کاست. به عنوان مثال در تقاطع‌ها و میادین اصلی که در آنها بخش عمده‌ای از سفرهای پیاده به منظور تغییر وسیله نقلیه در حال تردد است می‌توان با مکانیابی صحیح ایستگاههای حمل و نقل عمومی سفرهای پیاده زاید را حذف و یا به محل مناسب‌تری منتقل نمود.
در ژنو ، امتیازاتی از نظر کاربری زمین و مقررات و ضوابط معماری شهرسازی در قبال ایجاد تسهیلات پیاده‌روی مطلوب به بخش خصوصی اعطا می‌شود. این امتیازات باید به طور عادلانه و در جهت مناتفع دوجانبه بخش خصوصی و عمومی داده شود. معمولاً به سازندگان یک مقدار اضافه تراکم ساختمانی در قبال یک نوسازی مشخص در تسهیلات پیاده‌روی تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال در این چارچوب می‌توان در ازاء مسقف نمودن پیاده‌رو از طرف سازندگان ساختمانهای مجاور مقدار مشخصی اضافه تراکم بنا درنظر گرفت.
ایجاد یک نظام مناسب برای بهبود و نگهداری از تسهیلات پیاده‌روی از جمله نخستین گامهایی است که شهرها باید در جهت اصلاح شبکه پیاده‌روی بردارند. معابر پیاده از جمله فضاهای شهری عمومی است که معمولاً نگهداری آنها برعهده شهرداری‌ها است. در سوابق تاریخی شهرهای سنتی شواهد زیادی در تأکید ضرورت نگهداری معابر پیاده وجود دارد. [۳۵]
در شهر ژنو گذرهای ویژه پیاده از طریق کاهش یاحذف ترافیک وسایل نقلیه در خیابانهای شهری به دست می‌آید. بواسطه سهولت اجرا و هزینه اندک مسدود نمودن خیابانها، در بسیاری از شهرهای دنیا در مناطق مرکزی شهر گذرهای ویژه پیاده ایجاد شده است. موفق‌ترین گذرهای ویژه پیاده آنهایی بوده‌اند که به نحو مطلوبتری علائق انسانی و راحتی عابرین را تأمین نموده‌اند. نماسازی جالب، روسازی رنگین، مجسمه‌سازی، محلهای بازی کودکان و حتی آکواریومها برای بهبود مناظر مورد استفاده قرار گرفته است. هر برنامه ایجاد گذر ویژه پیاده باید همراه با یک برنامه اصلاحی در کل سیستم باشد که شامل موارد زیر خواهد بود:
- محدودیت کامل ورود وسایل نقلیه به ناحیه ویژه پیاده به استثناء وسایل نقلیه اضطراری
- ایجاد یک سیستم خیابانهای پیرامونی برای جایگزین نمودن ظرفیت و تردد ترافیکی از دست رفته به خاطر انسداد خیابان گذر به روی وسایل نقلیه
- تأمین دسترسی محیطی به وسایل حمل و نقل عمومی، شخصی، اضطراری و خدماتی
- تأمین فضای پارکینگ کافی برای جبران فضاهای از دست رفته ناشی از انسداد خیابان
- تهیه طرح همیاری برای بهبود ساختمانها، زیباسازی، نورپردازی، تهسیلات رفاهی و مراسم ویژه
مقایسه اجمالی مطالعات تطبیقی
در ادامه جدول نمایش کارکرد الگوهای تردد عابرین پیاده در ۷کشور آمریکا ، آلمان ، انگلستان ، سوئد ، بلژیک و فرانسه و مقایسه آن با اطلاعات شهر تهران بر طبق مطالعات طرح جامع این شهر جهت شناسایی موقعیت عابرین پیاده در این کشورها و امکان مقایسه با وضعیت شهری تهران ارائه میگردد.
جدول ۲-۶- نمایش کارکرد الگوهای تردد عابرین پیاده

 

 

ارزش الگوی عابرین پیاده

 

وجود قوانین حمایتی از عابرین پیاده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...