جهت اندازه گیری عملکرد تحصیلی دانش آموزان در این پژوهش از پرسش نامه EPT[1] استفاده شده است. این پرسش نامه اقتباسی از پژوهش های فام و تیلور[۲] (۱۹۹۹) در حوزه عملکرد تحصیلی است که برای جامعه ایران ساخته شده است(فام و تیلور، ۱۹۹۹، به نقل از درتاج، ۱۳۸۳).

 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

آزمون عملکرد تحصیلی قادر است با ۴۸ سؤال، ۵ حوزه مربوط به عملکرد تحصیلی به شرح ذیل را اندازه گیری نماید:

 

۱- خود کار آمدی[۳]: احساس اطمینان به توانایی خود به منظور از عهده بر آمدن مقتضیات تحصیلی و فعالیت های آموزشی.

 

۲- تاثیرات هیجانی[۴]: واکنش فرد در مقابل مجموعه ای از هیجانات از قبیل اضطراب و نگرانی است که باعث برانگیختگی فرد می شود.

 

۳- برنامه ریزی[۵]: توانایی ساماندهی فعالیت های درس بر مبنای یک برنامه مشخص و قابل اجرا و همچنین استفاده مناسب از زمان برای انجام تکلیف آموزشی.

 

۴- فقدان کنترل پیامد[۶]: اعتقاد به این امر که افزایش عملکرد فرد منجر به تغییر در نتیجه دلخواه تحصیلی نمی­ شود.

 

۵- انگیزش[۷]: نیرو بخشی رفتار به منظور مطالعه بیشتر برای افزایش انگیزه تحصیلی به منظور کسب نمره بالاتر، بدست آوردن شغل مناسب و یا صرفاً مطالعه برای کسب اطلاع و بهبود مهارت ها و دانش عمومی است(نور محمدیان، ۱۳۸۵).

 

روایی پرسش نامه: نور محمدیان (۱۳۸۵) میزان روایی هریک از عامل های پرسش نامه را به شرح زیر به دست آورده است: عامل اول: ۹۱/۰، عامل دوم: ۹۲/۰، عامل سوم: ۷۳/۰، عامل چهارم: ۶۳/۰، عامل پنجم: ۷۲/۰٫ در این تحقیق نیز محقق برای بدست آوردن روایی آزمون از روایی محتوا استفاده نمود. در سنجش روایی محتوا، آزمون تکثیر و به۵ نفر از متخصصان تعلیم و تربیت و ۱۰ نفر از کارشناسان آموزشی سازمان آموزش و پرورش داده شد و نظرات جمع آوری گردید. در اکثر سؤال ها توافق لازم وجود داشت.

 

 

پایایی پرسش نامه: نور محمدیان (۱۳۸۵) میزان پایایی این آزمون را ۷۴۱۳/۰ برآورد نموده است. در این تحقیق برای آگاهی از پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. که ۸۸۱/۰ بدست آمد و این میزان ضریب پایانی قابل قبول می باشد.

 

جدول۳-۴:  بررسی پایایی پرسش نامه عملکرد تحصیلی توسط محقق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر ضریب آلفای کرونباخ
عملکرد تحصیلی ۸۸۱/۰

 

روش نمره گذاری: در پرسش نامه عملکرد تحصیلی، ۵ عامل که عبارتند از: عامل خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش مورد مقایسه قرار گرفته اند. به هریک از این عامل ها نمره ای اختصاص یافته است که به ترتیب ۵ و ۴ و ۳ و ۲ و ۱ می باشد و بر این اساس نمره کمتر از ۵۳ نشان دهنده خودکارآمدی ضعیف و نمره بالاتر از ۸۵ نشان دهنده خودکارآمدی قوی می باشد. نمره کمتر از ۲۸ بیانگر تأثیرات هیجانی ضعیف و نمره ۵۳ به بالا بیانگر تأثیرات هیجانی قوی می باشد. نمره کمتر از ۱۱ بیانگر برنامه ریزی ضعیف و نمره بالاتر از ۲۳ بیانگر برنامه ریزی قوی می باشد. نمره کمتر از  ۶ بیانگر کنترل پیامد ضعیف و نمره بالاتر از ۱۳ بیانگر فقدان کنترل پیامد قوی می باشد. نمره کمتر از ۱۴ بیانگر انگیزش ضعیف و نمره بالاتر از ۲۴ بیانگر انگیزش قوی می باشد. نمره کمتر از ۱۲۰ بیانگر عملکرد تحصیلی ضعیف و نمره بالاتر از ۱۷۵ بیانگر عملکرد تحصیلی قوی و نمره بین ۱۷۴-۱۲۱ بیانگر عملکرد تحصیلی متوسط می باشد.

 

 

 

۳-۷- روش گرد آوری اطلاعات

 

به شکل طبیعی پژوهش حاضر در قالب یک پژوهش میدانی اجرا شده است. جهت دریافت نظرات افراد مورد مطالعه ارسال پرسش نامه ها به شکل حضوری و با تعیین وقت قبلی توسط پژوهشگر (محقق) انجام شد. بنابراین در روش میدانی اطلاعات از طریق توزیع پرسش نامه بین نمونه آماری کسب شد. در روش کتابخانه ای نیز از مقاله ها، پایان نامه ها، کتب و مجلات موجود در رابطه با موضوع پژوهش استفاده شد.

 

 

 

۳-۸- روش تجزیه و تحلیل

 

در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(جدول توزیع فراوانی، نمودار، میانگین و انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه) استفاده شد.

 

 

 

۳-۹- ملاحظات اخلاقی

 

در تمامی مراحل انجام این پژوهش از ابتدا تا انتهای آن سعی شده است که اخلاق مبنا و محور کار قرار گیرد، بنابراین اصول زیر در آن مد نظر قرار گرفت:

 

 

    • امانت داری در ذکر منابع

 

    • رعایت حقوق معنوی شرکت کنندگان

 

    • بی نام بودن پرسش نامه ها

 

  • آزاد بودن آزمودنی ها در پاسخگویی به پرسش نامه ها و در صورت تشخیص عدم پاسخگویی

 

۱ Educational performance Test

 

۲ Fam and Taylor

 

۳-Self – efficacy

 

۴-Emotional Impact

 

۵ Planning

 

۶ Lack of outcome control

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...