بسم الله الرحمن الرحیم

دانشکده ادبیات و علوم انساتی
بخش علوم تربیتی
پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی
پایان نامه - مقاله - پروژه
گرایش برنامه ریزی درسی
بررسی میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه از دیدگاه دبیران تربیت بدنی شهرکرمان در سال تحصیلی ۹۳-۹۲
مؤلف:
صادق ملایی
استادراهنما:
دکتر اصغرسلطانی
استادمشاور:
دکتر مهرانگیز علی نژاد
دی ماه ۱۳۹۳
تقدیم به:
ماحصل آموخته هایم را تقدیم می کنم:
به آنانکه مهر آسمانی شان آرامبخش آلام زمینی ام است.
به استوارترین تکیه گاهم، دستان پرمهرپدرم
به سبزترین نگاه زندگیم، چشمان سبز مادرم
که هرچه آموخته ام در مکتب عشق شما آموخته ام و هرچه بکوشم قطره ای از دریای بی کران مهربانیتان را سپاس‌نتوانم بگویم. امروز هستی ام به امید شماست و فردا کلید باغ بهشتم رضای شما، گران سنگ تر از این ارزان نداشتم تا به خاک پایتان نثارکنم، باشد که حاصل تلاشم نسیم‌گونه غبار خستگی تان را بزداید.
و همچنین تقدیم میکنم، به آرام بخش وجودم، همراه و همسفر زندگی ام….
تشکر و قدردانی:
شکر و سپاس بی پایان مخصوص خدایی است که بشر را آفریده و به او قدرت اندیشیدن داده
و توانایی های بالقوه را در وجود انسان قرار داده و او را امر به تلاش و کوشش نموده و راهنمایانی را برای هدایت بشر فرستاده.
پس از عرض ارادت خالصانه به درگاه خداوند بی همتا لازم است از استاد ارجمند جناب آقای دکتر سلطانی به خاطر سعه صدر و رهنمودهای دلسوزانه و خانم دکتر علی نژاد که در تهیه این پایان نامه مرا مورد لطف خود قراردادند تشکر و قدردانی نموده و موفقیت همگان را از درگاه احدیت خواهانم.
چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در سه حیطه دانش، نگرش و مهارت در مدارس متوسطه شهرکرمان پرداخته است. هدف این تحقیق ببرسی میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی دوره متوسطه در سه حیطه دانش، نگرش و مهارت در وضعیت موجود و مقایسه آن با وضعیت مطلوب است.این تحقیق توصیفی بوده و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق را معلمان تربیت بدنی شهرکرمان تشکیل داده بودند، که به دلیل کم بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری تمام شماری استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جهت سنجش اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که برابر با ۹۳/۰صدم برآوردشده است. برای تعیین روائی، پرسشنامه و چک لیست مربوطه به رویت استاد راهنما، مشاور و ده تن از صاحب‌نظران رسیده و روائی صوری و محتوایی آنها تأیید گردید. تجزیه و تحلیل داه ها از طریق آمار و آمار استنباطی که شامل آزمونهای تی تک نمونه ای، تیجفتی، تی مستقل ، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون فریدمن و آزمون کلمگروف اسمیرنف بوده است. براین‌اساس نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که: ۱- میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه دانشی در حد متوسط است و بین وضعیت موجود و مطلوب آن تفاوت معنی داری و جود دارد. ۲- میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه نگرشی در حد متوسط است و بین وضعیت موجود و مطلوب آن تفاوت معنی داری و جود دارد. ۳- میزان دستیابی به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی در حیطه مهارتی در حد متوسط است و بین وضعیت موجود و مطلوب آن تفاوت معنی داری وجود دارد.
واژه‌گان کلیدی: برنامه‌درسی، تربیت بدنی، دوره متوسطه، سطح‌دانش، سطح‌نگرش، سطح‌مهارت
فهرست مطالب:
چکیده ۶
فصل اول(کلیات پژوهش) ۷
مقدمه ۲
۱-۱- بیان مساله ۴
۱-۲-اهمیت و ضرورت تحقیق ۷
۱-۳- اهداف تحقیق ۸
۱-۴-سوال‌های تحقیق: ۹
۱-۶-تعاریف مفاهیم ۹
ب) تعاریف عملیاتی ۱۰
فصل دوم(مبانی نظری و پیشینه پژوهش) ۱۲
مقدمه ۱۳
۲-۱-تاریخ و تربیت بدنی ۱۳
۲-۱-۱-تاریخ تربیت بدنی در ایران باستان…………………………………………………………………….۱۴
۲-۱-۲-برنامه های آموزش تربیت بدنی در ایران باستان…………………………………………………..۱۴
۲-۲- اهمیت تربیت بدنی و ورزش در اسلام ۱۵
۲-۳-۱-اهداف برنامه درسی تربیت بدنی………………………………………………………………………۱۸
۲-۳- تعریف تربیت بدنی و ورزش ۱۷
۲-۴- طبقه بندی اهداف آموزشی ۲۱
۲-۴-۱-هدفهای آموزشی حوزه شناختی……………………………………………………………………….۲۲
۲-۴-۲-هدفهای آموزشی حوزه عاطفی………………………………………………………………………..۲۲
۲-۴-۳-هدفهای آموزشی حوزه روانی-حرکتی……………………………………………………………..۲۳
۲-۵- مبانی برنامه درسی ۲۴
۲-۵-۱- مبانی فلسفی وتربیت بدنی ۲۴
۲-۵-۱-۱-ایده آلیسم………………………………………………………………………………………………..۲۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...