:

در این تحقیق تمام مطالب مربوط به ۵ روزنامه ورزشی در بازه زمانی یک ساله از مهر ۱۳۹۱ تا شهریور ۱۳۹۲ با نمونه گیری ۲۴ شماره از هر روزنامه از نظر ساخت و محتوا مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش در مجموع ۱۰۲۱۹ مطلب کدگذاری شد و مطالب تحقیق از نظر سبک مطلب، ارزش خبری، عنصر برجسته در مطلب، منبع، نوع جهت­گیری، هماهنگی لید با تیتر، نوع تیتر به لحاظ مفهومی و همچنین رعایت اصول روزنامه­نگاری در تیتر و لید، سوژه اصلی و جلوه غالب بصری صفحه اول، کارکرد، ماهیت و محتوای مطلب، عکس، توجه به خصوصیات قهرمان­پردازی، استفاده از کلمات با روح جنگی، غلبه منطق یا احساسات و لحن نوشته مورد بررسی قرار گرفت.

دراین فصل یافته های تحقیق در دو بخش توصیف یافته ها و تحلیل یافته ها بررسی می­ شود. توصیف یافته های پژوهش براساس جداول توزیع فراوانی است و یافته ها در بخش دوم با بهره گرفتن از آزمون­های آماری تحلیل شده است.

الف) توصیف یافته های پژوهش

در این بخش برای هر سوال خود با بهره گرفتن از برنامه آماری spss جدول فراوانی مربوطه استخراج شده و به توصیف یافته ها می پردازیم.

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

سوال یک: وضعیت توزیع فراوانی تعداد مطالب در روزنامه های مورد بررسی چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱ توزیع فراوانی تعداد مطالب براساس نام روزنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد نام روزنامه
  ۳۸٫۰% ۳۸۸۰ ۱٫    خبرورزشی
۱۷٫۹% ۱۸۲۹ ۱٫    گل
۱۳٫۰% ۱۳۳۲ ۱٫    پرسپولیس
۱۱٫۲% ۱۱۴۵ ۱٫    استقلال
۱۹٫۹% ۲۰۳۳ ۱٫    ایران ورزشی
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱، از مجموع ۱۰۲۱۹ مطلب کدگذاری شده، بیشترین نسبت یعنی ۳۸ ٪ مطالب مربوط به روزنامه خبرورزشی است و کمترین نسبت یعنی ۱۱٫۲٪ مربوط به روزنامه استقلال جوان است.

سوال ۲: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر استفاده از سبک های ارائه مطلب چگونه است؟

جدول شماره ۴-۲: توزیع فراوانی براساس سبک مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد سبک مطلب
۴۰٫۳% ۴۱۱۷ ۱٫    خبر
۴٫۳% ۴۴۰ ۱٫    خبرکوتاه
۱۱٫۴% ۱۱۵۸ ۱٫    گزارش
۶٫۷% ۶۸۸ ۱٫    مقاله
۳۶٫۳% ۳۷۱۳ ۱٫    مصاحبه
۱% ۱۰۳ ۱٫    سایر
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۲، بیشترین درصد فراوانی در سبک مطالب مربوط به سبک “خبر” با ۴۰٫۳ ٪ است و پس از آن سبک “مصاحبه” با ۳۶٫۳٪ بالاترین فراوانی را داشته است. همچنین سبک گزارش سومین درصد فراوانی را با ۱۱٫۴٪ داشته و سبک مقاله، نقد و تفسیر در رده چهارم با ۶٫۷٪ بوده که فاصله زیادی با سبک­های خبر و مصاحبه دارد.

سوال۳: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر ارزش خبری برجسته در هر مطلب چگونه است؟

جدول شماره ۴-۳: توزیع فراوانی مطالب براساس ارزش خبری برجسته در مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد ارزش خبری
۱۴٫۴% ۱۴۶۷ ۱٫    دربرگیری
۴۲٫۴% ۴۳۲۹ ۱٫    شهرت
۲٫۰% ۲۰۵ ۱٫    تازگی
۲٫۹% ۳۰۰ ۱٫    شگفتی
۹٫۴% ۹۵۹ ۱٫    برخورد
۱٫۲% ۱۲۰ ۱٫    مجاورت
۱٫۵% ۱۵۶ ۱٫    فراوانی
۴٫۴% ۴۵۱ ۱٫    برخورد+ شهرت + دربرگیری
۱٫۱% ۱۱۰ ۱٫    عجیب+ شهرت+ دربرگیری
۹٫۸% ۱۰۰۶ ۱٫    برخورد+ شهرت
۳٫۵% ۳۶۰ ۱٫    شهرت+ عجیب
۰٫۷% ۷۲ ۱٫    عجیب+ دربرگیری
۲٫۳% ۲۳۲ ۱٫    برخورد+ دربرگیری
۳٫۴% ۳۴۸ ۱٫    -شهرت+ دربرگیری
۱٫۰% ۱۰۴ ۱٫    سایر
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ ۱٫    جمع

براساس نتایج جدول ۴-۳، بیشترین درصد فراوانی در ارزش خبری برجسته، مربوط به ارزش شهرت با ۴۲٫۴٪ است. ارزش خبری دربرگیری با ۱۴٫۴٪ در رده دوم و ارزش خبری ترکیبی شهرت+برخورد با ۹٫۸٪ در رتبه سوم فراوانی­ها قرار دارد. ارزش خبری برخورد در رده چهارم با ۹٫۴ ٪ است.

سوال ۴: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر عنصر خبری برجسته در مطلب چگونه است؟

جدول شماره ۴-۴: توزیع فراوانی براساس عنصر خبری برجسته در مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد عنصر خبری
۶۳٫۹% ۶۵۳۳ ۱٫    که
۲٫۵% ۲۵۰ ۱٫    کجا
۳٫۶% ۳۷۰ ۱٫    کی
۲۹٫۱% ۲۹۶۹ ۱٫    چه
۰٫۴% ۴۱ ۱٫    چرا
۰٫۵% ۵۶ ۱٫    چگونه
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۴، بیشترین درصد فراوانی در عنصر برجسته خبری، مربوط به عنصر ” که” با ۶۳٫۹٪ است. عنصر خبری “چه” بعد از که دارای بیشترین درصد فراوانی با ۲۹٫۱٪ است و عناصر خبری “چرا” و “چگونه” با کمتر از ۱٪ دارای کمترین فراوانی در روزنامه های مورد بررسی هستند.

سوال ۵: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر استفاده از منبع چگونه است؟

جدول شماره ۴-۵: توزیع فراوانی مطالب براساس منبع خبر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد منبع خبر
۲۰٫۴% ۲۰۸۱ ۱-خبرنگار نشریه
۲٫۵% ۲۵۳ ۲-خبرگزاری­ها
۲٫۶% ۲۶۸ ۳-سایر منابع
۷۴٫۵% ۷۶۱۷ ۴-نام منبع ذکر نشده است
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۵، بیشترین درصد فراوانی در منبع خبر مربوط به “بدون ذکر منبع” با ۷۴٫۵٪ است. منبع “خبرنگار نشریه” با ۲۰٫۴٪ در رده بعدی قرار دارد.

سوال ۶: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر نوع جهت­گیری در مطلب چگونه است؟

جدول شماره ۴-۶: توزیع فراوانی براساس نوع جهت­گیری در مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد جهت­گیری
۷٫۴% ۷۵۹ ۱٫    مثبت
۲۱٫۵% ۲۱۹۹ ۱٫    منفی
۶۹٫۹% ۷۱۴۱ ۱٫    خنثی
۱٫۲% ۱۲۰ ۱٫    غیرقابل تشخیص
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس جدول ۴-۶، بیشترین درصد فراوانی جهت­گیری در مطالب روزنامه های مورد بررسی با ۶۹٫۹ ٪ مربوط به جهت­گیری خنثی بوده است اما جهت­گیری منفی در رده دوم با ۲۱٫۵ ٪ قرار دارد.

سوال۷: آیا تیتر و لید اخبار مورد بررسی با یکدیگر هماهنگی دارند؟

جدول شماره ۴-۷: توزیع فراوانی مطالب براساس هماهنگی لید با تیتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد هماهنگی لید با تیتر
۶۱٫۰% ۶۲۳۰ ۱٫    دارد
۳۴٫۲% ۳۵۰۰ ۱٫    ندارد
۴٫۸% ۴۸۹ ۱٫    لید ندارد
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۷، بیشترین درصد فراوانی در میان مطالب مورد بررسی با ۶۱٪ به “دارای هاهنگی میان تیتر و لید” اختصاص دارد و ۳۴٫۲ ٪ از مطالب مورد بررسی هم هماهنگی میان لید و تیتر نداشتند.

سوال ۸ : وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر نوع تیتر به لحاظ مفهومی چگونه است؟

جدول شماره ۴-۸: توزیع فراوانی مطالب براساس نوع تیتر به لحاظ مفهومی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد نوع تیتر
۳۷٫۳% ۳۸۲۱ ۱٫    استنباطی
۲۲٫۴% ۲۲۸۲ ۱٫    اقناعی
۳۹٫۶% ۴۰۴۸ ۱٫    خبری
۰٫۷% ۶۸ ۱٫    غیرقابل تشخیص
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۸، بیشترین درصد فراوانی در نوع تیتر به لحاظ مفهومی با ۳۹٫۶٪ به تیترهای خبری اختصاص دارد. پس از آن ۳۷٫۳٪ از تیترهای مطالب مورد بررسی را تیترهای استنباطی و ۲۲٫۴٪ را تیترهای اقناعی تشکیل داده اند.

سوال۹: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر سوژه اصلی صفحه اول چگونه است؟

جدول شماره ۴-۹: توزیع فراوانی براساس سوژه اصلی صفحه اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوژه اصلی صفحه اول تعداد درصد
۱٫    پرسپولیس و استقلال ۹۰ ۷۵%
۱٫    فوتبال ملی ۱۷ ۱۴٫۱%
۱٫    سایر ورزش­ها ۵ ۴٫۱%
۱٫    موضوعات کلان ۱ ۰٫۸%
۱٫    خارجی ۷ ۶%
جمع ۱۲۰ ۱۰۰%

 

در مورد این جدول لازم به توضیح است که تنها صفحه اول روزنامه های مورد بررسی مدنظر بوده است و تعداد فراوانی بر همین مبنا با تعداد فراوانی کل مطالب متفاوت است. ضمن اینکه گزینه سایر تیم­های باشگاهی فوتبال که در دستورالعمل کدگذاری دیده می­شد با توجه به اینکه فراوانی صفر داشت از محاسبات و جدول حذف شد.

براساس نتایج جدول ۴-۹، بیشترین درصد فراوانی یعنی ۷۵ ٪ از سوژه صفحه اول روزنامه های مورد بررسی به دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال اختصاص دارد و پس از آن فوتبال ملی با ۱۴٫۱٪ بالاترین درصد فراوانی را دارد. موضوعات کلان ورزشی کمتر از یک درصد و سایر رشته های ورزشی ۴٫۱٪ فراوانی سوژه صفحه اول را به خود اختصاص داده­اند.

سوال ۱۰: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر ماهیت مطلب چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۰: توزیع فراوانی براساس ماهیت مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد ماهیت مطلب
۹۸٫۰% ۱۰۰۱۴ ۱٫    رویدادگرا
۱٫۶% ۱۶۷ ۱٫    فرایندمدار
۰٫۴% ۳۸ ۱٫    غیرقابل تشخیص
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱۰، بیشترین درصد فراوانی در ماهیت مطلب با ۹۸٪ به مطالب رویدادگرا اختصاص دارد.

سوال۱۱: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر محتوای مطلب چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۱: توزیع فراوانی براساس محتوای مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد محتوای مطلب
۱۵٫۱% ۱۵۳۸ ۱٫    پرسپولیس و استقلال
۸٫۹% ۹۱۴ ۱٫    تیم­های دیگر
۱۶٫۵% ۱۶۸۶ ۱٫    سایر رشته ها
۵٫۵% ۵۵۶ ۱٫    فوتبال ملی
۳۸٫۳% ۳۹۱۶ ۵-مطالب حاشیه­ای
۲٫۳% ۲۳۳ ۶- سازمان­ها، نهادها و وزارتخانه ها
۱٫۶% ۱۶۳ ۷-بانوان
۹٫۶% ۹۸۴ ۸-خبر خارجی
۲٫۲% ۲۲۹ ۹-سایر
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱۱، اخبار حاشیه­ای با ۳۸٫۳٪ بیشترین فراوانی را در محتوای مطالب ورزشی داشته اند و در حالی که ۱۶٫۵٪ مطالب به سایر رشته ها اختصاص دارند، ۱۵٫۱٪ به پرسپولیس و استقلال و ۵٫۵ ٪ سهم اخبار فوتبال ملی بوده است. اخبار بانوان با ۱٫۶ ٪ کمترین فراوانی را در مطالب روزنامه ها دارند.

سوال۱۲: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر داشتن عکس چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۲: توزیع فراوانی براساس داشتن یا نداشتن عکس

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد عکس
۴۱٫۸% ۴۲۶۸ ۱٫    دارد
۵۸٫۲% ۵۹۵۱ ۱٫    ندارد
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱۲، ۵۸٫۲٪ مطالب روزنامه های ورزشی فاقد عکس و ۴۱٫۸٪ از مطالب این روزنامه ها دارای عکس بوده اند.

سوال۱۳: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر جلوه غالب بصری صفحه اول چگونه است؟

جدول شماره ۴- ۱۳: توزیع فراوانی براساس جلوه غالب بصری صفحه اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جلوه غالب بصری تعداد درصد
۱-تصویری ۸۸ ۷۳٫۳%
۲-متنی و کلامی ۴ ۳٫۳%
۳-تلفیقی ۲۸ ۲۳٫۴%
۴-جمع ۱۲۰ ۱۰۰%

در مورد این جدول مانند سوژه صفحه اول لازم به یادآوری است که تنها صفحه اول هر شماره از نشریات مورد بررسی مدنظر قرار داشته است و تعداد فراوانی­ها نیز برهمین اساس با تعداد فراوانی کل مطالب مورد بررسی متفاوت است.

براساس نتایج جدول ۴-۱۳، جلوه غالب بصری ۷۳٫۳ درصد صفحه اول روزنامه های مورد بررسی، تصویری و ۲۳٫۴ درصد تلفیقی از تصویری و متنی بوده است.

سوال۱۴: وضعیت مطالب مورد بررسی از نظر کارکرد مطلب چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۴: توزیع فراوانی براساس کارکرد مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارکرد مطلب تعداد درصد
۱-سرگرمی ۴۰۱۲ ۳۹٫۳%
۲-اطلاع رسانی ۶۱۶۸ ۶۰٫۴%
۳-آموزشی ۳۰ ۰٫۲%
۴-راهنمایی ۹ ۰٫۱%
جمع ۱۰۲۱۹ ۱۰۰%

براساس نتایج جدول ۴-۱۴، بیشترین درصد فراوانی در کارکرد روزنامه های مورد بررسی به کارکرد اطلاع رسانی تعلق دارد که ۶۰٫۴٪ از مطالب روزنامه های ورزشی را به خود اختصاص داده است. کارکرد سرگرمی در رده دوم با ۳۹٫۳٪ است و کارکرد آموزش در ۰٫۲ % و کارکرد راهنمایی در ۰٫۱ % مطالب روزنامه های مورد بررسی به چشم می ­خورد.

سوال ۱۵: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر قهرمان­پردازی چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۵ توزیع فراوانی براساس توجه به خصوصیات قهرمان­پردازی

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد قهرمان­پردازی
۵۱٫۲% ۵۲۳۶ ۱٫    دارد
۴۸٫۸% ۴۹۸۳ ۱٫    ندارد
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱۵، بالاترین فراوانی یعنی ۵۱٫۲ درصد از مطالب روزنامه های ورزشی خصوصیات قهرمان­پردازی داشتند.

سوال۱۶: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر استفاده از کلمات با روح جنگ چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۶: توزیع فراوانی براساس استفاده از کلمات با روح جنگی

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد روح جنگی
۱۷٫۹% ۱۸۳۰ ۱٫    دارد
۸۲٫۱% ۸۳۸۹ ۱٫    ندارد
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱۶، در مجموع ۱۷٫۹ ٪ فراوانی مطالب روزنامه های مورد بررسی به استفاده از کلمات با روح جنگی اختصاص دارد و ۸۲٫۱٪ چنین کلماتی نداشتند.

سوال۱۷: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر منطقی و عقلانی بودن یا احساساتی بودن چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۷: توزیع فراوانی مطالب براساس منطقی یا احساسی بودن

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد منطق یا احساسات
۵۱٫۸% ۵۲۹۰ ۱٫    منطقی و عقلانی
۴۸٫۲% ۴۹۲۹ ۱٫    عاطفی و احساسی
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱۷، در ۵۱٫۸٪ از کل مطالب روزنامه های مورد بررسی منطق و عقلانیت و در ۴۸٫۲٪ مطالب این روزنامه ها عواطف و احساسات غلبه داشته است.

سوال ۱۸: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر هماهنگی میان مضمون تیتر و متن چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۸: توزیع فراوانی براساس هماهنگی بین تیتر و متن

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد هماهنگی تیتر ومتن
۹۱٫۴% ۹۳۴۴ ۱-دارد
۸٫۶% ۸۷۵ ۲-ندارد
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۱۸، در اکثر مطالب مورد بررسی با ۹۱٫۴٪ فراوانی مضمون تیتر در مطلب هم به چشم می خورد.

سوال ۱۹: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر رعایت اصول روزنامه­نگاری در تیتر چگونه است؟

جدول شماره ۴-۱۹: توزیع فراوانی براساس رعایت اصول روزنامه­نگاری در تیتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد رعایت اصول در تیتر
۳۹٫۶% ۴۰۵۰ ۱٫    بلی
۵۹٫۹% ۶۱۲۳ ۱٫    خیر
۰٫۵% ۴۶ ۱٫    تیتر ندارد
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول۴-۱۹، در ۵۹٫۹٪ از تیترهای مطالب روزنامه های مورد بررسی اصول روزنامه­نگاری رعایت نشده بود و ۳۹٫۶٪ از مطالب اصول روزنامه­نگاری را در نگارش تیتر رعایت کرده بودند.

سوال۲۰: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر رعایت اصول روزنامه­نگاری در لید چگونه است؟

جدول شماره ۴-۲۰: توزیع فراوانی مطالب براساس رعایت اصول روزنامه­نگاری در لید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درصد تعداد اصول در لید
۷۴٫۲% ۷۵۷۸ ۱٫    بلی
۲۰٫۹% ۲۱۳۲ ۱٫    خیر
۵٫۰% ۵۰۹ ۱٫    لید ندارد
۱۰۰٫۰% ۱۰۲۱۹ جمع

براساس نتایج جدول ۴-۲۰، در ۷۴٫۲٪ از مطالب روزنامه های مورد بررسی اصول روزنامه­نگاری در نگارش لید رعایت شده و ۲۰٫۸٪ از مطالب اصول روزنامه­نگاری را در لید رعایت نکرده ­اند.

سوال۲۱: وضعیت روزنامه های مورد بررسی از نظر استفاده از کلمات و اصطلاحاتی که می ­تواند رقابت ناسالم را ترویج کند چگونه است؟

جدول شماره ۴-۲۱: توزیع فراوانی مطالب براساس کلمات و اصلاحاتی که رقابت ناسالم را ترویج می­ کنند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...