۳-۹-۲- شناسایی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان
پس از اینکه فهرستی از معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان در شرکت اسنوا اصفهان مورد بررسی قرار گرفت در نهایت پس از مصاحبه با کارشناسان بخش تامین مواد اولیه و همچنین کارشناسان بخش ، تحقیق و توسعه ، مهندسی ، کیفیت ، بهره برداری و آزمایشگاه شرکت، پنج معیار اصلی قیمت، تحویل به موقع، انعطاف پذیری، هزینه حمل و نقل و کیفیت شناسایی شدند که معیار انعطاف پذیری به زیر معیارهای انعطاف پذیری در حجم و انعطاف پذیری در بهبود کیفیت تقسیم می شود که این معیارها و زیر معیارها را می توان در شکل ۳-۲ مشاهده کرد.
انتخاب تامین کننده
قیمت
تحویل به موقع
کیفیت
هزینه حمل و نقل
انعطاف پذیری
در حجم
در بهبود کیفیت
تامین کننده کره ای
تامین کننده چینی
تامین کننده هندی
تامین کننده ترکیه ای
تامین کننده کویتی
شکل ۳-۲- معیارهای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان
۳-۹-۳- تعریف متغیرها و پارامترهای مدل
قبل از تشریح مدل، پارامترها و متغیرهای مدل در جدول ۳- ۱ تعریف می شوند:
جدول ۳-۱- متغیرها و پارامترهای مدل

 

تعداد تامین کنندگان n
میزان سفارش از تامین کننده i ام بر حسب میلیون تن xi
وزن آرمان ها wj
انحراف منفی از آرمان j ام
انحراف مثبت از آرمان j ام
سطح تعریف شده آرمان j ام bj
مجموع موزون انحراف از آرمان ها A
ضرایب فنی aji
حداکثر (حداقل) مقدار آرمان j ام Zj
قیمت ماده پلیمری ABS تامین کننده i ام Ci
هزینه حمل و نقل هر تن محصول تامین کننده i ام Ri
ظرفیت تامین کننده i ام Ki
مجموع تقاضای ماده پلیمری ABS D
امتیاز تحویل به موقع تامین کننده i ام Li
سطح انعطاف پذیری در حجم تامین کننده i ام Fi
سطح انعطاف پذیری در بهبود کیفیت تامین کننده i ام Fli

۳-۹-۴- فرموله کردن مدل
برای تامین ماده پلیمری ABS مورد نیاز باید از تامین کنندگان مختلفی خرید کنیم. در خرید از این تامین کنندگان باید ویژگیهای مهم آنها در مدل سازی لحاظ شود. همچنین محدودیت های شرکت در خرید از هرکدام از اینها نیز لحاظ شود برای نمونه محصول هر یک از تامین کنندگان دارای ویژگیهای مثبت و منفی کیفی است که سعی می شود ویژگیهای مهم اینها در مدل لحاظ شود. از ویژگیهای مهم مدل مذکور اعمال استراتژیهای مدیریت شرکت و تعیین ترکیب مناسبی از تامین کنندگان ماده پلیمری ABS می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
با توجه به نقاط قوت وضعف هر یک از دو تکنیک AHP و برنامه ریزی آرمانی که قبلا بیان شده است، مدل زیر جهت استفاده از مزایای هر دو روش و پوشش نقاط ضعف آنها ارائه می گردد که در آن تابع هدف، مقدار فاصله اهداف را از مقدار آرمانی تعریف شده حداقل می کند و محدودیت آرمانی نیز مقدار هر هدف را در نزدیکی آرمان حفظ خواهد کرد.
{j=1,2,…,m} {i=1,2,…,n}
و سایر محدودیت های سیستمی

محدودیت های این مدل را می توان به محدودیت های آرمانی و محدودیت های سیستمی طبقه بندی کرد. محدودیت های آرمانی شامل قیمت خرید ماده پلیمری ABS ، تحویل به موقع، انعطاف پذیری در حجم، انعطاف پذیری در بهبود کیفیت، هزینه حمل و نقل، کیفیت می باشد. از محدودیت های مهم خریدار، با توجه به تجزیه و تحلیل این واحد و همچنین مصاحبه های صورت گرفته با مدیریت تامین مواد، محدودیت های تقاضا می باشد. همچنین محدودیت مهم تامین کننده، ظرفیت تولید یا ظرفیت تولید تخصیص به شرکت خریدار است که تمام محدودیت های مذکور در قالب عبارات ریاضی به مدل وارد می شود.
محدودیت های آرمانی این مدل عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...