• ۴- محمود سلجوقی، همان، جلد اول ص ۱۸۸، دکتر محمد نصیری معتقد است، قانون ایران تابیعت اصلی را بر حسب سیستم خون فقط از راه نسب پدری پذیرفته است لذا کلیه کسانی را که مشمول بند ۲ ماده ۹۷۶ قانون مدنی می باشد بلسان قانون ایرانی الاصل می خواند، نصیری، همان، ص ۶۴ ↑
  • ۱- بهشید ارفع نیا، همان، جلد اول، ص ۷۶ ↑
  • ۱- کافی است مادر، خود از پدر ایرانی بوجود آمده، تا بدون این که خودش در ایران متولد شده باشد تابیعت ایرانی را دارا باشد، و یا این که ممکن است خارجی بوده و بعداً به طریقی تابیعت ایران را کسب کرده باشد در هر دو حالت در اثر ازدواج با مرد خارجی، تابیعت ایرانی خود را طبق ماده ۹۸۷ قانون مدنی حفظ کرده باشد. بهشید ارفع نیا، حقوق بین الملل خصوصی، جلد اول، ص ۷۸ ↑
  • ۲-یوسف بهنود، همان، ص۸۲ ↑
  • ۳- تدوین از علامرضا شهری و امیرحسین آبادی، همان، ص ۴۰۴ و ۴۰۵ ↑
  • ۱- بهشید ارفع نیا، همان، جلد اول، ص۸۰ ↑
  • ۱- همان . ص ۸۱ ↑
  • ۲- همان . ص ۸۶ ↑
  • ۳- همان. ص ۸۲ ↑
  • ۱- ملاحظه می شود که در این حالت نیز هنوز شرط تحقق تابیعت ایرانی شخص به اتمام نرسیده، اما شخص باید با دادن اظهاریه به وزارت امور خارجه در واقع تقاضای خروج از تابیعت ایران را می نماید. ↑
  • ۱- مریم السادات گلدوزیان، بررسی وصیت کودکان بی تابعیت ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی، برگرفته از سایت php/compontent/search.http.//vakil . Net. index ↑
  • ۲- همان. ↑
  • ۳- حسین ال کجباف، همان، ص ۷۰ ↑
  • ۴- محمود سلجوقی، همان، جلد اول ص۱۹۳ ↑
  • ۱- سوره روم، آیه ۲۱، سوره نسا، آیه ۱۱ ↑
  • ۱- فاطمه بداغی، همان، ص ۱۴۱ ↑
  • ۲- مهرانگیز کار، حقوق سیاسی زنان، نشر انتشار روشنگران و مطالعات زنان، چاپ اول، بهار ۱۳۷۶، ص ۱۱۰٫ ↑
  • ۱ – همان، ص ۱۴۲ ↑
  • ۱- تبعیت زن از اقامتگاه شوهر، این اقامتگاه را در ردیف اقامتگاه اجباری قرار داده است. ↑
  • ۲- سید جلال الدین مدنی، همان، ص ۱۲۹ ↑
  • ۳- محمود سلجوقی، همان، جلد اول، ص ۲۷۰ ↑
  • ۱- محمود سلجوقی، همان، جلد اول ص۲۵۴ ↑
  • ۱- جواد عامری، حقوق بین الملل خصوصی، چاپ سایه، مهرماه ۱۳۵۱، ص ۱۸۲ ↑
  • ۲ – همان ↑
  • ۳- نجاد علی الماسی، حقوق بین الملل خصوصی، ص ۲۷۵ ↑
  • ۱- نجاد علی الماسی، حقوق بین الملل، ص۲۷۷ ↑
  • ۲- جواد عامری، همان، ص ۱۸۵ ↑
  • ۱- همان ↑
  • ۱- منوچهر توسلی نائینی، اصل وحدت تابعیت زوجین در حقوق ایران، http://rajaeeyan. blogfa. com ↑
  • ۲- یوسف بهنود، همان، ص ۸۱، رجوع کنید محمد نصیری، همان، ص ۶۴ ↑
  • ۱ – بهشید ارفع نیا، همان، جلد اول، ص ۱۲۴٫ ↑
  • ۲- همان. تبصره الحاقی دی ماه ۱۳۴۸ -۲۷/۱۱/۱۳۴۸ ↑
  • ۳- بهشید ارفع نیا، همان، ص ۱۲۵٫ ↑
  • ۱- بهشید ارفع نیا، همان ، ص ۸۹ ↑
  • ۲- محمود سلجوقی، همان، جلد اول، ص ۲۰۸ ↑
  • ۳- بهشید ارفع نیا، حقوق بین الملل خصوصی، جلد اول، ص ۱۰۷ ↑
  • ۱- همان، ص ۱۰۸ ↑
  • ۱- این عده از علما معتقدند به استناد و حاکمیت مطلق اراده هر کس در هر لحظه می تواند، رابطۀ تابعیت را با دولت متبوعۀ خود قطع کند. ↑
  • ۱- محمد نصیری، همان، ص ۵۳ ↑
  • ۱- فاطمه بداغی، فصلنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، ازدواج و تابعیت زن ایرانی، نشریه مطالعات راهبردی زنان، سال ششم، شماره ۲۴، تابستان ۱۳۸۳، ص ۱۲۶ ↑

 

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

  • ۲- محمد نصیری، همان، ص ۵۴ ↑
  • ۱- محمد نصیری، همان، ص ۵۲ ↑
  • ۲- فاطمه بداغی، همان، ص ۱۲۹ ↑
  • ۳- بهشید ارفع نیا، همان، جلد اول، ص ۹۵ ↑
  • ۱- بهشید ارفع نیا، همان، جلد اول، ص ۹۵ ↑
  • ۲- محمود سلجوقی، همان، جلد اول، ص ۱۸۰٫ ↑
  • ۱- تبصره ماده ۹۸۲ قانون مدنی، اتباع خارجی که به تابعیت ایران قبول می شوند در صورتی که در ممالک خارجه متوقف باشند و مرتکب عملیات ذیل شوند علاوه بر اجرای مجازات مقرر با اجازه هیئت وزراء تابعیت ایران از آنها سلب خواهد شد. ماده ۹۸۱ مصوب ۱۳۶۱ حذف شد. ↑
  • ۲- محمود سلجوقی، همان. ↑
  • ۱ – محمود سلجوقی، همان، جلد اول، ص ۲۲۸ ↑
  • ۲- محمد نصیری، همان، ص ۷۸ ↑
  • ۳- در حقوق روم ازدواج را کنسرسیوم یا شرکت مادام الحیات می دانستند. ↑
  • ۱- محمد نصیری، همان، ص ۵۱ ↑
  • ۲ – همان ص ۵۶ ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...