۳-۲- روش تحقیق
روش های تحقیق[۱۹]، در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار می روند. روش های تحقیق متعددند و هر روش تا اندازه ای به کشف قوانین علمی کمک می کند (حسن زاده، ۱۳۹۰: ۱۳۷).
روش های تحقیق را بر حسب هدف به دو دسته بنیادی و کاربردی تقسیم می کنند. هدف اساسی در تحقیق بنیادی ایجاد و آزمون نظریه، کشف حقایق اساسی، گسترش مرزهای دانش و تبیین روابط بین پدیده ها است. هدف اساسی در تحقیق کاربردی دستیابی به پیامدهای عملی، پیدا کردن راه حل برای مسائل واقعی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص و ابداع و اختراع وسایل و روش ها برای انجام کارهای عملی است (حسن زاده، ۱۳۹۰: ۱۳۸).
پایان نامه - مقاله - پروژه
در این تحقیق که رابطه بین برگزاری دوره های استانداردسازی و تعالی رفتار پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان و رضایت مندی شهروندان استان سمنان مورد بررسی و سنجش قرارگرفته است، از نقطه نظر هدف، تحقیق از تحقیقات کاربردی محسوب می شود.
تحقیقات علمی بر اساس روش به صورت توصیفی و آزمایشی تقسیم بندی می شوند.
تحقیق توصیفی: پژوهش حاضر توصیفی است به دلیل آنکه به توصیف وضع موجود پرداخته ایم و در عین حال متغیرهای مستقل را دستکاری نکرده ایم و همچنین نظر و عقیده کارکنان را در خصوص یک وضعیت جویا شده‌ایم. پژوهش حاضر میدانی است از این رو که در یک محیط واقعی و عینی که همان ادارات پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان و شهروندان در خود استان می باشد، واقع گشته است.
تحقیق پیمایشی[۲۰]: پژوهش حاضر پیمایشی است از آن جهت که جهت سنجیدن رابطه میان متغییرها ماتریس ساختمندی را توسط ابزار پرسشنامه تهیه نموده ایم.
تحقیق همبستگی[۲۱]: پژوهش حاضر همبستگی است از آن رو که در آن تنها به سنجیدن رابطه موجود میان متغیر های مستقل و وابسته پرداخته ایم و میزان و جهت وجود این رابطه را تعیین نموده ایم.
لذا پژوهش حاضر از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد.
۳-۳- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد. تعریف جامعه آماری باید جامع و مانع باشد. یعنی این تعریف باید چنان بیان شود که از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در برگیرد و در عین حال، افرادی را که شامل صفات مشترک نیستند، متمایز و از مطالعه آنها جلوگیری نماید (گرجی، ۱۳۸۹).
در این تحقیق جامعه آماری شامل دو گروه به شرح ذیل می باشد:
الف) کارکنان ادارات راهنمایی و رانندگی استان سمنان که در هشت شهرستان پراکنده شده است. تعداد جامعه آماری کارکنان، ۱۳۰ نفر می باشد.
ب) شهروندان استان سمنان که این افراد نیز در هشت شهرستان استان پراکنده هستند. لازم به ذکر است که تعداد اعضای جامعه شهروندان نامحدود است و نمی توان عدد مشخصی را برای این جامعه بیان کرد.
نمونه برداری، فرایند گزینش و انتخاب تعدادی از اعضاء جامعه است، طوری است که پژوهشگر با بررسی نمونه و درک خصوصیات یا ویژگی‌های آزمودنی‌های نمونه، قادر به تعمیم خصوصیات یا ویژگی‌ها به عناصر جامعه خواهد شد (دانایی‌فرد و همکاران، ۱۳۸۹). در پژوهش حاضر برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای ساده استفاده می‌نماییم. به منظور تعیین حجم نمونه ساده ترین روش استفاده از جدول مورگان می باشد. در این پژوهش از میان جامعه کارکنان ادارات راهنمایی و رانندگی که تعداد آنها ۱۳۰ نفر است با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد ۹۷ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب می شوند، که به این تعداد ده درصد اضافه شده و در نهایت ما به صورت تصادفی ۱۰۸ پرسشنامه را بین کارکنان توزیع نمودیم. از این ۱۰۸ پرسشنامه تعداد ۱۰۰ پرسشنامه برگشت داده شد و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین از بین جامعه شهروندان نیز که تعداد آنها نامحدود است، و با توجه جدول مورگان، جامعه نامحدود، ۳۸۴ نفر تعیین شده است، که ده درصد به این تعداد اضافه شده و تعداد ۴۲۲ پرسشنامه به صورت تصادفی بین اعضای نمونه توزیع گردید و در نهایت ۴۰۰ پرسشنامه برگشت داده شد و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۴- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
جمع آوری داده ها در این تحقیق ترکیبی از دو روش کتابخانه ای و میدانی است.

 

    1. روش کتابخانه‌ای: روش های کتابخانه ای در تمامی تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق نیز محقق برای جمع آوری ادبیات و سوابق موضوع از منابع فارسی و لاتین کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اینترنت استفاده و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش، جدول و فرم، ثبت و نگهداری کرده و در پایان کار نسبت به طبقه بندی و بهره برداری از آن ها اقدام نموده است.

 

    1. تحقیقات میدانی: روش های میدانی به روش هایی اطلاق می گردد که محقق برای گردآوری داده ها ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و نیز برقراری ارتباط با واحد تحلیل یعنی افراد (در این پژوهش)، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کند.

 

ابزار گرد آوری اطلاعات
ابزار گرد آوری اطلاعات در این پایان نامه، پرسشنامه می باشد. با توجه به عنوان پژوهش که عبارت است از: «بررسی رابطه بین دوره های استانداردسازی و تعالی رفتار پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان و رضایت مندی شهروندان»، از دو پرسشنامه جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید. این دو پرسشنامه به صورت محقق ساخته، تهیه و تنظیم شده و بعد از آن با کمک استاد راهنما تکمیل و نهایی شده است. یک پرسشنامه رضایت مندی شهروندان را مورد سنجش قرار می دهد و پرسشنامه دوم وضعیت دوره های استاندارد سازی و تعالی رفتار را از دید کارکنان مورد سنجش قرار می دهد.
پرسشنامه رضایت مندی شهرواندان از عملکرد پلیس: این پرسشنامه دارای ۱۲ سؤال بوده که در کل شش مؤلفه مهارت های اجتماعی، مهارت های شغلی، مهارت های ارتباطی، بینش، دانش و قانونگرایی را مورد سنجش قرار می‌دهد. سؤالات این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت به صورت بسته پاسخ پنچ گزینه ای (بسیار زیاد تا بسیار کم) می‌باشد.
جدول ۳-۱- اطلاعات مربوط به پرسشنامه توزیع شده نمونه (رضایت مندی شهروندان)

 

عنوان متغیر تعداد سوالات
مهارت های اجتماعی ۲
مهارت های شغلی ۲
بینش ۲
مهارت های ارتباطی ۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...