۱٫۴٫ معرفی محصول

 

در ابتدا باید بسته به ماهیت محصول، خصوصیات آن نظیر جنس، وزن، نوع، عناصر سازنده و غیره معرفی شود. موارد کاربرد محصول اعم از مصرفی کم­دوام یا مصرفی بادوام، واسطه­ای یا سرمایه­ای بودن و سایر تفکیک­ بندی ها هم باید تشریح گردد. ضمن این که معرفی محصولات اصلی و جانبی کالای تولید شده نیز ارائه می­ شود. یک نکته مهم در این قسمت شناسایی کیفیت محصولات تولیدی و سازگاری، تطبیق و نزدیکی آن با استانداردهای تعریف شده ملی یا جهانی است.

تعیین گروه­های مصرف ­کننده­ کالای تولیدی نیز در تبیین بهتر و بیشتر محصول نقش دارد. می­توان گروه­های مصرف کننده کالا را بر حسب سن، جنسیت، تحصیلات، آداب و رسوم، منطقه جغرافیایی، الگوهای مصرف و یا دهک­های درآمدی طبقه بندی نمود. علاوه بر این موارد برای شناخت و تحلیل جامع بازار یک محصول لازم است کالاهای جانشین و مکمل محصول تولیدی نیز مورد بررسی می­ شود.
پس از هدف­گذاری اولیه و معرفی کلی پروژه و تبیین ضرورت انجام آن و به دنبال معرفی محصول، در تدوین یک گزارش بازار جایگاه صنعت در مجموعه استراتژی­ها و سیاست­های کلان اقتصادی کشور و بررسی اولویت­ها، موانع و حمایت­های موجود در این عرصه را باید در نظر گرفت.
عکس مرتبط با اقتصاد
هنگام تدوین گزارش مطالعه بازار باید نوع صنعت و محصولات آن با توجه به انطباق آن محصولات با تقسیم بندی کالاهای مصرفی کم دوام، مصرفی بادوام و یا واسطه ای-سرمایه ای و با توجه به استراتژی توسعه ی صنعتی که ویژگی­های هر کدام از این حوزه ها را مشخص کرده است، مورد بررسی قرار گیرد.
توجه به ویژگی­های دیگر طرح، نظیر اندازه واحد صنعتی مرتبط با آن منطبق با تقسیم ­بندی صنایع بسیار کوچک، کوچک، متوسط، بزرگ یا بسیار بزرگ در تدوین این گزارش از اهمیت خاص برخوردار است زیرا نوع سیاست­های حمایتی متناسب با هر کدام از تقسیم بندی­های فوق در شکل گیری طرح و پروژه مورد نظر موثر می باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر چگونگی ارتباط هر صنعت با سایر بخش­ها و سازمان­های اقتصادی و نحوه ی تعامل آنها با یکدیگر است. از این رو رجوع به برنامه ­های اقتصادی-اجتماعی به عنوان یکی دیگر از منابع تحلیل آینده صنعت در تدوین گزارش مطالعه بازار اهمیت پیدا می کند.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
قوانینی چون قانون مالیات­ها، قانون کار، قانون سرمایه گذاری خارجی، قانون بانکداری اسلامی شوراهایی چون شورای پول و اعتبار، سازمان­هایی چون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، موسسات استاندارد و تحقیقات صنعتی، بانک­ها و بیمه­ها، گمرکات و غیره همگی می توانند بر سلامت مسیری که باید یک واحد صنعتی به هنگام اجرای طرح­های خود طی کند اثر بگذارد.
علاوه بر این­ها، شناسایی سازمان بین ­المللی نظیر سازمان تجارت جهانی، توسعه­ صنعتی ملل متحد (یونیدو) سازمان بهداشت جهانی، سازمان کار بین ­المللی و یا پیمان­های تجاری و غیر تجاری متناسب با نوع صنعتی که گزارش مطالعه بازار به آن می پردازد، الزامی است.
ابزار بازاریابی مجموعه ­ای از متغیرهای قابل کنترل است که هر واحد صنعتی آنها را برای اعمال و اجرای واکنش مناسب و مورد انتظار در بازار هدف، با هم ترکیب می­ کنند ]۱[ . این ابزار عبارتند از محصول، قیمت، ارتقا و گسترش فروش در نهایت مکان و مجرای توزیع. ترکیب بهینه این چهار عامل با توجه به رفتار و عکس العمل­های متقابل مشتریان یا مصرف کنندگان نهایی از یک سو و رقبا از سوی دیگر از جمله مواردی است که باید در یک گزارش مطالعه بازار به آن توجه شود.
در یک گزارش امکان­سنجی بررسی های انجام شده باید به گونه ای باشد که علاوه بر قابل فروش بودن محصولات و فزونی درآمدها بر هزینه­ها موارد زیر را مد نظر قرار دهد :

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...