اهرم مالی

 

۰/۱۰۸

 

۰/۰۲۴

 

۰/۴۲۵

 

۴/۵۰۷

 

۰/۰۰۰

 

۱/۰۰۰

 

۱/۰۰۰

 

 

 

اندازه شرکت

 

-۰/۰۲۳

 

۰/۰۰۹

 

-۰/۲۳۰

 

-۲/۴۴۰

 

۰/۰۱۷

 

۱/۰۰۰

 

۱/۰۰۰

 

 

 

 

 

a/ Dependent Variable: محافظه.کاری۱

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یافته‏های جدول ضرایب مدل‏های رگرسیونی ( Coefficients) برازش شده نشان می‏دهد سطح معنی‏داری ضریب رگرسیونی اهرم مالی (۱۰۸/۰) و اندازه شرکت (۰۲۳/۰-) کمتر از ۵ درصد است (۰۵/۰> sig)، یعنی تاثیر معناداری بر متغیر وابسته محافظه کاری شرکت‏ها در سطح ۵ درصد دارند. در مورد دیگر متغیرها چون سطح معناداری ضرایب رگرسیونی آنها بزرگتر از ۵ درصد می‏باشد از مدل کنار گذاشته شده اند.
با توجه به اینکه در آزمون ضرایب ما به دنبال سهم نسبی هر متغیر مستقل ، در پیش‏بینی متغیر وابسته هستیم بنابراین به منظور تفسیر ضرایب از مقادیر ضرایب استاندارد شده (Beta) استفاده می‏کنیم. بررسی نتایج ضرایب رگرسیونی استاندارد شده (Beta) متغیرها نشان می‏دهد در مدل اول زمانی که متغیر اهرم مالی وارد مدل شده است، محافظه کاری شرکت‏ها به میزان ۴۲۷/۰ انحراف استاندارد تحت تاثیر اهرم مالی تغییر می‏کند. یعنی به ازای افزایش یک انحراف استاندارد در اهرم مالی شرکت‏ها، محافظه‏کاری شرکت‏ها به میزان ۴۲۷/۰ انحراف استاندارد افزایش یا تغییر مثبت خواهد یافت. در مدل دوم که متغیر اندازه شرکت وارد مدل شده است، مقدار تغییر در ضریب بتا اهرم مالی ایجاد شد بطوریکه ضریب آن مقدارکاهش پیدا کرد که این نشان می‏دهد ضریب (شیب خط) یک متغیر با اضافه شدن سایر متغیرهای مستقل تغییر می‏کند یعنی نقش یک متغیر در مدل رگرسیون به سایر متغیرهای مستقل موجود در مدل بستگی دارد. که این موضوع را می‏توان به خوبی در مدل دوم مشاهده نمود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بررسی ضرایب متغیرها در مدل دوم نشان می‏دهد اندازه شرکت با ضریب بتای ۲۳/۰- باعث کاهش محافظه کاری شرکتها می‏شود. همچنین اهرم مالی نیز در مدل دارای تاثیر مثبت بر محافظه کاری به اندازه ۴۲۵/۰ می‏باشد. بطور کلی بررسی ضرایب رگرسیونی متغیرهای باقیمانده در مدل نشان می‏دهد که به ازای افزایش یک انحراف استاندارد در متغیرهای اهرم مالی و اندازه شرکت به ترتیب ۴۲۵/۰ انحراف استاندارد افزایش و ۲۳/۰- انحراف استاندارد کاهش در محافظه کاری شرکت‏ها می‏شوند. همچنین معنی‏دار بودن ضریب رگرسیونی دیگر متغیرهای تحقیق چون بیشتر از ۵ درصد بوده لذا وارد معادله نگریده است. به عبارتی، این متغیرها نتوانسته‏اند قدرت پیش‏بینی را به طور معنی‏داری بالا ببرند.
در نهایت با توجه به جدول ضرایب می‏توان معادله مدل رگرسیون را با بهره گرفتن از متغیرهای باقی مانده در مدل که sig ان کمتر از ۵ درصد است به صورت ذیل تدوین نمود این نتایج نشان می‏دهد به ازای یک واحد تغییر یا افزایش در متغیرهای اهرم مالی و اندازه شرکت به ترتیب ۱۰۸/۰ و ۰۲۳/۰- واحد در محافظه‏کاری شرکت‏ها قابل پیش‏بینی می‏باشد.
(اندازه شرکت) ۰۲۳/۰- + (اهرم مالی) ۱۰۸/۰ + ۰۲۱/۰ y= = محافظه کاری
بر اساس یافته‏های این تابع اگر تأثیر متغیرهای اهرم مالی و اندازه شرکت را ثابت نگه داریم (ساعی، ۱۳۸۱)، متوسط محافظه‏کاری معادل ۰۲۱/۰ است. از طرفی برای اینکه مشخص شود سهم هر یک از متغیرها در تبین متغیر وابسته به چه میزان می‏باشد، جهت تفسیر بهتر مدل از معادله رگرسیون استاندارد (بدون نوشتن a (عرض از مبدأ)) استفاده می‏شود. این ضرایب همان ضرایب بتا است که نسبت موثر بودن و اهمیت هر یک از متغیرهای مستقل را نشان می‏دهد (مولوی، ۱۳۸۶).
(اندازه شرکت) ۲۳/۰- + (اهرم مالی) ۰/۴۲۵ y= = محافظه کاری
تابع (مدل) رگرسیونی استاندارد بیانگر آن است که متغیر اهرم مالی سهم بیشتری در تبیین محافظه‏کاری شرکت‏ها دارد.
۴-۳-۲ ) فرضیه اصلی دوم: بین برخی ویژگی‏های حسابرس (کیفیت حسابرسی، اندازه حسابرسی ، دوره تصدی حسابرس، نوع اظهارنظر حسابرس) با محافظه کاری حسابداری (روش دوم) رابطه معنی داری وجود دارد.

 

 

Model Summaryb

 

 

 

Model

 

R

 

R Square

 

Adjusted R Square

 

Std. Error of the Estimate

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...