• به کارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش موجب افزایش یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی در درس ریاضی می گردد.
  • به کارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش موجب افزایش یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی در درس زبان انگلیسی می گردد.

-قلی زاده و احقر (۱۳۹۱) در مطالعه ای تحت عنوان “بررسی نقش سبک های یادگیری در تبیین خودکارآمدی دانش آموزان دوره متوسطه ” به این نتایج دست یافتند:

  • سبک های یادگیری بر خودکار آمدی دانش آموزان تاثیر دارد.
  • دانش آموزان در یادگیری از سبک خاصی پیروی نمی کنند و سبک های متفاوتی دارند.
  • میزان خود کار آمدی دانش آموزانی که از سبک یادگیری واگرا استفاده می کنند به طور معناداری بیشتر از سبک های یادگیری همگرا، جذب کننده و انطباق یابنده است.

-فاطمه جان قلی (۱۳۹۱) در مطالعه ای با عنوان “تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر سبک های یادگیری در مدارس راهنمایی قم” به این نتیجه رسیدند:

  • استفاده از فن آوری اطلاعات بر سبک های یادگیری دانش آموزان موثر است.
  • بین سبک های یادگیری چهارگانه پسران و دختران در قبل از استفاده و بعد از استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت وجود دارد.
  • بین سبک های یادگیری دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت وجود دارد.

۲-۳۰- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

-کلب و گلدمن (۱۹۷۳) در مطالعات خود بر روی فارغ التحصیلان دانشگاه به این نتیجه رسیدند که :

  • دانشجویانی که بر اساس سبک های یادگیری خود انتخاب رشته انجام داده بودند بعد از فراغت از تحصیل به شغل های مرتبط با رشته خود گرایش پیدا کرده بودند.
  • دانشجویانی که بدون توجه به سبک های یادگیری خود انتخاب رشته نموده بودند بعد از فراغت از تحصیل تعهد کمتری نسبت به کار کردن در زمینه رشته خود از خود نشان دادند.

-کلب(۱۹۸۱) در مطالعه ای که بر روی فارغ التحصیلان رشته های متفاوت انجام داد به این نتیجه رسید که :
دانشجویان رشته های علوم سیاسی، اقتصاد، تاریخ، زیان انگلیسی، علوم اجتماعی و روان شناسی

عکس مرتبط با اقتصاد

  • اکثراً دارای سبک واگرا و در موارد معدودی جذب کننده بودند.
  • دانشجویان رشته های علوم طبیعی دارای سبک جذب کننده و همگرا بودند.
  • دانشجویان رشته های بازرگانی دارای سبک انطباق یابنده بودند.
  • دانشجویان رشته های مهندسی دارای سبک همگرا بودند. (به نقل از تقوایی، ۱۳۸۱)

-جکوبس [۱۳۵] (۱۹۸۷) در پژوهش خود به این نتایج دست یافت که :

  • میان سبک های یادگیری دانش آموزان با توجه به پیشرفت تحصیلی و جنسیت تفاوت وجود دارد.(نادری،۱۳۸۸)

-ماگولدا[۱۳۶] (۱۹۸۹) در پژوهش های خود به این نتیجه رسید که :

  • میان سبک های یادگیری زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود ندارد.

-اسکوفیلد[۱۳۷] (۱۹۹۵)، در ضمن مطالعه ای با عنوان “آثار ورود فن آوری اطلاعات در مدارس” به این نتیجه رسید که این اثر در نظام آموزشی تدریجی است و فن آوری اطلاعات انتقال برنامه درسی را کارآمدتر می کند. ورود فن آوری اطلاعات موجب خلق زمینه های جدید اجتماعی برای یادگیری می شود.
-پژوهش های هیکسون و بالتیمور [۱۳۸](۱۹۹۶) و فوجی [۱۳۹](۱۹۹۶) و نایت، ال فن باین و مارتین [۱۴۰](۱۹۹۷) و کایس[۱۴۱] (۲۰۰۵) روشن ساختند که :

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

  • میان زن و مرد از لحاظ سبک های یادگیری کلب تفاوت وجود دارد. مردان بیشتر به تجربه های عینی تمایل دارند، در حالی که زنان عمدتاً تاملی تر عمل می کنند . (نادری، ۱۳۸۸)

-بکر [۱۴۲] (۱۹۹۷) نیز ورود فن آوری اطلاعات به مدارس را منجر به یادگیری بهتر می داند اغلب محققان معتقدند این تحول به تغییر یادگیری معلم مدار به رویکرد دانش آموز مدار می شود و معلمان باید در معرض تحولات آموزشی قرار گیرند و آگاهی بیشتری از قابلیت های فن آوری جدید کسب نمایند.(محرابی، ۱۳۹۰)
-نتایج مطالعه موسسه ی علوم در سال ۱۹۹۸ درباره ی تاثیر کار با رایانه بر روی تدریس موثر معلمان نیز نشان داد که بین استفاده ی آنان از رایانه و شبکه در تدریس و پیشرفت یادگیری دانش آموزان ارتباط معنی داری وجود دارد. معلمان با بهره گرفتن از رایانه و دسترسی به شبکه موفق تر بودند و دانش آموزان نیز عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.
-طبق گزارش موسلی [۱۴۳] در سال ۱۹۹۹ درباره تعلیم و تربیت همراه با فن آوری در مدارس ابتدایی انگلستان، معلمانی که نسبت به کاربرد فن آوری نگرش مثبتی دارند، گرایش به کسب مهارت های فن آوری اطلاعات داشتند و کار مشارکتی دانش آموزان به جستجوگری و تصمیم گیری آن ها را ارج می نهادند. ولی معلمانی که از کاربرد فن آوری اطلاعات خودداری می کردند، بیشتر روش های مستقیم را به کار برده و دانش آموزان را به شکل فردی سازمان دهی می نمودند. (عطاران ، ۱۳۸۴)
-فیلسل و بارنز[۱۴۴] ۱۹۹۹-۲۰۰۱ وزارت آموزش و پرورش و اشتغال استرالیا با هدف بررسی خروجی های یادگیری در صورت بهره گیری از فن آوری در فرایند یاددهی-یادگیری ۹ مدرسه از نظر کاربردهای فن آوری در فرایند یادگیری و برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفته و تاکید ویژه بر فن آوری های یادگیری بوده است.
-مویج و استیمز (۲۰۰۱) بیان می کنند که اگر معلمان به توانایی و شایستگی هایشان برای راه اندازی رایانه ها مطمئن نباشند این ممکن است رغبت آن ها رابرای معرفی و استفاده از فن آوری در کلاس درس کاهش دهد . (محرابی، ۱۳۹۰)
-مطالعه ی دیگری که توسط هاکریرنن [۱۴۵] و همکاران در سال ۲۰۰۱ به منظور تحلیل ارتباط بین مهارت های معلمان در استفاده از فن آوری اطلاعات جدید و تفکر آموزشی آن ها انجام گرفت، نشان داد فقط درصد کمی از معلمان از مهارت های تکنیکی فن آوری اطلاعات (در مقایسه با درصد زیادی از آن ها که هم در منزل و هم در مدرسه به رایانه دسترسی داشتند)، برخوردار هستند. این مطالعه هم چنین نشان داد که معلمانی که به طور فعال از فن آوری اطلاعات در کلاس درس استفاده می نمودند، بیشتر از سایر معلمان، بر اهمیت استفاده از فن آوری اطلاعات برای پشتیبانی تحقیق، فرایند پژوهش، یادگیری مشارکتی و فعال نمودن فراگیران در پردازش اطلاعات تاکید داشتند. (محرابی، ۱۳۹۰)
-پیتر آبیون[۱۴۶] (۲۰۰۱) درمطالعه ای با عنوان “تاثیر کاربرد رایانه بر روی ادراک دانش آموزان و معلمان” نشان داد که:

  • استفاده از شبکه برای معلمان مثبت بوده و روش تدریس آن ها را بهبود بخشیده است، همچنین در یادگیری دانش آموزان نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای دیده شد. (محرابی، ۱۳۹۰)

-چین و جیمی [۱۴۷] (۲۰۰۲) در مطالعات انجام شده نشان داده اند که کاربرد ترکیبی از رسانه ها در آموزش سبب جالب تر شدن فرایند یادگیری و ارتقای آن شده است. (زمانی و همکاران، ۱۳۸۹)
-استال [۱۴۸](۲۰۰۲) در مطالعات خود به این نتیجه رسید که : به رغم ارزیابی نمودن سبک های یادگیری در موفقیت تحصیلی، یادگیری آموزشگاهی، انگیزه تحصیلی و روش های آموزشی، انتقاداتی نیز بر آن وارد شده است. از جمله آن انتقادات، این است که برجسته نمودن سبک های یادگیری در نظام آموزشگاهی به انفرادی ساختن آموزش منجر خواهد شد که هزینه بر نظام آموزشی تحمیل خواهد کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...