طلیعه جدید مسئولیت پذیری دولت//پایان نامه آلودگی هوا |
طلیعه جدید مسئولیت پذیری دولت:
همانگونه که در سطور پیشین ملاحظه گردید، دولت با کاهش دایره و محدوده مسئولیت خود و با افزایش و به حداکثر رساندن مسئولیت کارکنان خود، نوعی احتیاط و دور اندیشی بیجا را ایجاد و همین امر مانع قدرت عمل و خلاقیت و ابتکار کارکنان دولت در انجام وظایف محوله میگردد. اما با تصویب ماده 24 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب سال 79 این دغدغه حداقل در خصوص یک مورد ویژه و خاص یعنی «واگذار سهام شرکتهای دولتی» مرتفع گردیده است. ماده 24 قانون فوق مرقوم داشته که «دولت مکلف است، مسئولیت مدنی، محکومیت جزایی مالی و قابل خرید، محکومیت به جبران ضرر و زیان ناشی از جرم و هر محکومیت قابل خرید دیگر مسئولان و مجریان امر واگذاری (منظور واگذاری سهام شرکتهای دولتی) را در قبال خطاهای غیر عمدی آنان به مناسبت واگذاری، چه به عنوان مسئولیت جمعی و چه به عنوان مسئولیت انفرادی به هزینه خود به گونهای بیمه کند که بیه گر کلیه هزینهها و مخارجی را که هریک از مسئولان و مجریان امر واگذاری، تحت هریک از عناوین موصوف ملزم به پرداخت آن میشوند، بپردازد» لذا همانگونه که ملاحظه میشود با تصویب این قانون دولت خواسته بتدریج دایره مسئولیت و پاسخگویی خود را افزایش و از مسئولیت کارکنان خود بکاهد تا احتیاط و دوراندیشی بی مورد جانشین انجام وظیفه نگردد.
2-16-مبانی مصونیت مدنی دولت با توجه به مبانی مسئولیت مدنی
اگر به پیروی ازاندیشمندان حقوق هدف اصلی قواعد مسئولیت مدنی را جبران خسارت زیان دیده و ترمیم زیان وارده بدانیم، دولت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد ماند. بهویژه با توجه به نقشی که دولتهای امروزی در جامعه ایفا میکنند، و به مقتضای آن در تمامی شؤون اجتماعی بهطور همهجانبه مداخله میورزند و احتمال انجام اعمال ضمانآور برای آنها بسیار است. به عنوان نمونه، «باید خسارت مادی ناشی از بازماندن از فعالیت اقتصادی اشخاص و یا خسارات معنوی ناشی از کسر حیثیت و اعتبار اجتماعی اشخاص را جبران نمایند.»
2-16-1-مسئولیت حکومت
به گفته نویسندگان(غمامی، 1376، ص40) مسئولیت دولت نسبت به اعمال کارکنان خود مسئولیتی مستقیم است. به این ترتیب که هرگاه کارمند دولت مرتکب عمل زیانبار شود، دولت نه به سبب خطا یا مسئولیت کارمند که به دلیل خطای خود مستقیماً عهدهدار مسئولیت خواهد بود. دراین معنا مسئولیت دولت تابع مسئولیت کارمند نیست، بلکه به صرف صدور خطای زیانبار از کارمند، اداره مسئول جبران خسارت است. به عبارتدیگر عمل به دولت منسوب میگردد، بدون آنکه ابتدا آن را به کارمند عامل ورود زیان نسبت دهیم. نظریه مسئولیت حکومت یا به تعبیری دولت به معنی اعم یا به تعبیری بیتالمال به جای مستخدم دولت نظریهای است، که در آثار نویسندگان درباره کارمندان دولت و قضات دیده میشود.
به عقیده نویسندگان(غمامی، 1376، ص40) ضابطه مسئولیت حکومت به جای کارکنان، را در حقوق ما میتوان در مسئولیت مدنی قضات که به موجب اصل 171 قانون اساسی پیشبینی گردیده است و یکی از بارزترین جلوههای مسئولیت مدنی دولت(به معنی اعم) نسبت به اعمال کارکنان خود به شمار میرود، مشاهده نمود. اصل 171 مقرر میدارد:«هرگاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد، در صورت تقصیر مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیراین صورت خسارت به وسیلۀ دولت جبران میشود.»
البته حقوقدانان تصریح کردهاند، که اگر تقصیر در حکم عمد باشد یعنی برای مثال قاضی بدون خواندن کتابها و رویه قضایی و بدون مشورت با همکاران شتابزده تصمیم ناروایی بگیرد و یا آنکه حقیقت را فدای انگیزهها و آمال سیاسی و اخلاقی خود گرداند، اینگونه اعمال را که عرف قضایی نمیپسندد، نیز باید در حکم عمد دانست.(کاتوزیان، 1380، ج1، ش159)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 11:44:00 ب.ظ ]
|