بهبود امکان¬سنجی شیوه¬نامه¬ای بر پایه امکان¬سنجی ریاضی- منطقی- قسمت ۷ |
۱٫۴٫ معرفی محصول
در ابتدا باید بسته به ماهیت محصول، خصوصیات آن نظیر جنس، وزن، نوع، عناصر سازنده و غیره معرفی شود. موارد کاربرد محصول اعم از مصرفی کمدوام یا مصرفی بادوام، واسطهای یا سرمایهای بودن و سایر تفکیک بندی ها هم باید تشریح گردد. ضمن این که معرفی محصولات اصلی و جانبی کالای تولید شده نیز ارائه می شود. یک نکته مهم در این قسمت شناسایی کیفیت محصولات تولیدی و سازگاری، تطبیق و نزدیکی آن با استانداردهای تعریف شده ملی یا جهانی است.
تعیین گروههای مصرف کننده کالای تولیدی نیز در تبیین بهتر و بیشتر محصول نقش دارد. میتوان گروههای مصرف کننده کالا را بر حسب سن، جنسیت، تحصیلات، آداب و رسوم، منطقه جغرافیایی، الگوهای مصرف و یا دهکهای درآمدی طبقه بندی نمود. علاوه بر این موارد برای شناخت و تحلیل جامع بازار یک محصول لازم است کالاهای جانشین و مکمل محصول تولیدی نیز مورد بررسی می شود.
پس از هدفگذاری اولیه و معرفی کلی پروژه و تبیین ضرورت انجام آن و به دنبال معرفی محصول، در تدوین یک گزارش بازار جایگاه صنعت در مجموعه استراتژیها و سیاستهای کلان اقتصادی کشور و بررسی اولویتها، موانع و حمایتهای موجود در این عرصه را باید در نظر گرفت.
هنگام تدوین گزارش مطالعه بازار باید نوع صنعت و محصولات آن با توجه به انطباق آن محصولات با تقسیم بندی کالاهای مصرفی کم دوام، مصرفی بادوام و یا واسطه ای-سرمایه ای و با توجه به استراتژی توسعه ی صنعتی که ویژگیهای هر کدام از این حوزه ها را مشخص کرده است، مورد بررسی قرار گیرد.
توجه به ویژگیهای دیگر طرح، نظیر اندازه واحد صنعتی مرتبط با آن منطبق با تقسیم بندی صنایع بسیار کوچک، کوچک، متوسط، بزرگ یا بسیار بزرگ در تدوین این گزارش از اهمیت خاص برخوردار است زیرا نوع سیاستهای حمایتی متناسب با هر کدام از تقسیم بندیهای فوق در شکل گیری طرح و پروژه مورد نظر موثر می باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر چگونگی ارتباط هر صنعت با سایر بخشها و سازمانهای اقتصادی و نحوه ی تعامل آنها با یکدیگر است. از این رو رجوع به برنامه های اقتصادی-اجتماعی به عنوان یکی دیگر از منابع تحلیل آینده صنعت در تدوین گزارش مطالعه بازار اهمیت پیدا می کند.
قوانینی چون قانون مالیاتها، قانون کار، قانون سرمایه گذاری خارجی، قانون بانکداری اسلامی شوراهایی چون شورای پول و اعتبار، سازمانهایی چون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، موسسات استاندارد و تحقیقات صنعتی، بانکها و بیمهها، گمرکات و غیره همگی می توانند بر سلامت مسیری که باید یک واحد صنعتی به هنگام اجرای طرحهای خود طی کند اثر بگذارد.
علاوه بر اینها، شناسایی سازمان بین المللی نظیر سازمان تجارت جهانی، توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) سازمان بهداشت جهانی، سازمان کار بین المللی و یا پیمانهای تجاری و غیر تجاری متناسب با نوع صنعتی که گزارش مطالعه بازار به آن می پردازد، الزامی است.
ابزار بازاریابی مجموعه ای از متغیرهای قابل کنترل است که هر واحد صنعتی آنها را برای اعمال و اجرای واکنش مناسب و مورد انتظار در بازار هدف، با هم ترکیب می کنند ]۱[ . این ابزار عبارتند از محصول، قیمت، ارتقا و گسترش فروش در نهایت مکان و مجرای توزیع. ترکیب بهینه این چهار عامل با توجه به رفتار و عکس العملهای متقابل مشتریان یا مصرف کنندگان نهایی از یک سو و رقبا از سوی دیگر از جمله مواردی است که باید در یک گزارش مطالعه بازار به آن توجه شود.
در یک گزارش امکانسنجی بررسی های انجام شده باید به گونه ای باشد که علاوه بر قابل فروش بودن محصولات و فزونی درآمدها بر هزینهها موارد زیر را مد نظر قرار دهد :
|
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1400-03-11] [ 08:41:00 ب.ظ ]
|