کارآفرینی مقوله ی بسیار مهمی است که بسیاری از کشورها ی توسعه یافته و در حال توسعه توجه جد ی به آن مبذول داشته و می دارند. در این میان، یکی از شاخه ها ی اصلی کارآفر ینی، کارآفر ینی د ر سازمان است که بدون شک سهم چشم گیری در تو فیق و تعالی سازمان ها دارد .(احمدپور، ۱۳۸۳ ، صص ۱۳۲)

تغییرات در محصولات و مکا نیسم های بازار، اغلب بدین صورت است که سازمان ها دست به بهره برداری از فرصت هایی می زنند که دیگر سازمان ها دنبال نمی کنند و گاه حتی از وجود آن ها مطلع نیستند. در این زمینه، نوآوری نقش راهبری و عمده را ایفا می کند. کارآفرینی شرکتی ، مجموعه فعالیت هایی است که (Collins & Ram, 2003)بهره برداری از مز ایای رقابتی نوآور ی را در یک سازمان امکان پذیر کرده و رهیافتی در نهادینه کردن نوآوری در سازمان ها است . در حقیقت، کارآفر ینی شرکتی به عنوان دریچه ای به سوی بهره بردار ی از مزایای رقابتی ماندگار ، نوآوری و پیشگامی برای . سازمان ها قلمداد می شود ((Kuratko et al., 2005,)این پژوهش در پی بررسی رابطه ی کارآفرینی، قابلیت بازاریابی، قابلیت نوآوری و مزیت رقابتی است. بر همین اساس پس از مرور ادبیات پرسشنامه ای طراحی شد و ازمون فرضیات بر داده ها انجام شد . در این فصل به بررسی و نتیجه گیری از آزمون فرضیات می پردازیم.

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۲٫۵نتیجه گیری بر اساس فرضیات

فرضیه اول: کارآفرینی تاثیر مثبت و معناداری بر قابلیت بازاریابی دارد.

این فرضیه در سطح ۹۵ درصد اطمینان تایید شد. د.

تحقیقات پیشین نشان داده است که بین کارآفرینی و قابلیت بازاریابی سازمان، همبستگی مثبت و معناداری وجود داردBarret & Weinstein, 1998 pp. 64-67.))

امروزه، بسیاری از سازمان ها و شرکت ها و بسیاری از بخش های اقتصادی و اجتماعی به لزوم کارآفرینی( از نوع فردی یا سازمانی) پی برده اند. این گرایش، عمدتا به دلیل شرایط و وضعیت های پیچیده جدیدی است که سازمان ها را با تنگناهای رقابتی و تکنولوژیکی مواجه ساخته و تداوم روش های سنتی را با مشکل جدی روبرو ساخته است.  بهره گیری از کارآفرینان سازمانی و ایده های نوآورانه که سرچشمه آن درون سازمانی است،از جمله استراتژی هایی است که برخی سازمان ها از آن بهره می گیرند.با نهادینه شدن کارآفرینی در سازمان نه تنها افراد سازمان علاقمند به ایجاد تغییر در محیط پیرامون خود می شوند،بلکه موجب ایجاد تغییر در سازمان شده و در نتیجه سازمان سریعتر با محیط وفق می یابد. یکی از این تغییرات توجه به مشتری است.توجه به مشتری یکی از اصول مسلم قابلیت بازاریابی است . بد ین معنا که مشتری واسطه­ اصلی برای رسیدن سازمان به آرمان ها و انجام مأموریت خویش است. بنابراین، کلیه­ کارکنان سازمان طی یک هدف و خواسته­ی مشترک، سعی درشناخت و ادراک نیازهای متعدد(ضمنی، روشن و پنهان ) مشتریان خود و پاسخ گویی شایسته به آنها دارند . این امر طبیعتاً منجر به افزایش خشنودی مشتریان و بالابردن میزان رضایتمندی آن ها از سازمان خواهد شد. شناخت نیاز واقعی مشتر یان، پاسخ گویی مناسب به آن، تلاش در جهت ارائه ی خدمات جد ید به مشتر یان، ایجاد ارتباطات و مناسبات بلندمدت با آنها و در نهایت خشنودی آن ها از نحوه ی ارائه ی خدمات، از مهم تر ین شاخصه های بهبود قابلیت های بازاریابی است( (Heinonen & Korvela,, 200

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

فرضیه دوم: کارآفرینی تاثیر مثبت ومعناداری بر قابلیت نوآوری دارد.

این فرضیه در سطح ۹۵ درصد اطمینان تایید شد.

کارآفرینی برای ارتقای نوآوری در سازمان ها، توجه و یژه ای به نیروی انسانی دارد. خلاقیت پیش نیاز نوآوری بوده و برای تقویت خلا قیت در نیروی انسانی، از خصوصیات مثبت دیگر الگوهای سازمانی استفاده می شود. در حقیقت، مشخصه هایی مانند مدیریت مشارکتی، خصوصیات سازمان های فراگیر و یادگیرنده، چشم انداز مشترک، ساختارهای منعطف و عدم وجود سلسله مراتب سنتی سازما نی، همگی بسان اهرم ها یی برای تقویت روحیه ی خلاق نیروی انسا نی و در پی آن نیل به نوآوری مستمر در سازمان هستند . به عبارت بهتر، طی یک انتفاع دو سویه، علاوه بر آن که سازمان از حداکثر بهره وری نیروی انسانی خو یش بهره مند می شود، نیروی انسا نی نیز از حیات کار ی خود در سازمان احساس رضا یت خواهد کرد. دوست داشتن، داشتن احساسات خوب و ارزش نهادن برای شغل، از مهم ترین شاخصه های اندازه گیری رضایت مندی کارکنان به شمار می آیند .

گرایش به رشد در کارآفرینی همراه با ایجاد واحدها یا بخش های جدید درداخل سازمان و در محدوده­ فرایندهای خدماتی و عملیاتی آن، انجام نوآوری ها ی مستمر بنیادین یا تدریجی در راستا ی ارتقای کیفیت، کاهش ضا یعات و بها ی تمام شده محصول و سرعت بخشیدن به فر ایندها و چرخه های تولید محصول، یا قدم گذاری به عرصه ها و حیطه های جدید کسب و کار، بالا بردن سهم بازار و برقرار ی ارتباط با مشتریان جد ید است . این راهبرد ، در صورت نتیجه بخشی مطلوب، بهبود قابل توجه ی درعملکرد ما لی را نیز در افق میان مدت و بلندمدت صنعت مربوطه به ارمغان خواهد آورد ..(Covin, Green & Slevin, 2006, pp. 65-67)

فرضیه سوم: کارآفرینی تاثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی پایدار دارد.

این فرضیه در سطح ۹۵ درصد اطمینان تایید شد.

سازمان­های مختلف در بخش­های گوناگون صنعتی و خدماتی، به شکلی فزاینده در پی استفاده از کارآفرینی به عنوان دریچه ای به سوی بهره برداری از مزایای رقابتی ماندگار هستند . (Kuratko et al., 2005)

کارآفرینی تلاش های سازمان در استفاده از مزیت های رقابتی خویش، اکتشاف فرصت ها و قابلیت های مورد نیاز در تعقیب و بهره برداری اثربخش از آن فرصت ها را تسهیل میکند. ((Covin & Miles, 1999 کارآفرینی ، به عنوان یک راهبرد قابل شناسایی مجزا، منجر به افزایش سودآوری (Zahra, 1993)

(Guth & Ginsberg, 1990, ) تجدید و نوسازی راهبرد (Vozikis et al., 1999به دست آوردن دانش برای دسترسی­به جریان­های کسب­درآمددرآینده(McGrath, Venkataraman & 1994) موفقیت در عرصه ی بین الملل ، سازماندهی منابع و سوق دادن آن ها به سوی توسعه مزایای رقابتی ،(Birkinshaw, 1997, Covin & Miles, 1999, pp. 50-52; Borch, Huse & )رهبری هزینه و افزایش رضایت­مندی ذی نفعان سازمان ،(Senneseth, 1999, p. 49; Covin, Slevin & Heeley, 1999, p. 175) می شود (Heinonen & Korvela, 2003).

نتیجه این تحقیق با نتیجه تحقیق هاینونن و کورولا(۲۰۰۳)سازگار است. در تحقیق هاینونن به بررسی و اندازه گیری سه مورد از دستاوردهای عمده ی به کارگیری کارآفرینی در سازمان یعنی افزایش رضایتمندی مشتریان ، کسب مزیت رقابتی وبهبود عملکرد ما لی و نمایندگی های شرکت سهامی پرداخته اند.

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

این سه مؤلفه به انحاء مختلف در دیگر پژوهش های یادشده در پیشینه تحقیق برسی شده اند(Barret & Weinstein, 1998)).

فرضیه چهارم: قابلیت بازاریابی بر قابلیت نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد.

این فرضیه در سطح ۹۵ درصد اطمینان تایید شد. تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر قابلیت بازاریابی بر قابلیت نوآوری سازمانی نیز موثر بوده ودارای رابطه خطی با یکدیگر می باشند. نتیجه حاصله با برخی تحقیقات صاحبنظران نظیر هالت،هارلی و نایت(۲۰۰۵) مطابقت دارد. نتایج تحقیقات گذشته نیز نشان می دهد که قابلیت بازاریابی ازعوامل پیش بینی کننده مهمی است که بر نوآوری تأثیر می گذارد. بنابراین شرکت ها با بکارگیری مزایای مرتبط بابازاریابی این توانایی را دارند که قابلیت های نوآور خود را تقویت کنند .

سازمان ها برای آنکه در یافتن فرصت های جدید به منظور رضایت مشتریان تاثیرگذار باشند باید به طور دائم بر بازار نظارت کنند. زیرا آگاهی از ترجیحات بازار )نیازها و خواسته های مشتری(، درجه ناسازگاری محصولات جدید با نیازهای مشتری را کاهش می دهد و این آگاهی احتمالاً موفقیت نوآوران را ارتقاء می بخشد. بدین ترتیب قابلیت بازاریابی ، قدرت نوآوری سازمانی را تحت تأثیر قرار داده و شرکت ها را قادر می سازد که هر دو نوآوری فنی )محصول و فرایند( و نوآوری غیر فنی )بازاریابی و سیستم های سازمانی( را دنبال کنند. شرکت های برخوردار از قابلیت بازاریابی بالا از توانایی نظارت بر تغییر نیازهای مشتری همچنین فعالیت رقیب برخوردارند.

نتایج حاصله با

نتیجه تحقیق ویراواردنا و اکاس (۲۰۰۵) و لی و شیح(۲۰۰۱) هماهنگ است. این بدان معناست که قابلیت بازاریابی برای شرکتی که مبنای آن قابلیت نوآوری است، می تواند به ایجاد قابلیت های نوآوری متمایز و دستیابی به رشد و سود بیشتر کمک کند. از طرف دیگر، نوآوری محصول، برای فعالیت های بازاریابی مفید است و می تواند عملکرد کسب و کار را ارتقاء دهد. بدین ترتیب قابلیت های بازاریابی متمایز، یک شرکت را برای دستیابی به بازارهای هدف با عملکردی بهتر از رقبایش، توانمند می سازد.

فرضیه پنجم: قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت ومعناداری دارد.

این فرضیه در سطح ۹۵ درصد اطمینان تایید شد.

امروزه جوامع علمی و صنعتی به این نتیجه رسیده اند که سازما نها با تکیه بر نوآوری و تقویت و ترویج نوآوری و فعالیت های نوآورانه در درون خود می توانند برتری های بلندمدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. دو عامل در اهمیت روزافزون نوآوری بیشترین نقش را دارند؛ تغییرات سریع تکنولوژی در صنایع مختلف و در نتیجه کوتاه شدن دوره عمر محصولات و فشرده شدن رقابت.(Boly, Morel & Renaud, 2003) بر نقش نوآوری در عملکرد سازمانی تأکید بیشتری می کنند. علاوه بر این، میزان نوآوری از طریق جهت گیری عوامل پیش بینی کننده افزایش می یابد، شرکت ها همواره باید بتوانند محصولات برتر را تولید کنند و برای افزایش سهم بازار و سایر پیامدهای عملکردی به خصوص زمان مقایسه

محصولات شرکت با نوآوری های دیگر شرکت ها، علاقه نشان دهند. همچنین نوآوری به شرکت اجازه می دهد با اصلاح محصولات یا محصول جدید، متنوع کردن خطوط محصول و توسعه قلمرو فعالیت های شرکت، فعالیت های رقبایش را محدود کند. تمام این پیامدها به دستیابی مزیت رقابتی پایدار کمک می کند. قابلیت نوآوری و فرآیندهای مزیت رقابتی وابستگی زیادی به هم دارند، پورتر بیان می کند هر یک از شیوه های جدیدی که شرکت ها از طریق آن برای تنظیم فعالیت ها در زنجیره ارزش و ارائه ارزش بهتر به مشتریان، مزیت رقابتی ایجاد می کنند، یک اقدام نوآوری می باشد.

شواهد تجربی از این دیدگاه که نوآوری منجر به مزیت رقابتی )عملکرد قوی تر( می شود، پشتیبانی می کنند. نوآوری یک وسیله برای تغییر سازمان است. نوآوری چه به عنوان پاسخی به تغییرات روی داده در محیط داخلی و خارجی باشد چه به عنوان حرکتی انحصاری، محیط را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که محیط ها توسعه داده می شوند. شرکت ها باید زمان بیشتری را برای نوآوری ها در نظر گیرند و مهمترین نوآوری ها آن هایی هستند که به شرکت اجازه دستیابی به انواع مزیت رقابتی را داده و در نتیجه به عملکرد شرکت کمک می کنند.

نتیجه این تحقیق با نتیجه تحقیقات ویراواردناکه نشان می دهد قابلیت نوآوری تأثیر مهمی روی مزیت رقابتی

پایدار دارد، همراستا است. همچنین ویراواردنا معتقد است که سازمآن های عمومی در صورتی به مزیت رقابتی پایدار دست خواهند یافت که قابلیت های یادگیری متمایزی را دارا باشند.

فرضیه ششم: قابلیت بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت ومعناداری دارد.

این فرضیه در سطح ۹۵ درصد اطمینان تایید شد. .

این بدان معناست که در سطح سازمانهای مورد مطالعه، قابلیت بازاریابی می تواند به طور قابل ملاحظه ای محصول وخدمت رقابتی خود را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج تحقیق با تحقیق ویراواردنا و اکاس(۲۰۰۲) مبنی بر این که قابلیت بازاریابی تاثیرات تایید شده ای بر روی مزیت رقابتی پایدار دارد، تطبیق می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد، زمانی که شرکت ها رقیب محور باشند و قابلیت های بین وظیفه ای خوبی داشته باشند قابلیت های نوآوری بازاریابی بهبود می یابد. همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که قابلیت های بازاریابی از طریق استراتژی های رهبری هزینه و تمایز، به توسعه و حفظ مزیت رقابتی کمک می کند.

۳٫۵نتیجه گیری و پیشنهادات

باتوجه به معنی دار بودن رابطه بین کارآفرینی و مزیت رقابتی ، قابلیت نوآوری و قابلیت بازاریابی پیشنهاد می گردد درباره ضرورت شناسایی و بررسی عوامل و شاخص های واحدی در زمینه توسعه فرهنگ کارآفرینی با توجه به شرایط و ویژگی های هر سازمان باشد . همچنین با بهره گرفتن از روش های کمی و کیفی، میزان تأثیر و وزن هر کدام از این عوامل، مورد سنجش قرار گیرد و در نهایت، راهکارها و راه حلهایی برای بکارگیری هر چه بهتر این عوامل به کار گرفته شود.

با توجه به معنی داری رابطه بین قابلیت نوآوری سازمانی با مزیت رقابتی پایدار در این تحقیق به سازمانهای مورد مطالعه پیشنهاد می شود که اولاً در ابعاد مختلف نوآوری داشته باشند. ثانیاً نوآوری های بازاریابی، ارائه خدمات و محصولات جدید و فعالیت های مدیریتی را بهبود و ارتقا بخشند. همچنین با عنایت به معنی داری رابطه بین قابلیت بازاریابی با مزیت رقابتی پایدار در این تحقیق به جامعه مورد مطالعه پیشنهاد می شود که در

حوزه های خدمات و محصولات برای مشتریانشان ارزش آفرینی کنند. بعلاوه بانک های مورد مطالعه بایستی خودشان را به نحوی متفاوت و متمایز سازند که غیر قابل تقلید باشند و این نیازمند نوآوری های غیرمعمول و غیرمتداول برای سازگاری و پاسخ دهی به تقاضای بازار است. در این رهگذر در صورتی می توان ادعا نمود که شرکت دارای مزیت رقابتی پایدار است که دارای استراتژی مشخصی برای ایجاد ارزش برای مشتریانش باشد. همچنین شرکتها باید برای افزایش قابلیت یادگیری بازار و نوآوری در تصمیماتشان مزیت رقابتی پایدار خود را توسعه دهند و با بکارگیری مزایای مرتبط با قابلیت بازاریابی، قابلیت های نوآور خود را تقویت کنند و از طریق شناسایی و ایجاد قابلیت های خاص که به سازمآن های بازارمحور اختصاص داده می شود، به سمت بازار گرایش بیشتری پیدا کنند. بدین ترتیب با سرعت فزاینده تکنولوژی های جدید، بانک ها برای بقاء و پیشرفت خود باید متفاوت از قبل عمل کنند. بویژه، شرکتها باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی باشند و اشکال جدید رقابت را بکار بگیرند که این خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی های رقابت می باشد. بنابراین با توجه به توسعه شرکت های خصوصی و گسترش فضای رقابت بین آن ها، اگر شرکتها نتوانند قابلیت های محوری یا متمایز خود را برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار توسعه دهند رقبای پیشگام با ارائه خدمات بهتر در بازار نفوذ خواهند کرد و رهبری بازار را به دست می گیرند. این رقبا در کوتاه مدت سودآوری و در بلندمدت بقاء و رشد خود را تضمین خواهند کرد. بنابراین شرکتها زمانی از مزیت رقابتی برخوردار می شوند که بتوانند با ارائه ارزشی برتر، جایگاه خود را در بازار مورد نظر تثبیت کنند.

از آنجا که عوامل متعددی بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر می گذارد بنابراین پیشنهاد می شود که تحقیقات بعدی سایر عوامل پیش بینی کننده مزیت رقابتی پایدار را بررسی کند. برای مثال چون منابع سازمانی ایجاد ظرفیت فعالیت شرکت محدود است، بنابراین پیشنهاد می شود تحقیقات بعدی ارتباط بین منابع شرکت، مزیت رقابتی پایدار و توسعه قابلیت های بازارمحور فراهم شده توسط شرکت را بررسی کند.

همچنین پیشنهاد می گردد تحقیقات جداگانه ای مدل ترکیبی مورد استفاده در این تحقیق را در سایر صنایع کشور بویژه صنایع خدماتی نظیر گردشگری، بیمه، بیمارستآن ها و… بررسی کند. همچنین پیشنهاد می شود در مطالعات آتی به ابعاد و عوامل پیش بینی کننده که می تواند در کوتاه مدت سودآوری و در بلندمدت بقا و رشد سازمان را تضمین کند و در نهایت مزیت رقابتی پایدار را افزایش دهد، با توجه به شرایط فرهنگی، و ضوابط حاکم بر سازمآن ها، پرداخته شود.

 تصویر درباره گردشگری

این پژوهش رابطه ی میان کارآفرینی شرکتی و قابلیت بازاریابی ونوآوری و مزیت رقابتی پایدار مورد سنجش قرار داد که قطعاً خلا ء ابعاد د یگری نیز احساس می شود و خود می تواند یک زمینه پژوهشی مناسب بر ای محقق ین علاقه مند به پژوهش در این وادی باشد.

بررسی راه کارهای ارتقا ی گرایش به کارآفر ینی شرکتی در صنعت ودیگر صنا یع و سازمان ها با وجود تایید رابطه ی مستقیم آن با عملکرد در نمونه­ مورد مطالعه، میتواند تکمیل گر ارزش کاربردی پژوهش حاضر باشد.

این پژوهش در عرصه­ یکی از صنا یع تو لیدی کشور انجام گردید، پیاده سازی طرح های پژوهشی مشابه در قلمرو کسب و کارها و صنا یع خدما تی و بررسی دستاوردهای کارآفر ینی در این حوز ه ها نیز می تواند نقش تکمیلی ر ا بر ای پژوهش حاضر ایفا کند. بازنگری در قوانین خشک و غیرقابل انعطاف ساز مان که از موانع بروز و رشد و توسعه فرهنگ نوآوری و کارآفرینی محسوب میشود. وجود برنامه های آموزشی با رویکرد کار آفرینانه، برگزاری برنامه ها و کارگاه های آموزشی درباره کارآفرینی در می تواند از عوامل دیگر برای جذب کارکنان به فرهنگ کارآفرینی و توسعه آن باشد. پیشنهاد می شود از تکنولوژی های جدید مانند رایانه به منظور توسعه خلاقیت و فرهنگ کارآفرینی و پیشبرد اهداف کارآفرینانه در صنعت بیشتر استفاده شود.

۴٫۵ محدودیتهای تحقیق

هر تحقیق هر چند هم کامل و جامع باشد ،اما محقق در سیر مراحل انجام آن با مشکلات و محدودیتهایی روبه روست که این محدودیتها باعث می شوند نتوان یک تحقیق توصیفی را به صورت طولانی مدت و در تمامی جنبه ها تعمیم داد و همین امر باعث می شود که نیاز به انجام تحقیقات دیگر در راستای مورد نظر تکرا رگردیده تا زمانی که تمامی جنبه ها را در بر گیر د .

درتحقیق حاضر نیز علی رغم اینکه سعی شده است ، تمامی جوانب آن بررسی گردد و تا حد امکان تمام شرایط را از لحاظ جامع بودن داشته باشد اما در عین حال با محدودیتهایی روبه روست که غیر قابل اجتناب می باشند.

این پژوهش از دو بعد مکانی و موضوعی تحت محدودیت های زیر قرار دارد:

۱- محدودیت مکانی: تحقیق حاضر از نظر مکانی صرفاً محدود به بخش خاصی از صنعت ایران – صنایع تولیدی در شهرک صنعتی- می باشد و این بخش نمی تواند نماینده کاملی از رفتار صنعت در کل کشور باشد. لذا می طلبد که این تحقیق با انجام یک نمونه گیری خوشه ای و یا طبقه ای بتواند تمامی صنایع و مناطق صنعتی در کشور را به عنوان جامعه آماری در نظر گیرد و این محدودیت مکانی را از بین ببرد.

۲- محدودیت موضوعی: از آنجا که در این تحقیق فقط به مطالعه تاثیر کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و نوآوری محدودمی شود، موارد دیگری نیز از هریک از متغیرهای مستقل که به طور غیر مستقیم ممکن است بر مزیت رقابتی تاثیرگذار می باشد در نظر گرفته نشده است-نظیر متغیرهای کلان اقتصادی و یا شدت رقابت در صنعت که بر مزیت رقابتی ممکن است موثر باشد -، بنابراین انتظار نمی رود که نتایج بدست آمده کاملا ً جامع باشد.

عکس مرتبط با اقتصاد

منابع فارسی

آذر عادل مؤمنی، منصور. ۱۳۸۰, «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : انتشارات سمت.

آذر، عادل، مؤمنی، منصور. ۱۳۸۰ «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد اول، چاپ دهم، تهران : انتشارات سمت.

احمدپور داریانی، محمود، کارآفرینی ( تعاریف، نظریات، الگوها ) ۰ انتشارات پردیس، ۱۳۷

احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد، ۱۳۸۵، مبانی کارآفرینی، انتشارات فرا اندیش، چاپ سوم.

احمدپور داریانی، محمود. (۱۳۸۰). کارآفرینی، تعاریف، نظریات و الگوها تهران: ناشر شرکت پردیس۵۷

الهی، محمود(۱۳۸۷) بررسی عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری سازمانی از دیدگاه مدیران سازمانهای دولتی مرکز استان کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.

پیکارجو، کامبیز، فرزانه، علی اصغری، کارآفرینی سازمانی و سازمان های کارآفرین، تهران، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، شماره ۲۰ ، ۱۳۸۷٫

خاکی، غلامرضا. ۱۳۸۰، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

سعیدی کیا، مهدی، اصول و مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات کیا، چاپ پانزدهم، ۱۳۸۸٫

سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه، (۱۳۸۰)، «روش های تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ پنجم تهران : انتشارات آگاه.

سکاران, اوما ۱۳۸۱، «روش تحقیق در مدیریت» ترجمه محمد صائبی و شیرازی، چاپ اول، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.

صمد آقایی، جلیل، سازمان های کارآفرین، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۸

فرهنگی، علی اکبر، حسین صفرزاده، کارآفرینی، ( مفاهیم، نظرها، مدل ها و کاربردها)، موسسه کار و تامین اجتماعی، تهران: ۱۳۸۶٫

کارت رایت، راجر، ترجمه: دکتر علی پارسائیان، سازمان های کارآفرین، انتشارات ترمه چاپ اول، تهران: ۱۳۸۳٫

کاتلر، فیلیپ ( ١٣٧٩ )؛ کاتلر در بازاریابی، مترجم: عبدالرضا رضایی نژاد، نشر فرا، چاپ اول .

کاتلر، فیلیپ وگری آرمسترانگ ( ١٣٧٩ )؛ اصول بازاریابی، مترجم: بهمن فروزنده، نشرآتروپات، چاپ سوم.

کوراتکو، دانلد اف. هاجتس، ریچار دام ( ۲۰۰۱). نگرشی معاصر بر کارآفرینی (جلد اول). مترجم ابراهیم عامل محرابی، نشر دانشگاه فردوسی مشهد.

گلستان هاشمی، سید مهدی، مبانی علم کارآفرینی، اصفهان، جهاد دانشگاهی. ۱۳۸۲٫

مردیث، جفری و دیگران، کارآفرینی، ترجمه محمدصادق نجاییان، تهران: انتشارات دفتر بین المللی کار، ۱۳۷۱٫

هزار جریبی، جعفر، کارآفرینی، تهران، پژوهشکده امور اقتصادی، چاپ اول، ۱۳۸۳٫

خنیفر، حسین، کارآفرینی در نظام ارزشی، انتشارات پردیس قم دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۸۴

مجموعه مقاله های همایش ملی کارآفرینی، زیر نظر دکتر ناظم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۸۴

رابرت دی. هیسریچ، کارآفرینی ( ج ۱ )، ترجمه سید علیرضا فیض بخش، انتشارات مؤسسه علمی دانشگاه صنعتی شریف،۱۳۸۳

خسرو شاهی، کاظم، یادداشتهای کارآفرینی، بر ما چه گذشت، انتشارات کتاب فرزانه، ۱۳۸۳

مقیمی، محمد، کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۸۳

شاه حسینی، علی، کارآفرینی، انتشارات آییژ، ۱۳۸۳

کارآفرینی و فنّاوری های پیشرفته، به کوشش حمید هاشمی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۲

موسوی بازرگانی، سید جلال (۱۳۸۶)، فرصت های کارآفرینی فرهنگی در صنعت نشر ایران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

Antoncic, Bostjan and Hisrich, Robert (2001). Intrapreneurship: Construct refinement and cross-cultural validation. Journal of Business Venturing 16, 495–۵۲۷٫

Antoncic, Bostjan and Hisrich, Robert(2003). Converting military technology through corporate entrepreneurship. Journal of Management Development, Vol. 23 No. 6, pp. 518-550.

Boly, V., Morel, L., & Renaud, J. (2003). Towards a Constructivist Approach to Technological Innovation Management: An Overview of the Phenomena in French SME’s. in International Handbook on Innovation, Elsevier, 2003.

Barker, A.T. and Kaynak, E. 1992, “An empirical investigation of the differences between initiating and continuing exporters”, European Journal of Marketing, Vol. 26 No. 3, 27-36

Chiou, W.C., Kuo, H.W., & Iuan Yuan, L. (1999). A Technology Oriented Productivity Measurement Model. International Journal of Production Economics, 60, 69–۷۷٫

Cormican, K., & O’Sullivan, D. (2004). Auditing Best Practice for Effective Product Innovation Management. Technovation,24(10), 819–۸۲۹٫

Dess, Gregory et.al. (2003). Emerging Issues in Corporate Entrepreneurship. Journal of Management 2003 29(3) 351–۳۷۸٫

Garelli, Stephane. 2003,” Competitiveness of Nations, The Fundamentals” IMD World Competitiveness Yearbook

Gartner, William and Birley , Sue (2002). Introduction to the special issue on qualitative methods in entrepreneurship research. Journal of Business Venturing 17, 387–۳۹۵٫

Hayton, Tomas (2003). Promoting corporate entrepreneurship through human resource management practices: A review of empirical research. Human Resource Management Review 15, 21–۴۱٫

Hayton, James (2005). Competing in the new economy: the effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high-technology new ventures. R&D Management 35,2.

-Hall, William K.2001.” Survival Strategies in a Hostile Environment.” Harvard Business Review 58 ( September- October), 75-85

-Hoffman, Nicole P.2000,” An Examination of the Sustained Competitive Advantage” Concept: Past, Present and Future.” Academy of Marketing Science Review.

Holt, David, Entrepreneurship: New venture creation, Prentice Hall, 2004.

Hutt, M. D., Mokwa, M. P., & Shapiro, S. J. (1986). The politics of marketing: Analyzing the parallel political marketplace. Journal

+-Kigan, B.L. and Chhokar, J. 2000, “Factors inhibiting export performance of firms: an empirical investigation”, Management International Review, Vol. 26 No. 4, 33-43

Lumpkin, GG Dess, 2001. Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle. Journal of Business Venturing, PP. 429- 451.

Jones, Oswald (2005).Manufacturing regeneration through corporate entrepreneurship Middle managers and organizational Innovation. International Journal of Operations & Production Management, Vol. 25 No. 5, p. 491-511.

Porter, Michael e. 1990.” The Competitive Advantage of Nations”, The Macmillan Press LTD.

-Porter, Michael E. 2003.” Competitiveness and Economic Development of Golf and Middle Eastern Countries.” Harvard Business School.

Stanton W.J.2003 “fundermental of marketing”. Tenth Edition.p64

Song, XM. and ME Parry (1993), “R&D – Marketing Integration Japanese High-Technology Firm Hypotheses and Empirical Evidence”, Journal 0/ the Academy o/Marketing Science _21 (Spring),

Vorhies, Harker (2000), “The Capabilities and Performance Advantages of Market-Driven Firms: an EmpiricalInvestigation”, Australian Journal o/Management 25(September), no.2.

Weerawardena, I and A O’Cass (2004), “Exploring the Characteristics of the Market-Driven Firms and Antecedents to Sustained Competitive Advantage” Industrial Marketing Management 33419- 428.

Yaprak, A. 2005, “An empirical study of the differences between small exporting and non- exporting US firms”, International Marketing Review, Vol. 2 No. 2, Summer, 72-74

ترجمه وب گاه http://bus.colorado.edu/faculty/meyer/6700syl.htm

ترجمه وب گاه http://www.quickmba.com/entre/definition karafarini _chist.htm

http://karad.irost.org

HTTP://www.steptools.com/support/stdev_docs/stiew_auto/stview_auto-2.html http://www.karafarin.com

http://www.mgtsplition.com/datalibrary/subjectinfo.asp?id=216 /culture.htm

http://www.sharifthinktank.com/HTML/Enterpre_

Abstract

کار آفرینی دانش بنیان علم و هنر شناسایی و بهره برداری از فرصت ها برای ایجاد و توسعه ی کسب و کار های جدید و به معنی فعالیتی خلاق برای کسب ارزش افزوده است و کار آفرینی یک قابلیت ذاتی مورثی نیست، بلکه اکتسابی و قابل پرورش است . شرکتها برای کارآفرین بودن باید نوعی توانایی نوآوری را در خودپرورش دهند و آنرا به قابلیت تبدیل نمایند. Knowledge Based Entrepreneurship art and science of identifying and exploiting opportunities for business creation and development of new means of creative activity for creating a business value is not inherent capability testator, and the acquired breeding. companies to have a kind of entrepreneurial innovation capability in Khvdprvrsh and convert it into a feature. نوآوری نیز به نوبه خود برای سود آور بودن نیاز به تجاری سازی دارد و در این میان قابلیت های بازاریابی یک شرکت می تواند موجبات تجاری سازی و رشد و سود آوری شرکتها را فراهم آورد. Innovation, in turn, is needed for profitable commercialization and marketing capabilities in the development and commercialization of a company can provide profitable business. اما آنچه مد نظر است این است که یک سازمان نیاز به پایداری سود آوری در بلند مدت دارد، بعبارتی عملکرد سازمان باید در بلند مدت بهینه باشد تا سازمان بتواند روند تغییر و نوآوری را ادامه دهد. But the main concern is that an organization needs to sustain profitability in the long run, it turns out to be optimal long-term performance of the organization must be the process of change and innovation continue. لذا این تحقیق با هدف شناسایی قابلیت های بازاریابی در صنایع تولیدی ، شناسایی قابل یت های نوآوری ، بررسی مسایل و مشکلات در زمین ه نوآوری و کارآفرینی و ارائه راهکارهایی برای بهبود مزیت رقابتی پایدار انجام شده است. Therefore, this study aimed to identify marketing capabilities in manufacturing, innovation capacity to identify, investigate issues and problems in the field of innovation and entrepreneurship and provide solutions to improve sustainable competitive advantage has been done. سوال اصلی این تحقیق آن است که چه رابطه ای میان کارآفرینی، قابلیت بازاریابی، قابلیت نوآوری و مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای شهرک صنعتی کاوه وجود دارد؟ The main questions that the relationship between entrepreneurship, marketing capability, innovation capability and sustainable competitive advantage in Kaveh industrial estate companies are there? در همین راستا با مرور ادبیات تحقیق و بررسی مدلهای تحقیق فرضیات زیر استخراج گردید: کارآفرینی تاثیر مثبت و معناد اری بر قابلیت بازاریابی دارد، کارآفرینی تاثیر مثبت ومعناداری بر قابلیت نوآوری دارد، کارآفرینی تاثیر مثبت و معنا داری بر مزیت رقابتی پایدار دارد ، قابلیت بازاریابی بر قابلیت نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد. ، قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت ومعناداری دارد. و در نهایت فرضیه ششم: قابلیت بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت ومعناداری دارد. In this regard, the literature review and survey research models, the following assumptions were identified: positive impact on entrepreneurship and marketing capabilities Mnad legatee has a meaningful, positive impact on entrepreneurship is the ability to innovate, meaningful job creation impact of sustainable competitive advantage has marketing capabilities has a significantly positive effect on innovation capability., meaningful innovation capability has positive impact on sustainable competitive advantage., and the sixth hypothesis: meaningful, positive impact on the marketability of sustainable competitive advantage.

سپس پرسشنامه ای تهیه گردید و در بین مدیران صنایع تولیدی شهرک صنعتی کاوه توزیع گردید. The questionnaire was prepared and distributed among the managers of manufacturing industries Kaveh Industrial City. نمونه آماری شامل ۲۵۷ بوده که داده هاس پرسشنامه ها پس از توزیع و جمع آوری وارد نرم افزار spss 21 شده و فرضیات تحقیق ارزیابی گردید. The sample included 257 which were then distributed and collected the questionnaires Haas spss 21 software and hypotheses were evaluated. یافته ها نشان داد Results showed that 3.9 درصد از مدیران ارشد صنایع تولیدی با مدرک فوق دیپلم، ۲۶ . ۱ درصد با مدرک لیسانس ۳٫۹% of the senior managers of manufacturing industries with a high school degree, 26. 1% with MA و ۷۰ درصد دارای مدرک فوق لیسانس می باش ن د. همچنین ۴ . ۳ درصد از مدیران ارشد صنایع تولیدی And 70 percent have a master’s degree may be the crossover. Well 4. 3 percent of the senior managers of manufacturing industries بین ۱ -۵ سال ، ۶۴ . ۲ درصد بین ۵-۱۵ سال و ۳۱ . ۵ درصد دارای بیش از ۱۵ سال سابقه کار هستند . از لحاظ وضعیت متغیرهای تحقیق ، مزیت رقابتی پایدار، قابلیت کارآفرینی و نوآوری و بازاریابی در وضعیت مناسبی قرار داشتند. Between 1 -5 Years, 64. 2% between 5-15 years, and 31. 5% of them are over 15 years of experience. Terms of state variables, sustainable competitive advantage, entrepreneurship and innovation and marketing capabilities were in good condition . قابلیت نوآوری نیز دارای ابعاد فرایندی -که از اهمیت بیشتری برخوردار بود- و محصولی – رده دوم – و سازمانی بوده است. Innovation capability is also an important dimension-the process by which the product – second place – and the organization. یافته های تحقیق حاکی از تایید کلیه فرضیات تحقیق است. The findings indicate that all hypotheses are confirmed. در پایان پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی و مدیران ارائه شده است. Finally, suggestions for future research and management is presented.

کلید وازه ها: key words: کارآفرینی، قابلیت بازاریابی، قابلیت نواوری و مزیت رقابتی Entrepreneurship, marketing capability, innovation capability and competitive advantage

Islamic Azad University Naragh Branch

A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for degree of Master of Arts (M.A)

Tendency: Management

Title:

Study on the relationship between entrepreneurship, marketing capability, innovation capability and sustainable competitive advantage in firms Kaveh Industrial City

Thesis Advisor:

Dr Mohammadali Ghazanfari

By:

Eshagh Yousefi Baseri

Summer 2014

Porter, ME. (1990), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Per/onnance, New York: Free Press ↑

Day, G.S., ↑

Atuahene-Gima, K ↑

Zeithaml, VA and MI Bitner ↑

Easingwood, CJ and Mahajan, V ↑

Morris, T and R Westbrook ↑

Vorhies, nw and M. Harker. ↑

Froehle, CM., AV Roth, RB. Chase, and CA Voss ↑

Afuah,. ↑

Drucker, E.P , ↑

Downs, G.W, and L.B. Mohr, ↑

Damanpour, F ↑

Porter, ME ↑

Aharoni, Y, ↑

احمد پور داریانی، محمود ، مبانی کارآفرینی(نظریه ها ، الگوها)، ص ۲۵ ↑

Schumpeter ↑

Hayton, Tomas.” Promoting corporate entrepreneurship through human resource management practices: A review of empirical research”. Human Resource Management Review 15, 21–۴۱٫ ↑

Holt, David, Entrepreneurship: New venture creation, Prentice Hall, p25 ↑

– همان منبع، ص ۳ ↑

– کتاب مجموعه مقاله های همایش ملی کارآفرینی، زیر نظر دکتر ناظم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۸۴، ص ۷۳ ↑

– دکتر محمد مقیمی، کتاب کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، انتشارات دانشگاه تهران، ص ۷۱ ↑

– همان منبع، ص ۷۲ ↑

– کتاب مجموعه مقاله های همایش ملی کارآفرینی، زیر نظر دکتر ناظم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۸۴، ص ۷۳ ↑

– همان منبع، ص ۲۹۸ ↑

– دکتر محمود احمدپور داریانی، کتاب کارآفرینی ( تعاریف، نظریات، الگوها ) ۰ انتشارات پردیس، ۱۳۷۸، ص ۱۱ ↑

– کتاب مجموعه مقاله های همایش ملی کارآفرینی، زیر نظر دکتر ناظم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۸۴، ص ۱۵ ↑

– همان منبع، ص ۷۲ ↑

– همان منبع، ص ۱۴۴ ↑

۱و ۲و ۳ – ترجمه وب گاه http://bus.colorado.edu/faculty/meyer/6700syl.htm ↑

– رابرت دی . هیسریچ، کتاب کارآفرینی ( ج ۱ )، ترجمه سید علیرضا فیض بخش، انتشارات مؤسسه علمی دانشگاه صنعتی شریف،۱۳۸۳، ص ۲۲ و ۲۳ ↑

– کتاب نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمه ابراهیم عامل محرابی، جلد ۱، صفحه ۱ ↑

– وب گاه http://karad.irost.org ↑

– کتاب مجموعه مقاله های همایش ملی کارآفرینی، زیر نظر دکتر ناظم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۸۴، ص ۳۴۵ و ۴۶ ↑

– کتاب نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمه ابراهیم عامل محرابی، جلد ۱، صفحه ۵۱ ↑

– کتاب مجموعه مقاله های همایش ملی کارآفرینی، زیر نظر دکتر ناظم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۸۴، ص ۵۲۴ ↑

۳- همان منبع ص ۲۶۲ ↑

– همان منبع ص ۹۲ ↑

– همان منبع ص ۹۴ ↑

– وب گاه HTTP://www.steptools.com/support/stdev_docs/stiew_auto/stview_auto-2.html ↑

– کتاب مجموعه مقاله های همایش ملی کارآفرینی، زیر نظر دکتر ناظم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۸۴، ص ۳۴ ↑

– همان منبع ص ۴۲ ↑

– همان منبع ص ۵۲۴ ↑

– دکتر حسین خنیفر، کتاب کارآفرینی در نظام ارزشی، انتشارات پردیس قم دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۸۴، ص ۶۶ ↑

– کتاب نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمه ابراهیم عامل محرابی، جلد ۱، صفحه ۵۱ ↑

– همان منبع، ص ۵۷ ↑

– کاظم خسرو شاهی، کتاب یادداشتهای کارآفرینی، بر ما چه گذشت، انتشارات کتاب فرزانه، ۱۳۸۳، ص ۱۹ ↑

Role ↑

Status ↑

 

 

صمد آقایی، سازمان های کارآفرین،ص۳۶

همان منبع ص ۱۵ ↑

پیشین ص ۷ ↑

Intrapreneurship

۶ organization Entrepreneurship ↑

Hayton, James.” Competing in the new economy: the effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high-technology new ventures”. P35 ↑

هزار جریبی، جعفر، کارآفرینی، ۱۳۸۳٫ ↑

Collins and Moore ↑

Pinchott ↑

 

فرهنگی، علی اکبر، حسین صفرزاده، کارآفرینی، ( مفاهیم، نظرها، مدل ها و کاربردها)، ص۳۵

Vesper ↑

Muzyka ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...