س۷۳۱٫۰۰۰۰۳۱٫۵۱۷.۵۷۵

آلفای کرونباخ در متغیر تمایل به مهاجرت و رضایت از امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت کلی در جدول زیر نشان داده شده است.

 

 

 

جدول (۵-۳) مقدار آلفای شاخص های تحقیق
متغیر مقدار آلفای کرونباخ
رضایت از امکانات بهداشتی و رفاهی ۷۹٫۲ %
تمایل به مهاجرت ۷۳٫۶ %

بنابر جدول فوق میتوان گفت که میزان آلفای کرونباخ در بین هر دو متغیر در حد قابل قبولی قرار دارد.
۳-۱۰ روش تجزیه و تحلیل
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست امده جهت دستیابی به نتایج منطقی و صحیح که بتواند راهگشای هدف های پژوهشی حاضر باشد ،و همچنین آزمون فرضیه ها ،با توجه به نوع اطلاعات ،از روش های مناسب استفاده شده است.نوع داده ها در این تحقیق کیفی و کمی بوده ،در مقیاس سنجش از نوع اسمی و رتبه ای استفاده شده است.و در تجزیه و تحلیل آماری ،ارتباط بین متغیرهای وابسته با متغییر مستقل مورد بررسی قرار گرفته است.
جهت بررسی یافته های این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی و روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است.بدین صورت اطلاعات جمع اوری شده و در جدول های مربوط به خود وارد می شود.
۳-۱۰-۱آمار توصیفی
آمار توصیفی، آماری است که پاسخ های افراد نمونه را تلخیص می کند. براین اساس برای توصیف مشخصات نمونه از روش های آماری در سطوح مختلف تلخیص (توزیع فراوانی، درصد، و…)، جدول بندی (یک بعدی و…)، شاخص های تمرکز، پراکندگی و نمودارها استفاده گردیده است.
۳-۱۰-۲آمار استنباطی
استفاده از این شیوه آماری برای این است که بتوان مشخصات نمونه را به جامعه آماری پژوهش تعمیم داد. به عبارتی به استنباط ویژگی های جمعیت، از روی مشخصات نمونه پرداخت.
۳-۱۱روش های آماری مورد استفاده:
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اماری از نرم افزار spss استفاده خواهد شد.
۳-۱۱-۱ضریب همبستگی پیرسون
این ضریب که ان را با r نمایش می دهند، میزان همبستگی بین دو متغیر اسمی را که به صورت توافقی تنظیم شده اند محاسبه می کند و این شاخص زمانی به کار می رود که خانه های جدول توافقی بیشتر از ۲*۲ پظباشد. هر چه مقدار این ضریب بزرگتر باشد درجه همبستگی متغیرها با هم بیشتر خواهد بود و افزایش مقدار این ضریب بستگی به تعداد طبقات آن دارد.(ساعی،۱۴۲:۱۳۷۷).
۳-۱۱-۲ازمون معنی دار بودنr
ضریب همبستگی با توجه به نمونه ای مشخص محاسبه می شود. بدیهی است که این ضریب، که بعضی مواقع ضریب همبستگی نمونه ای خوانده می شود، از نمونه ای به نمونه دیگر تغییر یابد (آذر، مومنی،۲۰۹:۱۳۸۵).
چون آزمون معنی دار بودن r (ضریب همبستگی پیرسون) مبتنی بر فرضیه های دست و پاگیری است، بعضی اوقات روش های ناپارامتریک را که مبتنی بر شرایط معمولی تر هستند به جای آن به کار می بریم. فرض صفر در این آزمون فرض می کند که همبستگی وجود ندارد. ضریب همبستگی رتبه ای را با rs نشان می دهیم. گاهی ضریب همبستگی رتبه ای، به افتخار مبتکر آن، «ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن[۴]» خوانده می شود(همان:۳۰۳)
۳-۱۱-۳آزمون مقایسه میانگین تی دو گروه مستقل
آزمون مقایسه میانگین تی دو گروه مستقل به منظور بررسی میانگین یک متغیر بین دو گروه که در سطح اسمی قرار دارند و دو شقی هستند استفاده میشود. در این آزمون ابتدا میانگین دو گروه محاسبه میشود و سپس تفاوت میانگین دو گروه مورد آزمون قرار می گیرد. اینکه آیا این تفاوت معنادار است یا خیر.
۳-۱۲ تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم
۳-۱۲-۱ متغیر وابسته: (تمایل به مهاجرت)
تعریف نظری: بر اساس نظریه جاذبه-دافعه عوامل جاذبه مقصد و دافعه مبدأ، اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره گرایش به مهاجرت فرد را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار میدهد و در مرحله بعد و در صورت مهیا بودن شرایط و امکانات مناسب، این گرایش تبدیل به رفتار میشود. در این مدل، زمانی که عوامل دافعه در مبدأ و از سوی دیگر عوامل جاذبه در مقصد بیشتر باشند، احتمال تصمیم به مهاجرت بالا میرود(ممبنی و اردهایی، ۱۳۹۰: ۱۱۴).
۳-۱۲-۲متغیر مستقل (رضایت از امکانات و خدمات بهداشتی و رفاهی):
تعریف نظری: به لحاظ نظری منظور از رضایت، احساس مثبتی است که در هر فرد پس از استفاده از کالا یا دریافت خدمات ایجاد میشود. اگر کالا و خدمات دریافت شده از جانب مشتری، انتظارات او را برآورده سازد، در او احساس رضایت ایجاد میشود. در صورتی که سطح خدمت و کالا بالاتر از سطح انتظارات مشتری باشد، به نارضایتیاش منجر خواهد شد.
تعریف عملیاتی: این متغیر از طریق ۲۳ سوال که در طیف لیکرت طراحی شده است سنجش میشود. نمره مربوط به گزینههای سوالات مربوط به این متغیر به ترتیب کاملاً مخالف=۱، مخالف=۲، تاحدودی=۳، موافق=۴، کاملاً موافق=۵ است. نمره کل مقیاس از جمع گویه های این شاخص بدست میآید.
تعریف عملیاتی: تمایل به مهاجرت از طریق ۷ سوال (۲۴ تا ۳۰) در طیف لیکرت در ۵ گزینه طراحی شده است. جمع نمرات مربوط به گویه های این شاخص میزان گرایش به مهاجرت را مشخص میکند. نمره ۷ برابر است با کمترین میزان گرایش به مهاجرت و عدد ۳۵ نیز نشان دهنده بیشترین گرایش به مهاجرت در بین پاسخگویان است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...