1. نیاز به توان راکتیو در شبکه

               

               

           

           

       

       

 

پشتیبانی توان راکتیو، نقش مهمی را در تعمیر و نگهداری سیستم­های امنیتی و پایداری سیستم ایفا می­ کند]۲۷[.
کنترل ولتاژ در سیستم قدرت الکتریکی (نگه داشتن ولتاژ در محدوده تعریف شده)، به منظور بهره ­برداری مناسب از تجهیزات برق، جلوگیری از آسیب بیش از حد به ژنراتور و موتور، کاهش تلفات انتقال و حفظ توانایی سیستم برای مقاومت در برابر اغتشاشات و جلوگیری از فروپاشی ولتاژ ضروری است. به طور کلی، کاهش توان راکتیو باعث می­ شود ولتاژ افت کند، در حالی که افزایش توان راکتیو باعث افزایش ولتاژ می­ شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
عرضه ناکافی توان راکتیو ولتاژ را کاهش می­دهد، هنگامی که ولتاژ افت می­ کند، جریان برای حفظ توان عرضه شده باید افزایش یابد و این امر سبب می­ شود که خطوط توان راکتیو بیشتری مصرف کنند و ولتاژ بیشتر افت کند. اگر جریان بیش از حد افزایش یابد، خطوط انتقال از خط خارج می­شوند و اضافه بار و پتانسیل خطوط دیگر باعث شکست اتصالات سری می­گردد. اگر ولتاژ بیش از حد افت کند، برخی از ژنراتورها بطور خودکار برای محافظت از خود از شبکه جدا می­شوند]۱۱[. فروپاشی ولتاژ زمانی رخ می­دهد که یک افزایش در بار یا از دست دادن تجهیزات تولید و انتقال سبب افت ولتاژ ­شود؛ این افت ولتاژ سبب کاهش بیشتر در توان راکتیو شده و هنوز هم سبب کاهش بیشتر ولتاژ می­گردد. اگر کاهش ولتاژ ادامه پیدا کند، این کاهش ولتاژ باعث می­ شود تجهیزات بیشتری از مدار خارج شوند، که منجر به کاهش بیشتر در ولتاژ و از دست دادن بار می­ شود. در نتیجه یک کاهش پیشرونده و غیرقابل کنترل ولتاژ بوجود آمده و همه این­ها سبب می­ شود که سیستم قدرت قادر به تأمین توان راکتیو مورد نیاز برای تأمین تقاضای توان اکتیو نباشد.

 

        •  

       

       

 

 

 

                1. توان راکتیو و خاموشی­ها

               

               

           

           

       

       

 

توان راکتیو ناکافی که منجر به فروپاشی ولتاژ بوده است عامل سببی در قطع عمده برق در سراسر جهان است. به عنوان مثال فروپاشی ولتاژ در ۲ جولای ۱۹۹۶ و ۱۰ اوت ۱۹۹۶ در ساحل غربی ایالات متحده رخ داده است. فروپاشی ولتاژ همچنین عامل خاموشی در ۱۹دسامبر ۱۹۷۸ در فرانسه، ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۷در توکیو، ۱۳ مارس ۱۹۸۹در لندن، ۲۳سپتامبر۲۰۰۳ در سوئد و دانمارک و ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۳ در ایتالیا بوده است]۱۱[.

 

    •  

 

 

 

  •  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...