راضی

 

خیلی راضی

 

به شدت راضی

 

کاملاً راضی

 

 

 

د: سؤال ۳۲ : جهت سنجش میزان رضایت دوتایی (رضایت زوجین)، سوال زیر، نیز از پاسخگویان پرسیده می‌شود: کدامیک از عبارات زیر به بهترین وجه احساسی را که شما در مورد آینده‌ی رابطه‌تان دارید، توصیف می‌کند؟

 

 

  • —– من به شدت مایلم که رابطه‌ام موفقیت‌آمیز باشد و هر قدر لازم باشد ادامه می‌دهم که شاهد آن باشم.

 

 

 

  • —– من بسیار مایلم که رابطه‌ام موفقیت‌آمیز باشد و به این منظور هرکاری که بتوانم انجام می‌دهم.

 

 

 

  • —– من بسیار مایلم که رابطه‌ام موفقیت‌آمیز باشد و به این منظور سهم عادلانه‌ی خودم را انجام خواهم داد.

 

 

 

  • —– خوب است که این رابطه موفقیت‌آمیز باشد، اما من نمی‌توانم کاری بیش از آنچه در حال حاضر انجام می‌دهم را انجام دهم.

 

 

 

    • —– خوب است که این رابطه موفقیت‌آمیز باشد، اما من انجام دادن کاری بیش از آنچه که در حال حاضر انجام می‌دهم را برای ادامه‌ی این رابطه نمی‌پذیرم.

دانلود پایان نامه

 

 

 

  • —–رابطه‌ی من می‌تواند هیچ وقت موفقت‌آمیز نباشد، و من نمی‌توانم کار زیادتری برای نگه‌داشتن آن انجام دهم.

 

 

۳) مؤلفه‌ی همبستگی دوتایی (همبستگی زوجین) با سؤالات ۲۸،۲۷،۲۶،۲۵،۲۴ پرسشنامه سنجیده می‌شود.
الف: سؤال ۲۴ : برای پاسخ به این پرسش پاسخ‌های ۵ گانه‌ی: « هر روز، تقریباً هر روز، بعضی اوقات، به ندرت و هرگز » در نظر گرفته شده است.

 

 

  • آیا شما و همسرتان با هم در فعالیتهای تفریحی خارج از خانه شرکت می‌کنید؟

 

 

ب: سؤالات ۲۵ تا ۲۸ : از پاسخگویان خواسته شده تا مشخص نمایند هر یک از وقایع زیر به چه میزان بین آنان و همسرشان رخ می‌دهد. برای پاسخ به این وقایع پاسخ‌های ۶ گانه‌ی: « هرگز، کمتر از یکبار در ماه، یک یا دو بار در ماه، یک یا دو بار در هفته، یک بار در روز، بیش از یک بار در روز » در نظر گرفته شده است.

 

 

  • تبادل افکار مهیج

 

 

 

  • با هم خندیدن

 

 

 

  • با آرامش درباره‌ی چیزی بحث کردن

 

 

 

  • کار کردن با هم بر روی یک پروژه

 

 

۴) مؤلفه‌ی ابراز محبت با سؤالات ۳۰،۲۹،۶،۴ سنجیده می‌شود.
الف: سوال ۴ و ۶ : از پاسخگویان خواسته شده تا میزان سازگاری یا ناسازگاری خود با همسرشان را در امور زیر در قالب پاسخ‌های ۶ گانه‌ی: « همیشه موافق، تقریباً همیشه موافق، بعضی اوقات ناموافق، اغلب ناموافق، تقریباً همیشه ناموافق، همیشه ناموافق» مشخص نمایند.

 

 

  • ابراز علاقه

 

 

 

  • روابط جنسی

 

 

ب: سوال ۲۹ و ۳۰ : از پاسخگویان خواسته می‌شود تا «توافق داشتن» و یا «توافق نداشتن» خود با همسرشان را در ۲ موقعیت زیر به صورت پاسخ «بلی» و «خیر» بدهند.

 

 

  • بیش از حد برای رابطه‌ی جنسی خسته بودن

 

 

 

  • نشان ندادن عشق

 

 

نمره‌گذاری این مقیاس از صفر تا ۱۵۱ می باشد. کسب نمره‌ی ۱۰۱ و بیشتر، نشان دهنده‌ی سازگاری بیشتر و رابطه‌ی بهتر و نمره‌های پایین‌تر از آن، نشان دهنده‌ی سازگاری کمتر است.

۳-۱۰-۲- آموزش مهارت‌های ارتباطی

 

۳-۱۰-۲-۱- تعریف نظری

مجموعه آموزش‌هایی که توسط درمانگر برای بهبودی روابط میان فردی انجام می‌گردد. آموزش مهارت‌های ارتباطی یکی از بهترین ابزار پیش‌بینی‌کننده موفقیت در درمان خانواده‌ها و زوجین است. این گونه آموزش‌ها، شامل آموزش مهارت‌های توجه وگوش دادن به یکدیگر، صحبت کردن، حل تعارض و انتخاب سبک‌های ارتباطی مناسب است. به کمک این روش‌ها مراجعان قادر می‌شوند تا عواطف و رفتار خود را هماهنگ کنند(تبریزی و همکاران،۱۳۸۵).
مهارت‌های ارتباطی توانایی‌های اختصاصی‌اند که فرد به آنها نیاز دارد تا بتواند هنگامی که پیام‌هایی را به گونه‌ای نمادین به شخص دیگر می‌رساند با کفایت عمل کند(برنشتاین و برنشتاین، ۱۹۸۹؛ ترجمه‌ی سهرابی، ۱۳۷۵)

۳-۱۰-۲-۲- تعریف عملیاتی

در این پژوهش، منظور از عملیاتی‌کردن مهارت‌های ارتباطی، دوره‌های آموزشی‌ای می‌باشد که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگر استان قم، برای فرزندان خانواده‌های تحت پوشش، برگزار شده است. این دوره‌ها در بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، هر ساله به طور متوسط، به مدت ۳ جلسه و هر جلسه یک و نیم ساعته، برای فرزندان خانواده‌های تحت پوشش که در آستانه‌ی ازدواج قرار داشتند، ارائه گشته است. این دوره‌های مهارت‌های ارتباطی، از روی بسته آموزشی که توسط دکتر رادفر و همکاران تهیه شده بود، برای افراد آموزش داده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها

۴-۱- مقدمه

در این فصل، اطلاعات و داده‌های جمع‌ آوری شده به صورت آماده و تجزیه و تحلیل شده، ارائه شده است. این فصل بخش اصلی گزارش پژوهش می‌باشد، بنابراین یافته‌های پژوهش به گونه‌ای گزارش شده‌اند که به راحتی قابل برداشت باشند. بدین منظور، برای گزارش یافته‌های مهم خود از جداول استفاده شده است.
در این بخش، ابتدا آماره‌های توصیفی در قالب جداول توصیفی بیان شده است و پس از آن آماره‌های استنباطی تحت عنوان آزمون t دو نمونه مستقل، جهت تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها استفاده شده است.

۴-۲- آماره‌‌های توصیفی

 

۴-۲-۱-توزیع پاسخگویان بر حسب متغیرهای زمینه‌ای

 

۴-۲-۱-۱- متغیر سن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...