پیشنهاد می شود که مطالعات و پژوهش های بیشتری در زمینه رفتارهای ضدتولید با سایر متغیرهای تأثیرگذار بر این رفتارها در سازمان های کشور در جامعه و نمونه وسیع تری صورت پذیرد؛ که موضوع های ذیل برای تحقیقات آتی پیشنهاد می گردد.
بررسی رابطه بین رفتارهای ضدتولید باهوش معنوی و رفتارهای شهروندی سازمانی
بررسی رابطه بین رفتارهای ضدتولید با انگیزش شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی
پیش بینی رفتارهای ضدتولید از طریق پنج عامل بزرگ شخصیت و درگیری شغلی
پیش بینی رفتارهای ضدتولید از طریق سبک رهبری و عدالت سازمانی
۵-۴ پیشنهادهای کاربردی
برنامه ریزی برای کاهش رفتارهای ضدتولید از طریق بهبود نظام های پرداخت، ایجاد فرصت برای ابراز توانمندی ها و قابلیت ها، اصلاح اطلاع رسانی درون سازمانی در خصوص قوانین و مقررات سازمانی، رشد مشارکت درون سازمانی، اصلاح نظام بازخورد درون سازمان، ایجاد فرصت برای کارکنان در خصوص امکان انتقال دانش آموخته ها به محیط شغلی و ایمن سازی محیط کار
ایجاد امکان گفتمان درون سازمان با هدف به هم نزدیک نمودن اندیشه ها و آرا، حذف یا کاهش کدورت ها و ایجاد فرصت ابراز وجود برای کارکنان
ارائه آموزش های لازم برای رشد رفتارهای شهروندی درون سازمان و روشن ساختن اهداف و انتظارات سازمان برای کارکنان
ارائه آموزش های لازم در جهت شناساندن رفتارهای نامطلوب و نابهنجار به کارکنان و ایجاد توانایی تشخیص رفتارهای ضدتولید و از سوی دیگر توسعه خودآگاهی کارکنان برای کاهش رفتارهای ضدتولید
استفاده از خدمات مشاوره ای درون سازمان برای بیان دیدگاه ها و نظرات و مشکلات فردی و شغلی با هدف کاهش نگرش ها و احساسات نامطلوب در سازمان
توسعه ی مدیریت مشارکتی در سازمان به گونه ای که افراد بتوانند دیدگاه ها، خلاقیت و توانمندی خود را نشان داده و در مقابل آن ها از سازمان خود بازخورد مناسبی دریافت کنند.
آموزش مهارت های ارتباطی به کارکنان با هدف بهبود روابط بین فردی سازمان
انجام ارزیابی های سالیانه از کارکنان در خصوص جمع آوری اطلاعات مرتبط با نیازها و مشکلات فردی و سازمانی
ارائه اطلاعات مناسب شغلی و سازمانی با هدف کاهش ابهام و تعارض نقش در خصوص وظایف و مسئولیت های شغلی و قوانین و مقررات سازمانی
توسعه ی فعالیت های مرتبط با مدیریت منابع انسانی همچون بازنگری در فرایند استخدام و گزینش، شرح وظایف، آموزش و توسعه، ارزشیابی عملکرد، برنامه ریزی شغلی و… با هدف بهینه سازی شرایط نیروی انسانی در سازمان
انجام ارزیابی های مختلف با هدف شناخت عوامل تقویت کننده رفتارهای ضدتولید و بهبود و ارتقاء رفتارهای شهروندی سازمانی ضمن کاهش رفتارهای ضدتولید در سازمان
پیشنهاد می شود که دانشگاه ها و مراکز عالی کشور به دنبال راه حل و راهکارهای مناسب جهت ارتقاء رفتارهای شهروندی سازمانی و کاهش رفتارهای ضدتولید در سازمان باشند.
پیشنهاد می گردد مدیران، مسئولان و صاحب نظران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر توجه ملموس تر و واقعی تری نسبت به رفتارهای ضدتولید کارکنان داشته باشند و با پرداختن علمی نسبت به مقوله های رفتارهای ضدتولید و پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتارهای شهروندی سازمانی محیطی با آرامش و دارای بازده و بهره وری بیشتر ایجاد نمایند.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین رفتارهای ضدتولید و پنج عامل عمده شخصیت رابطه وجود دارد. با توجه به اینکه این رابطه با نتایج تحقیقات انجام شده مطابقت دارد، به این نکته باید توجه داشت که استخدام و گزینش صحیح و علمی افراد می تواند به سازمان ها کمک کند تا اینکه با عواقب و نتایج مضر این گونه رفتارها مقابله کنند و برای کارکنان و نیروهای خود برنامه ریزی داشته باشند تا آموزش های مناسب برای ارتقاء رفتارهای شهروندی سازمانی و کاهش رفتارهای ضدتولید به آن ها ارائه شود.
برگزاری دوره های آموزشی، تهیه و تدوین جزوه های استاندارد جهت استفاده ی مدیران در دوره های آموزشی برای آشنا شدن با جنبه های غیرمحسوس رفتارهای ضدتولید در سازمان.
مدیران در جهت ایجاد محیطی دوستانه و صمیمانه کوشا باشند و عوامل ایجادکننده و تقویت ساز رفتارهای ضدتولید را در سازمان کنترل کنند.
به روانشناسان و پژوهشگران در زمینه صنعتی و سازمانی پیشنهاد می شود در جهت شناساندن این رشته به کلیه سازمان ها و ادارات و کاربردهای تأثیرگذار و ارزنده این رشته سعی و تلاش مضاعف داشته باشند.
منابع
منابع فارسی
اسپکتور پ. ۱۳۸۷٫ روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه ش محمدی. تهران: انتشارات ارسباران.
برومند ز. ۱۳۷۴٫ مدیریت رفتار سازمانی-تهران: دانشگاه پیام نور.
پرتو م. ۱۳۸۹٫ رابطه فشارزاهای سازمانی با میل به ماندن در شغل و رفتارهای ضدتولید در کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز.
پروین ل. ا. ۲۰۰۱٫ روانشناسی شخصیت: نظریه و تحقیق. ترجمه پ کدیور، م ج جوادی. ۱۳۷۹، چاپ اول، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، ۶۵۳ صفحه.
پروین ل.ای، جان الف.پی. ۱۳۸۱٫ شخصیت نظریه ها و پژوهش. ترجمه م ج جوادی، پ کدیور. تهران: نشر آییژ.
حق شناس ح. ۱۳۸۵٫ طرح پنج عاملی ویژگی های شخصیت. چاپ اول، شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۱۷۴ صفحه.
خانی ف. ۱۳۸۹٫ رابطه سبک های رهبری انسان گرا-وظیفه گرا با ویژگی های شخصیتی مدیر. پایان نامه کا

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

رشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
راس ا. ۱۹۹۲٫ روان شناسی شخصیت: نظریه ها و فرایندها. ترجمه س جمالفر. ۱۳۷۳، تهران: انتشارات بعثت، ۳۱۶ صفحه.
ساعتچی م. ۱۳۷۴٫ مشاوره و روان درمانی: نظریه ها و راهبردها. تهران: نشر ویرایش، ۶۵۶ صفحه.
سلاسل م. ۱۳۸۸٫ بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد وظیفه، رفتار شهروندی سازمانی و ضدشهروندی سازمانی در بین کارکنان شرکت احیاء گستران اسپادان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
سیاسی ع ا. ۱۳۷۹٫ نظریه های شخصیت یا مکاتب روان شناسی. چاپ هشتم، تهران: انتشارات آگاه،۳۲۰ صفحه.
سیف ع ا. ۱۳۸۱٫ روان شناسی پرورشی: روان شناسی یادگیری و آموزش، چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه، ۷۰۹ صفحه.
شاملو س. ۱۳۷۴٫ مکاتب و نظریه های روان شناسی شخصیت. تهران: انتشارات رشد، ۱۸۴ صفحه.
شفیع آبادی ع.۱۳۸۴٫ راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات رشد،۳۴۰ صفحه.
شکری، ا، کدیور، پ. و دانشور پور، ز. (۱۳۸۶). تفاوت های جنسیتی در بهزیستی ذهنی: نقش ویژگی های شخصیت. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)،۱۳،۲۸۹-۲۸۰
شولتز د ب، شولتز س ا. ۱۹۹۸٫ نظریه های شخصیت. ترجمه سیدمحمدی. ۱۳۸۴، چاپ هفتم، تهران: نشر ویرایش، ۵۷۶ صفحه.
فتحی آشتیانی ع. ۱۳۸۸٫ آزمون های روان شناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت.
کریمی ی. ۱۳۷۵٫ روان شناسی شخصیت. تهران: نشر ویرایش،۲۷۷ صفحه.
کنعانی ک، آقایی الف، عابدی م. ۱۳۸۵٫ هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه پنج عامل عمده شخصیتی (NEO-PI-R) و بررسی نیمرخ روانی عاملان تصادف با بهره گرفتن از این پرسشنامه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
کیامهر،ج. (۱۳۸۱). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی NEO.F.F.I و بررسی ساختار عامی آن (تحلیل تأییدی) در بین دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
گروسی فرشی م ت. ۱۳۸۰٫ رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت: کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت، چاپ اول، تبریز: نشر جامعه پژوه و دانیال،۲۷۲ صفحه.
گروسی فرشی م. (۱۳۸۰). ارزیابی شخصیت، کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت. تبریز: نشر جامعه پژوه، نشر دانیال.
مهداد ع.، مهدیزادگان. ۱۳۸۸٫ مقایسه رفتارهای ضد شهروندی سازمانی و رفتارهای ضدتولید در میان کارکنان کارخانه جات خودروسازی ایران و مالزی. فصل نامه علمی و پژوهشی. سال چهارم. شماره ۱۲٫
مهداد ع. ۱۳۸۷٫ روان شناسی صنعتی و سازمانی. چاپ ششم. تهران: انتشارات جنگل، ۴۰۸ صفحه.
مهداد ع. ۱۳۸۹٫ روان شناسی صنعتی و سازمانی. چاپ هفتم. تهران: انتشارات جنگل،۴۲۴ صفحه.
نائلی، ع. ۱۳۷۳٫ انگیزه رشد در سازمان ها. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،۱۷۶ صفحه.
هاشمیان ک. ۱۳۷۷٫ نظریه های شخصیت و ارزیابی آن: اختلالات رفتاری و روان درمانی. تهران: موسسه فرهنگی – انتشاراتی خیام، ۳۴۶ صفحه.
یوسف زاده س. ۱۳۸۹٫ رابطه تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی و عملکرد وظیفه اعضای هیئت علمی دانشگاه های شهرستان بابل. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی صنعتی و سازمانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان.
منابع انگلیسی
Alotaibi, A. (2001). Antecedents Of Organizational Citizenship Between A Study Of Public Personnel In Kuwait. Public Personnel Management, 30: 350 – ۳۶۳٫
Ambrose, ML, Mark A, Seabright MA,Schminke M. (2002). Sabotage In The Workplace: The Rol Of Organizational Injustice. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 1:974-965.

نتیجه تصویری برای موضوع هوش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...