۸۳/۰

 

۱۳/۱۰

 

۶۹/۰

 

تایید

 

 

 

مدیریت دانش ← سرمایه‌ی فکری

 

۵۷/۰

 

۹۶/۵

 

۹۱/۰

 

تایید

 

 

 

فرهنگ سازمانی ← سرمایه‌ی فکری

 

۴۳/۰

 

۵۱/۴

 

تایید

 

 

 

با توجه به جدول ۴-۱۲ نشان می دهد ضریب تعیین برای متغیر سرمایه‌ی فکری مقدار ۹۱/۰ براورد شده و نشان می دهد که متغیرهای مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی روی هم رفته توانسته اند ۹۱% از تغییرات سرمایه‌ی فکری را توضیح دهند. با توجه به مقدار ضریب استاندارد و آماره t می توان گفت متغیرهای مدیریت دانش (۵۷/۰) و فرهنگ سازمانی (۴۳/۰) به ترتیب بالاترین تاثیر را روی متغیر سرمایه‌ی فکری داشته اند (بالاترین ضریب مسیر استاندارد) از طرفی می توان گفت ۶۹ درصد از تغییرات متغیر مدیریت دانش توسط متغیر فرهنگ سازمانی تبیین می شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۱۰- آزمون فرضیه ­های پژوهش
پس از بررسی و تایید مدل اصلی، فرضیه ­های مدل پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته­اند و اگر مقدار قدرمطلق آماره t کوچکتر از مقدار ۱/۹۶ باشد فرض صفر نتیجه گرفته می‌شود و در صورتی که مقدار قدرمطلق آماره t بزرگتر از مقدار ۱/۹۶ باشد فرض صفر رد می‌شود. در این بخش فرضیه‌های مربوط با توجه به مدل و استفاده از آزمون سبل (sobel test)، آزمون می­ شود.
فرضیه (۱) : فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش تاثیر دارد.
H0 : فرهنگ سازمانی بر روی مدیریت دانش تاثیر معنا‌داری ندارد.
H1 : فرهنگ سازمانی بر روی مدیریت دانش تاثیر معنا‌داری دارد.
با توجه به جدول شماره ۴-۱۲ مقدار قدرمطلق آماره t برابر ۱۳/۱۰ و بزرگتر از مقدار ۹۶/۱ است پس فرض صفر رد می‌شود یعنی در سطح اطمینان ۹۵ % فرهنگ سازمانی بر روی مدیریت دانش تاثیر معنی‌داری دارد و مقدار تاثیر برابر ۸۳/۰و مثبت (مستقیم) است. یعنی با ارتقای سطح فرهنگ سازمانی ، سطح مدیریت دانش نیز افزایش می یابد.
فرضیه (۲) : مدیریت دانش بر سرمایه‌ی فکری تاثیر دارد.
H0 : مدیریت دانش بر روی سرمایه‌ی فکری تاثیر معنا‌داری ندارد.
H1 : مدیریت دانش بر روی سرمایه‌ی فکری تاثیر معنا‌داری دارد.
با توجه به جدول شماره ۴-۱۲ مقدار قدرمطلق آماره t برابر ۹۶/۵ و بزرگتر از مقدار ۹۶/۱ است پس فرض صفر رد می‌شود یعنی در سطح اطمینان ۹۵ % مدیریت دانش بر روی سرمایه‌ی فکری تاثیر معنی‌داری دارد و مقدار تاثیر برابر ۵۷/۰و مثبت (مستقیم) است. یعنی با ارتقای سطح مدیریت دانش ، سطح سرمایه‌ی فکری نیز افزایش می یابد.
فرضیه (۳) : فرهنگ سازمانی بر سرمایه‌ی فکری تاثیر دارد.
H0 : فرهنگ سازمانی بر روی سرمایه‌ی فکری تاثیر معنا‌داری ندارد.
H1 : فرهنگ سازمانی بر روی سرمایه‌ی فکری تاثیر معنا‌داری دارد.
با توجه به جدول شماره ۴-۱۲ مقدار قدرمطلق آماره t برابر ۵۱/۴ و بزرگتر از مقدار ۹۶/۱ است پس فرض صفر رد می‌شود یعنی در سطح اطمینان ۹۵ % فرهنگ سازمانی بر روی سرمایه‌ی فکری تاثیر معنی‌داری دارد و مقدار تاثیر برابر ۴۳/۰و مثبت (مستقیم) است. یعنی با ارتقای سطح فرهنگ سازمانی ، سطح سرمایه‌ی فکری نیز افزایش می یابد.
فرضیه (۴) : فرهنگ سازمانی از طریق مدیریت دانش بر سرمایه‌ی فکری تاثیر میگذارد.
H0 : فرهنگ سازمانی از طریق مدیریت دانش بر سرمایه‌ی فکری تاثیر نمی گذارد.
H1 : فرهنگ سازمانی از طریق مدیریت دانش بر سرمایه‌ی فکری تاثیر می گذارد.

 

 

جدول۴-۱۳: برای فرضیه ۴

 

 

 

 

 

مسیر

 

برآورد ضریب

 

آماره t

 

S.E

 

ضریب استاندارد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...