انعطاف پذیری

 

قادر به تطبیق با تغییرات در شرایط و تقاضای خارجی است.

 

 

 

OFE

 

جذب منابع

 

قادر به جلب حمایت خارجی و گسترش حجم نیروی کار است.

 

 

 

OCM

 

برنامه ریزی

 

اهداف واضح بوده و به خوبی قابل ادراکند.

 

 

 

OCE

 

بهره وری و کارایی

 

حجم ستاده بالاست، نسبت ستاده به داده بالاست.

 

 

 

PCM

 

دسترسی به اطلاعات

 

کانال های ارتباطی، آگاهی افراد در خصوص مسائل مرتبط با کارشان را تسهیل می کند.

 

 

 

PCE

 

ثبات

 

احساس نظم، تداوم و یکنواخت بودن عملیات سازمان.

 

 

 

PFM

 

نیروی کار منسجم

 

اعتماد، احترام به کارکنان و خوب کار کردن با هم.

 

 

 

PFE

 

نیروی کار ماهر

 

کارکنان برای انجام درست کار خود، از آموزش و مهارت و استعاداد لازم برخوردارند.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

نمودار آمیبی شکل، اطلاعاتی راجع به اینکه چگونه یک عامل کلیدی یا مجموعه ای آنها عملکرد را بر اساس معیارهای هشتگانه اثربخشی ارزیابی می کنند، ارائه می دهد. این نمودار حوزه هایی را که ذینفع های استراتژیک در ارزیابی خود از سازمان با آن موافق بوده و یا نیستند بهم متصل می کند. همچنین به مدیریت نشان می دهد که عوامل کلیدی، بهبود چه معیارهایی را ضروری می دانند سرانجام نمودار توجه مدیریت را به مدل های ویژه اثربخشی سازمان جلب می کند.
۲-۴-۲-۸-۳)مسائل و مشکلات رویکرد ارزش های رقابتی
چون مدل ارزش های رقابتی، هم نتایج نهایی و هم وسائل و امکانات نیل به آنها را در بر دارد، لذا عاری از مشکلات موجود در رویکرد نیل به هدف و رویکرد سیستمی است. رویکرد ارزش های رقابتی رویکرد ذینفع های استراتژیک را شامل شده ولی برای رفع مشکلات آن اقدامی نمی کند. متدلوژی رویکرد ارزش های رقابتی باعث می شود که این رویکرد در ارزیابی ادراک یک ذینفع در خصوص اینکه یک سازمان چگونه بر اساس معیارهای هشتگانه بخوبی انجام وظیفه می کند، بهتر عمل کند ولی در تعیین نوع معیارهایی که ذینفع ها تأکید دارند ناتوان است.
استفاده از مدل چرخه حیات برای تعیین نوع مدل های اثربخشی سازمان مورد توجه مدیریت است ولی پژوهش های بیشتری لازم است تا تعیین شود که آیا با گذشت زمان سازمان ها از مراحل مختلف چرخه حیات، مدل های اثربخشی نیز به طرقی قابل پیش بینی تغییر می کنند یا خیر.
۲-۴-۲-۸-۴)ارزش عملی رویکرد ارزش های رقابتی برای مدیران
رویکرد ارزش های رقابتی تأکید می کند که هر گونه تلاشی برای تعیین و تعریف و همچنین ارزیابی اثربخشی سازمانی مستلزم توجه به معیارهای چندگانه و منافع متضاد با هم است. مضافاً اینکه رویکرد ارزش های رقابتی می تواند با کاهش تعداد زیادی از معیارهای اثربخشی به مدل های چهارگانه سازمانی به صورت مفهومی، مدیر را در تعیین و تشخیص مناسب معیارهای مختلف با عوامل کلیدی گوناگون و همچنین تناسب آنها با مراحل مختلف چرخه حیات، راهنمایی کند.
جدید ترین رویکرد در مطالعه ی اثر بخشی سازمانی ،رویکرد ارزش های رقابتی یا چند گانه است .کویین و رورباف (۱۹۸۳)اثر بخشی را در قالب یک نظم سه بعدی ساماندهی نموده اند.این محورها بر یکدیگر عمودندو ویژگی های ساختاری سازمان های متمرکز (کنترل )و غیر متمرکز(انعطاف )،با جهت گیری توجه به داخل یا خارج و رابطه میان ابزار و اهداف برای به دست آوردن نتایج مطلوب طبقه بندی می شوند. بر اساس رویکرد کویین و رورباف ،چهار مدل اثر بخشی سازمانی مطرح است که با توجه به ملاک های سه بعد یاد شده در نمودار -۱-۱ مورد بررسی قرار می گیرند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...