بررسی تاثیر ابزار پیشبرد فروش بر میزان فروش (مطالعه موردی شرکت مانیزان)۰ |
انتخاب نوع محصول
انتخاب عرضه کننده
مقدار سفارش
زمان و شرایط تحویل
شرایط ارائه خدمات پرداخت
۱- همان منبع ، ص۲۴۰
۲-۴-۶ رفتار خریدار تجاری
چهار پرسش عمده در مورد رفتار خریدار تجاری مطرح میشود. خریداران تجاری در مورد خرید، چه تصمیماتی میگیرند؟ در فرایند تصمیم گیری چه کسانی شرکت میکنند؟ چه عوامل عمدهای بر خریداران اثر میگذارند؟ خریداران تجاری تصمیمات خود را چگونه میگیرند؟
۲-۴-۷ شرایط خرید
خریدار معمولاً با سه حالت یا وضعیت اصلی روبرو میشود. در یک انتهای طیف خرید مجدد مستقیم (خریدهای پیاپی) وجود دارد که تقریباً تصمیم عادی است. در انتهای دیگر طیف کار جدید دارد که زمان زیادی لازم دارد. در وسط طیف حالتی وجود دارد که آن را خرید مجدد تعدیل شده مینامند و به تحقیق در مورد خرید نیاز دارد.
در حالتی که آن را خرید مجدد مستقیم یا خریدهای پیاپی[۳] مینامند، خریدار چون گذشته سفارش خرید میدهد و در نظر خود هیچ نوع تغییر نسبت به گذشته نمیدهد. معمولاً این کار به وسیله واحد خرید و به صورت یک امر عادی انجام میشود. شرکت خریدار با توجه به رضایتی که از خریدهای گذشته داشتهاند، از بین عرضهکنندگان مختلف که با شرکت در ارتباط هستند، یک یا چند عرضه کننده را انتخاب میکند و به آنها سفارش میدهند. در شرایطی از خرید که آن را خرید مجدد تعدیل شده[۴] یا تغییر دادن در شرایط خرید نامند، خریدار میخواهد در شرایط، قیمت و ویژگیهای محصول تغییر داده شود یا به عرضهکنندگان جدید مراجعه کند. معمولاً این نوع خرید نیاز به مشارکت افراد بیشتری دارد. اگر شرکتی محصول یا خدمتی را برای نخستین بار بخرد آن را وضع یا حالت متعلق به یک کار جدید مینامند. در چنین حالتی، هر قدر هزینه با ریسک بیشتر باشد، تعداد بیشتر از افراد باید در فرایند تصمیم گیری مشارکت کنند و اطلاعات بیشتری را جمعآوری نمایند (روستا، ۱۳۷۵).
۲-۴-۸ مشارکت در فرایند خرید تجاری
میلیاردها تومان کالاها و خدمات مورد نیاز سازمانهای تجاری را چه کسی میخرد؟ در سازمان واحد تصمیمگیرنده را مرکز خرید مینامند و این مرکز افراد و واحدهایی را که در فرایند تصمیم گیری مشارکت می نمایند، مشخص میکند. مرکز در برگیرنده اعضای سازمان است که در فرایند تصمیم گیری خرید یکی از ۵ نقش زیر را ایفا می نمایند:
* استفادهکننده: عضوی از سازمان است که از کالا یا خدمت مورد بحث استفاده میکند. در بسیاری موارد، استفادهکننده پیشنهاد خرید میدهد و ویژگیهای محصول را تعیین میکند.
* تأثیرگذار: چنین شخصی بر فرایند تصمیم گیری خرید کالا یا خدمت اعمال نفوذ مینماید. او ویژگیهای محصول را مشخص مینماید و برای ارزیابی محصولات پیشنهادی اطلاعات زیادی تهیه و ارائه مینماید. معمولاً افراد یا متخصص میتوانند تأثیرگذار باشند.
* خریدار: یک مقام رسمی است که شرکت عرضه کننده محصول یا خدمت مورد نظر را انتخاب مینماید و شرایط خرید را تعیین میکند، ولی در امر انتخاب فروشنده و بستن قرارداد هم بیشترین نقش را ایفا میکند. در مورد خرید محصولات پیچیده، مقامات رده بالای سازمان در امر بستن قرارداد مشارکت فعال می نمایند.
* تصمیمگیرنده: چنین شخصی دارای قدرت رسمی یا غیررسمی است که میتواند شرکت عرضه کننده موردنظر را تأیید کنند. در مورد خریدهای جاری، معمولاً خریدار کسی جز تصمیمگیرنده نیست، یا دست کم کسی است که مورد خرید را تأیید میکند.
* مراقب: کسی است که جریان اطلاعاتی که به دیگران میرسد را کنترل مینماید. برای مثال، نماینده خرید این اختیار را دارد که اجازه ندهد فروشنده با افرادی که ما آنها را مصرفکننده یا تصمیمگیرنده نامیدیم ملاقات کند. کسان دیگری که میتوانند نقش مراقب را ایفا کنند، عبارت از افراد فنی و منشیهای مقامات سازمانی (روستا، ۱۳۷۵).
۲-۴-۸-۱رفتار خریداران خردهفروش
خریداران خردهفروش تفاوتهایی با خریداران سازمانی یا تجاری دارند که عبارتند از اینکه چه کسانی در فرایند خرید مداخله دارند؟ و تصمیم خرید چگونه اتخاذ میشود؟ از آنجا که خردهفروشان برای فروش مجدد خریداری میکنند، طبیعی است که خواستار کالاهایی هستند که مورد نیاز مشتریان بوده و به راحتی قابل فروش باشد.آنها باید تصمیم بگیرند که چه کالایی را و از چه کسی خریداری کنند؛ آنها ممکن است محصولات را از یک فروشنده و یا محصولات متعددی را از فروشندگان مختلف، خریداری کنند. یک خردهفروش تصمیم میگیرد که فقط یک سری از محصولات را بفروشند، مانند خردهفروشان محصولات گوشتی نظیر سوسیس و کالباس یا گروه کاملی از محصولات را خریداری نموده و برای فروش عرضه نماید (کاتلر، ۱۳۸۰).
۲-۴-۸-۲ دخالتکنندگان در فرایند خرید
سئوال این است که برای سازمانهای عمدهفروشی و خردهفروشی، چه کسانی تصمیم به خرید میگیرند. مرکز خرید این قبیل سازمانها میتواند از یک نفر یا چند نفر تشکیل شده باشد. در بعضی موارد، صاحب مؤسسه تصمیمگیرنده است، مانند خردهفروشان در سطح شهر کرمانشاه که اغلب خود تصمیم در مورد خرید را میگیرند. ولی در سازمانها خردهفروشی بزرگ نظیر فروشگاه های رفاه و اتکا گروهی متخصص مسئولیت خرید، اضافه کردن محصولات جدید و تماس با فروشندگان را به عهده دارند.
۲-۴-۸-۳ نحوه تصمیم خریداران خردهفروش به خرید محصولات
برای محصولاتی که جا افتاده و پرفروش است، به محض روبه اتمام گذاشتن محصولات، سفارش جدید را به فروشنده میدهد و تا وقتی که کالا و خدمات و شرایط فروش رضایتبخش باشد، با همان فروشندگان قدیمی خود کار میکند. خردهفروشان معمولاً سعی میکنند با اضافه شدن هزینه های عملیاتی، حاشیه سود خویش را تغییر دهند تا سود خالص آنها تغییر نکند. عواملی که خردهفروشان برای خرید در نظر میگیرند عبارتست از:
- قیمت محصول و حاشیه سود آن؛
- جدید بودن محصول و قابلیتهای آن؛
- برنامه بازاریابی فروشنده برای محصول خودش؛
- شواهد بازار از مقبولیت کالا برای مشتری؛
- تبلیغات فروشنده؛
- شهرت شرکت فروشنده.
بنابراین چنانچه کالا مقبولیت عام داشته و تبلیغات خوبی برای آن انجام شود و قیمت و حاشیه سود آن خوب باشد، خردهفروش تمایل به خرید کالا خواهد داشت. در شکل زیر، لیست ابزارهای مختلف بازاریابی که توسط فروشندگان برای جذب واسطهها به کار گرفته میشود، آمده است (محب علی، ۱۳۷۷: ۹۶).
-مشارکت در تبلیغات: فروشنده تقبل میکند که بخشی از هزینه های تبلیغاتی خردهفروشان را بپذیرد.
-نصب اتیکت روی کالا: که در آن، قیمت کالا، تولیدکننده، اندازه و شماره رمز کالا و رنگ آن نوشته شده باشد. بدین ترتیب سفارش مجدد برای خرید آسان میشود.
-تحویل سریع کالا: به محض اطلاع خرده فروش، کالا به او تحویل میشود، تا موجودی خردهفروشی صفر نشود.
-جایزه برای عرضه خوب در فروشگاه
-ارائه هدیههای تبلیغاتی
-تخفیفهای ویژه به مناسبتهای مختلف
-برگشت دادن کالاهای معیوب
شکل(۲-۲) ابزار بازاریابی فروشندگان برای جذب خردهفروشان (محب علی، ۱۳۷۷: ۹۶)
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-03-21] [ 03:08:00 ب.ظ ]
|