داده های موجود در جدول فوق نشان می دهد از مجموع ۳۲۱ پاسخگوی مورد مطالعه، ۳/۸۱ درصد دوستان شان داری سابقه اعتیاد به مواد مخدر و ۷/۱۸ درصد دوستان شان دارای عدم سابقه اعتیاد به مواد مخدر بوده اند. مقایسه درصدهای فوق نشان می دهد اکثریت پاسخگویان مورد مطالعه (۳/۸۱ درصد) دوستان شان داری سابقه اعتیاد به مواد مخدر بوده اند. حال برای درک بهتر مساله، به ترسیم نمودار می پردازیم.
نمودار۲۱): توزیع فراوانی پاسخگویان مورد مطالعه بر حسب سابقه اعتیاد به مواد مخدر در دوستان شان

ج): بررسی پاسخگویان مورد مطالعه از منظر اولین تجربه مصرف مواد مخدر همانگونه که گفته شد دوستان نقش مهمی در گرایش افراد به انجام رفتارهای بزهکارانه و مثبت دارد و معمولا نوجوانان در فرایند روابط با دیگران ممکن است مرتکب رفتارهای بزهکارانه و مجرمانه گردند و شناخت اولین تجربه رفتار مجرمانه (مصرف مواد مخدر) نقش مهمی در تداوم اعتیاد افراد دارد لذا به لحاظ اهمیت این متغیر، سوالی را در پرسشنامه مطرح و پاسخگویان به شرح جدول ذیل به سوال مطرح شده پاسخ داده اند.
جدول۲۵): توزیع فراوانی پاسخگویان مورد مطالعه بر حسب اولین تجربه مصرف مواد مخدر

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

اعتیاد به مواد مخدر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اولین تجربه مصرف مواد مخدر فراوانی مطلق فراوانی نسبی
اعضای خانواده ۵۶ ۴/۱۷
دوستان ۲۳۱ ۷۲
به تنهایی ۲۹ ۹
افراد ناشناس ۵ ۶/۱
جمع ۳۲۱ ۱۰۰

داده های موجود در جدول فوق نشان می دهد از مجموع ۳۲۱ پاسخگوی مورد مطالعه، ۴/۱۷ درصد اولین تجربه ی مصرف مواد مخدرشان با اعضای خانواده شان، ۷۲ درصد با دوستان، ۹ درصد به تنهایی و ۶/۱ درصد اولین تجربه ی مصرف مواد مخدرشان با افراد ناشناس بوده است. مقایسه درصدهای فوق نشان می دهد اکثریت پاسخگویان مورد مطالعه (۷۲ درصد) اولین تجربه ی مصرف مواد مخدر با دوستان شان بوده است، حال برای درک بهتر مساله، به ترسیم نمودار می پردازیم.
نمودار۲۲): توزیع فراوانی پاسخگویان مورد مطالعه بر حسب اولین تجربه مصرف مواد مخدر

د) بررسی پاسخگویان مورد مطالعه از منظر برخورداری از باورهای غلط نسبت به مواد مخدر
یکی از دلایل گرایش افراد به مصرف مواد مخدر عدم آگاهی آنان از نتایج خطرناک و خانمان سوز مواد مخدر و داشتن باورهای غلط نسبت به نقش مثبت مواد مخدر بوده و به تعبیر دیگر می توان گفت بسیاری از معتادان به دلیل باورهای غلط نگرش مثبتی نسبت به مواد مخدر داشته و این امر در اعتیاد آنها بسیار موثر می باشد. با توجه به اهمیت و نقش باورهای غلط در اعتیاد نوجوانان و جوانان، برای شناخت نقش این متغیر در اعتیاد افراد، تعداد چهار گویه (با مصرف مواد بسیاری از دردهایم تسکین می یابد، مصرف مواد مخدر باعث می گردد تا افراد سر زنده و شاداب باشند، مواد مخدر به عنوان یک داور می تواند عمل کند، مصرف تفننی در مراسمی مانند عروسی باعث اعتیاد نمی گردد و مصرف مواد مخدر باعث تقویت قوای جنسی می گردد) در نظر گرفته که در ذیل به توصیف آنها می پردازیم.
جدول۲۶): توزیع فراوانی پاسخگویان مورد مطالعه نسبت به گویه های در نظر گرفته شده جهت شناخت متغیر میزان برخورداری از باورهای غلط

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...