دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق- قسمت ۵۵ |
پرسشنامه تحقیق حاضر شامل دو بخش؛ الف) سؤالات جمعیت شناختی و ب) تبیین مدل می باشد.
بخش سؤالات جمعیت شناختی سؤالاتی نظیر نام ونام خانوادگی، عنوان شغلی در صنعت بیمه، میزان تحصیلات، سنوات خدمت در صنعت بیمه، سابقه مدیریت در صنعت بیمه، شماره تماس و آدرس ایمیل تشکیل شده است. در بخش تبیین مدل بعد از معرفی چار چوب کلی مدل تحقیق، جدول سؤالات در خصوص بررسی میزان اهمیت شاخص ها در ارزیابی شعب شرکت های بیمه ارائه شده است.
چارچوب کلی مدل تحقیق در پرسشنامه شامل ابعاد چهارگانه مدل ارزیابی عملکرد متوازن و در قالب ۱۱ عامل می باشد. بعد از معرفی مدل کلی تحقیق تعداد ۴۸ شاخص، در قالب ۴۸ سؤال در خصوص بررسی میزان اهمیّت شاخص ها در ارزیابی شعب شرکت های بیمه ارائه شده است.
۳-۶- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری:
۳-۶-۱- روایی[۱۳۶] ابزار اندازه گیری:
این واژه که به اعتبار اندازه گیری نیز معروف می باشد، معرف درجه ای است که یک وسیله اندازه گیری می تواند یک متغیر را بر اساس تعریفی خاص سنجش کند، به عبارت دیگر؛ درجه مثبت بودن پاسخ به این سوال را که « آیا وسیله سنجش، فقط همان چیزی را که می خواهیم اندازه گیری کنیم را مورد سنجش قرار می دهد یا خیر؟» مشخص می کند.
اعتبار انواع مختلفی دارد که در این تحقیق به اعتبار نظری ( قضاوتی) تحقیق اشاره می شود. میزان اعتبار نظری، بر اساس نظر افراد مطلع و دست اندرکار را بدون مراجعه به معیار و ضوابط خاص، تعیین می گردد. به عبارت دیگر فرد مشخص، نظر می دهد که محتوای آزمون همان چیزی را که عنوان بیان می دارد، اندازه می گیرد (ظهوری، ۱۳۸۷، ص ۱۲۷).
در تحقیق حاضر با توجه به اینکه شاخص های مورد استفاده در این تحقیق بر مبنای مطالعه ادبیات موضوع استخراج شده و سپس با بهره گرفتن از نظرات و قضاوت کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه شاخص های مورد نیاز تعیین و نهایی شدند. بنابراین می توان ادعا نمود که احتمال خطا در این زمینه کمتر بوده و پرسشنامه از روایی بالایی برخوردار می باشد.
۳-۶-۲- پایایی (قابلیت اعتماد)[۱۳۷] ابزار اندازه گیری:
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه، چندین بار و به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل از آن ابزار اندازه گیری نزدیک بهم باشد.
به عبارت دیگر ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ نیا، ۱۳۸۳، ص ۱۵۵).
انواع پایایی عبارتند از : الف- ثبات ب- سازگاری
الف- ثبات : یکسانی نتایج کل اندازه آزمودنی ها در اندازه گیری های متعدد است. ثبات به دو نوع داخلی (درونی) و خارجی (بیرونی) تقسیم می شود.
منظور از ثبات داخلی، یکسانی اندازه ها در آزمون های متعدد، با یک وسیله اندازه گیری است. ولی در ثبات خارجی، هدف یکسانی اندازه ها در آزمون های مکرر با چند آزمون کننده یا چند ابزار اندازه گیری هم قوه و مشابه است که همتا (موازی) نامیده می شود.
ب- سازگاری: یکسانی اجزای اندازه صفت در آزمودنی ها، در اندازه گیری های متعدد است. تبعیت همبستگی اندازه های حاصل شده از اجزای صفت در آزمودنی ها، از همبستگی مشخص شده در تعریف برای اندازه اجزا می باشد.
برای اندازه گیری پایایی، از شاخصی به نام ضریب پایایی[۱۳۸] استفاده می کنیم. ضریب همبستگی بین اندازه های نتایج اندازه گیری مکرر با یک وسیله اندازه گیری در شرایط یکسان، نشان دهنده درجه پایایی اندازه گیری آن وسیله اندازه گیری است. کمیت ضریب پایایی به طور معمول بین صفر تا یک تغییر می کند (ظهوری، ۱۳۸۷، ص ۱۳۶-۱۳۵).
از آنجا که در تحقیق حاضر نمی توانستیم از آزمون مجدد یا آزمون همتا استفاده کنیم، فلذا از محاسبه ضریب پایایی در مورد ثبات چشم پوشی کردیم، اما در مورد سازگاری می توانستیم از دو روش جهت اندازه گیری ضریب پایایی استفاده کنیم که از روش دو نیم کردن (تنصیف) صرف نظر کرده و روش سازگاری درونی را مورد بررسی قرار دادیم. جهت ضریب پایایی در این روش از روش آلفای کرونباخ یا نگرش سنج استفاده شد.
روش آلفای کرونباخ توسط ۳ دانشمند به نام های کرونباخ، راجار اتنام و گلیرز مطالعه و ارائه شد ولی فقط به نام کرونباخ مشهور می باشد و در آن علاوه بر آن که شاخصی برای ثبات اندازه های حاصله از گروه ها و افراد به دست می آید، قابلیت تعمیم این اندازه به سایر اندازه ها نیز معین می گردد. در این روش از تجزیه واریانس استفاده میشود (پیشین، ۱۳۸۷، ص ۱۴۵-۱۴۲). سؤالاتی که در آزمونها به کار گرفته شدهاند، دارای بیش از دو گزینهاند و فرمول آن به شرح زیر است:
در فرمول بالا، K معرف تعداد سؤالات (آزمونها) و واریانس کل آزمودنیها به سؤال K است که از فرمول زیر به دست میآید:
، ارزش عددی گزینه انتخابی آزمودنی I، در سؤال (K) است. واریانس جمع نمرات هر آزمودنی، در همه سؤالات است که از فرمول زیر به دست میآید:
در این پژوهش برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعداد ۱۱۰ پرسشنامه توزیع که پس از دریافت تعداد ۹۷ پرسشنامه جمع آوری و مورد استفاده گردید. سپس از داده های موجود با بهره گرفتن از نرم افزار spss ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از معیارهای چهار گانه پرسش نامه به صورت جداگانه محاسبه گردید که نتایج محاسبه آلفای کرونباخ در هر گروه در جدول (۳-۱) آمده است.
جدول(۳-۱) ضرایب آلفای کرونباخ
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید. |
ابعاد | تعداد متغیر ها (سؤالات) | آلفای کرونباخ |
بعد مالی | ۹ | ۸۶/۰ |
بعد مشتری | ۱۱ | ۸۷/۰ |
بعد فرآیندهای داخلی | ۱۹ | ۹۲/۰ |
بعد رشد و یادگیری | ۹ | ۸۵/۰ |
معمولاً آلفای بین ۶/۰تا ۸/۰قابل قبول و بالاتر از ۸/۰نشان دهنده پایایی بالا می باشد؛ بدیهی است که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد بهتر است. لذا با توجه به نتایج آلفای کرونباخ هر گروه از سؤالات که از ۷/۰ به اندازه کافی بالاتر می باشد؛ می توان نتیجه گرفت که اطلاعات به دست آمده از پایایی مناسبی برخوردار می باشد. لازم به ذکر است از آنجائیکه آلفای کرونباخ هر یک از ابعاد چهارگانه مورد پذیرش قرار گرفت؛ از محاسبه آلفای کرونباخ کل صرف نظر گردید.
۳-۷- تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها:
در تحقیق حاضر از تکنیک های آماری زیر جهت بررسی میزان اهمیت شاخص ها استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-12-17] [ 08:28:00 ب.ظ ]
|