محیط

 

۳

 

۵۲-۵۳-۵۴

 

 

 

امتیاز بندی سوالها به صورت مستقیم انجام می گیرد. این ابزار در پاره ای از تحقیقات برای سنجش عملکرد شغلی مورد استفاده قرار گرفته است. در تحقیقی که توسط اسرافیل جعفری در اسفند ۸۵ زیر نظر دکتر اکبر عالم تبریز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده است ضریب اعتبار ۹۲/۰می باشد که نشانگر اعتبار مناسب سوالات است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۸-پایایی[۱۱۶] و روایی[۱۱۷] پرسشنامه
۳-۸-۱-پایایی یا قابلیت اعتماد
پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است.مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد.
به عبارت دیگر منظور از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چند بار و به گروه های واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد.(خاکی ، ۱۳۷۸ : ۲۴۵)برای محاسبه ضریب پایایی ابزار و شیوه های مختلفی به کار برده می شود .
از آن جمله می توان به :
الف-اجرای دوباره (بازآزمایی)
ب-روش موازی
ج-روش تنصیف(دو نیمه کردن)
د-روش کودر-ریچاردسون
ه-روش آلفای کرونباخ [۱۱۸] ، اشاره کرد.
آلفای کرونباخ نمایانگر میانگین همبستگی سوالات حاضر با مجموع ممکنه سوالاتی است که مولفه ، شاخص یا ابعاد مورد نظر را می سنجد (آلتمن ، ۱۹۹۷ : ۵۷۲-۳۱۴)با توجه به تعداد ۳۰ نمونه اولیه ضریب آلفا برای آزمودن پرسشنامه هوش هیجانی ۰٫۷۸۸و برای پرسشنامه عملکرد کارکنان ۰٫۸۲۵بدست آمد که هر دو بالاتر از ۰٫۷ بوده و حاکی از این است که هر دو پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار هستند.این ضریب با بهره گرفتن از نرم افزار محاسبه گردید.
۳-۸-۲-روایی یا اعتبار
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد.بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری ، نمی توان به دقت داده های حاصله از آن اطمینان داشت.روش های مختلفی برای تعیین روایی ابزار اندازه گیری وجود دارد .(سرمد و دیگران ، ۱۳۸۰ : ۱۷۳-۱۶۶)از آنجایی که ابزار اندازه گیری مورد استفاده در پژوهش حاضر، توسط افرادی متخصص ساخته شده و مورد تایید آنها می باشد و از طرفی در پژوهشهای متعددی بکار برده شده و مورد تایید دانشمندان این حوزه می باشد ، از اعتبار محتوایی [۱۱۹] خوبی برخوردار می باشند و البته تغییرات بسیار جزیی داده شد که برای اطمینان بیشتر در اختیار خبرگان موضوع از جمله اساتید دانشگاه نیز قرار گرفت که مورد تایید واقع شده و از روایی بالایی برخوردار بود .
۳-۹- روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان فرایندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیقی می باشد و تجزیه و تحلیل به طور کلی عبارت است از روشی که از طریق آن فرایند پژوهشی از انتخاب مساله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود. چون غالب مسائلی که در رفتار سازمانی مورد پژوهش قرار می گیرند خیلی گسترده و وسیع هستند پژوهشگر برای پاسخگویی به مساله تدوین شده یا تصمیم گیری در مورد رد یا تایید فرضیه ای که صورت بندی کرده است از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند.
روش های مختلف تجزیه و تحلیل را می توان به سه طبقه به شرح زیر تقسیم کرد:
۱- توصیفی ۲- مقایسه ای ۳- تجزیه و تحلیل علیت.( دلاور،۱۳۶۴ : ۳۷۲ )
داده ها و اطلاعات گرد آوری شده از طریق پرسشنامه پس از بررسی و تلخیص اطلاعات موجود، از طریق نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفتند تجزیه و تحلیل این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته است که به شرح زیر توصیف می گردند:
۳-۹-۱- روش های توصیفی:
برای بررسی متغیرهای جمعیت شناختی در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و … در قالب موارد زیر، تجزیه و تحلیل انجام گرفته است:
الف) جدول توزیع فراوانی
ب) نمودار دایره ای و ستونی
ج) شاخصهای آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای آزمودنیها(میانه،میانگین،انحراف معیار و …)
۳-۹-۲- روش های استنباطی:
« در آمار استنباطی محقق سعی می کند که یافته های خود را با یک تعمیم معتبر به جامعه بزرگتری که افراد آن جامعه شبیه آزمودنیهای مورد مشاهده هستند، نسبت دهد.»( حافظ نیا ،۱۳۷۷: ۸ )چون در این پژوهش ((تاثیر عوامل هوش هیجانی بر عملکرد شغلی کارکنان )) مورد بررسی قرار گرفته است لذا در بخش استنباطی برای بیان روابط میان دو متغیر از فراوانی و درصد پاسخها توام به هر یک از متغیرها استفاده شد و از آزمون کولموگورف-اسمیرنف جهت تعیین نوع توزیع متغیرها ، آزمون پیرسون پس از نرمال شدن داده ها جهت تاثیر متغیرهای هوش عاطفی و مولفه هایش بر عملکرد شغلی کارکنان ، آزمون T دو متغیره جهت مقایسه هوش عاطفی و عملکرد زنان و مردان و عملکرد متاهلین و مجردین ، همچنین آزمون آنالیز واریانس (ANOVA) چند متغیره جهت مقایسه عملکرد سطوح تحصیلی کارکنان،در رد یا تایید فرضیه ها استفاده شد و از این طریق نتایج حاصله از مشاهده نمونه انتخابی به جامعه تعمیم داده می شود.
۴-۱- مقدمه
پس از جمع آوری انبوهی از مشاهدات و داده ها باید آنها را به شکل مناسبی توسط روش های آماری تجزیه و تحلیل و گزارش نمود. تجزیه و تحلیل داده ها عبارت است از فرایند تدوین، تنظیم، شالوده ریزی و بیان مفهوم یا معنی انبوهی از داده های جمع آوری شده. این کار فرایندی پیچیده، مبهم، وقت گیر، مبتکرانه و فریبنده است.
به بیان دیگر آمار و روش های آماری عبارت است از اطلاعات و حقایقی که به شکل اعداد و ارقام، جمع آوری، طبقه بندی، جدول بندی و فرمول بندی می شود. به ترتیبی که بتوان اطلاعات ارزنده ای در باره یک موضوع از آن بدست آورد.
توضیح و بیان حقایق علوم انسانی، اجتماعی و … در قالب اعداد و ارقام، هر موقعی که ممکن باشد، از نظر علمی با ارزشتر و بیشتر قابل استفاده است. در چنین بیانی، تعصبات و حب و بغض اشخاص به حداقل می رسد و امکان بررسی علمی و قضاوت محققان بعدی نسبت به نتیجه تحقیق، بیشتر می شود. بطور کلی در روش استفاده از آمار، اعداد و توضیحات ریاضی جانشین کلمات مبهم و نامشخص می شود.
اطلاعات پژوهش حاضر از پرسشنامه هایی که اعتبار آنها مورد آزمون قرار گرفت که اعتبار آنها ۰٫۷۸۸(پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ) و ۰٫۸۲۵ (پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان) برآورد شد ، جمع آوری گردید.این اطلاعات در محیط نرم افزار با اعمال آزمونهای آماری مناسب با توجه به فرضیه های پژوهش ، تجزیه و تحلیل شده و در این فصل نتایج گرد آوری شده و تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته شده داده ها بر مبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب ، به منظور تایید یا رد فرضیه پژوهش ارائه می شود.در این فصل به منظور توصیف ویژگیهای نمونه ، ابتدا داده های جمع آوری شده با بهره گرفتن از شاخصهای آماری توصیفی خلاصه و طبقه بندی می شوند و از آزمون کولموگورف-اسمیرنف جهت تعیین نوع توزیع متغیرها ، آزمون پیرسون پس از نرمال شدن داده ها جهت تاثیر متغیرهای هوش عاطفی و مولفه هایش بر عملکرد شغلی کارکنان ، آزمون T دو متغیره جهت مقایسه هوش عاطفی و عملکرد زنان و مردان و عملکرد متاهلین و مجردین ، همچنین آزمون آنالیز واریانس (ANOVA) چند متغیره جهت مقایسه عملکرد سطوح تحصیلی کارکنان ، در تایید یا رد فرضیه ها استفاده شده و از این طریق نتایج حاصله از مشاهده نمونه انتخابی به جامعه تعمیم داده می شود.
۴-۲-بخش اول : آمار توصیفی
در این بخش ، سیمای کلی پاسخ دهندگان ، نمودارها و جداول یک بعدی سوالات و همچنین مقایسه وضعیت موجود بین گروه های مختلف ، مورد بررسی و تلخیص قرار خواهند گرفت.
۴-۲-۱-متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان
الف-جنسیت
جدول ۴-۱ : فراوانی و درصد جنسیت پاسخ دهندگان

 

 

جنسیت

 

فراوانی

 

درصد

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...