۸۹

 

۱۵۹/۲

 

۱۹۵/۱۲۴۰

 

 

 

۹۰

 

۲۸۱/۳

 

۹۸۶/۱۳۱۴

 

 

 

۹۱

 

۳۴۹/۳

 

۲۹۹/۱۴۶۱

 

 

 

شکل ۴-۷- روند تغییرات بهای تمام شده هر خط تلفن ثابت
شکل ۴-۸- روند تغییرات بهای تمام­ شده هر سایت BTS تلفن همراه
بنابراین شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو است:
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱- افزایش در بهای تمام شده نهاده­ها در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایه ­گذاری در خدمات مختلف)
۲- عدم تناسب شاخص­ های درآمد و درآمد هر مشتری در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.
۴-۴- مفهوم­سازی سیستم
پس از تعریف مسئله پژوهش به مفهوم­سازی سیستم پرداخته می­ شود. در این مرحله باید هدف از مدلسازی مشخص شود، افق زمانی مدل مشخص شود، مرزهای مدل و متغیرهای مدل شناسایی شود و در نهایت روابط علت ومعلولی متغیرهای کلیدی مدل شناسایی و ترسیم شود.
۴-۴-۱- هدف مدل
مرحله اول فرایند مدل­سازی تصمیم ­گیری در مورد هدف مدل می­باشد. با تعریف هدف مدل، مدلساز به دنبال توجیه اجزاء و ساختار مدل می­باشد. با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، هدف اصلی از انجام این پژوهش بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و یا به عبارت درک بهتر سیستم و کشف سیاست­هایی است که به ارتقا بهره­وری سیستم کمک نماید. در راستای نیل به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از­:
۱- شناسایی متغیرها و پارامترهای داخلی و خارجی که بر درآمد هر مشتری زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار هستند.
۲- ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران.
۳- مدل­سازی ریاضی سیستم شبیه­سازی شده و تعیین هویت سیستم.
۴- ارائه سیاست­های بهبود و بررسی تاثیر هر سیاست بر سیستم مورد مطالعه.
۴-۴-۲- افق زمانی مدل
افق زمانی این الگو که جهت شبیه­سازی در نظر گرفته شده است یک دوره ۲۱ ساله است که از سال ۱۳۸۴ شروع و تا افق برنامه­ ریزی کشور تا سال ۱۴۰۴ پایان می­پذیرد. لازم به ذکر است که طول دوره شبیه­سازی بر اساس یک قاعده سرانگشتی به مدت حداکثر دو برابر زمان اطلاعات موجود تعیین می­گردد.
۴-۴-۳- مرزهای مدل
با در نظر گرفتن موضوع و هدف پژوهش، مرز جغرافیایی این مدل، کشور ایران و زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران می­باشد.
در این راستا مدل مفهومی این پژوهش به شرح جدول ۴-۵ می­باشد که بر اساس هدف اصلی مدل یعنی ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران با بهره گرفتن از شاخص­ های مستخرج از پیشیه و مبانی نظری پژوهش از جدول ۲-۱۲ و ساختار زنجیره تامین شرکت مورد مطالعه از شکل ۴-۳ استخراج شده است. لازم به توضیح است که به علت ماهیت خاص پژوهش و عدم وجود داده از شاخص­ های کل زمان چرخه، کتنرل موجودی، انعطاف­پذیری، قابلیت اطمینان و ستون سایر شاخص ­ها در جدول ۲-۱۲ صرف­نظر شده است. در انتهای جدول نیز شاخص­ های جمعیتی به دلیل اهمیت در محاسبه شاخص ضریب نفوذ خدمات آورده شده است. همچنین در جدول ۴-۵ واحد اندازه ­گیری و ویزگی هر شاخص فرعی در مدل پویایی­شناسی سیستم و بررسی آن در هر کدام از شرکت­های زیر مجموعه مخابرات ایران نشان داده شده است.
جدول۴-۵- لیست متغیرهای مدل پویایی­شناسی سیستم زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران

 

 

شرکت مورد بررسی

 

ویژگی متغیر

 

واحد
اندازه گیری

 

معادل انگلیسی

 

شاخص­ های فرعی

 

شاخص
اصلی

 

 

 

هلدینگ

 

ثابت

 

دیتا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...