تکنیک­ها و روش­های آماری هر تحقیق با توجه به روش و نوع تحقیق و ماهیت داده ­ها انتخاب و در جهت بررسی روابط میان متغیرهای تحقیق و رد یا اثبات فرضیات تحقیق به کار گرفته می­شوند. در این تحقیق، با توجه به نوع داده ­ها و روش­های تجزیه و تحلیل آماری موجود، از روش داده ­های ترکیبی برای برآورد پارامترهای الگو و بررسی آزمون فرضیه ­ها استفاده شده است. زیرا، ارزش کمی متغیرهای مستقل و وابسته از یک سو، مربوط به صنایع و شرکت­های مختلف بوده و از سوی دیگر، دوره­ زمانی ۱۳۹۲-۱۳۸۸ را در بر می­گیرد. در چنین حالتی برای حصول نتایج منطقی­­­، از روش داده ­های ترکیبی استفاده می­ شود. این روش­ها شامل مدل اثر ثابت، مدل اثر تصادفی یا مدل داده ­های یکپارچه شده است که با توجهبه نتایج آزمون چاو و آزمون هاسمن انتخاب می­شوند. قابل ذکر است که داده ­های مورد بررسی در این پژوهش مربوط به ۷۴شرکت (مقطع[۱۰۸]) در یک بازه زمانی ۵ ساله (دوره[۱۰۹]) است در نتیجه تعداد مشاهدات مورد بررسی در مدل­های ترکیبی برابر ۳۷۰ (۷۴× ۵) مشاهده خواهد بود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۵- آزمون فرضیات
در این قسمت هر یک از فرضیات به همراه مدل رگرسیون مربوطه بطور مجزا مطرح شده و آزمون­ها و مدل­های لازم برای بررسی تائید و رد آنها ارائه می­گردد.
فرضیه اول:
H0 ارزش منابع انسانی با بازده سهام رابطه ندارد.
H1 : ارزش منابع انسانی با بازده سهام رابطه دارد.
Rit = α۰ + α۱ HRVit + ɛit
آزمون چاو
آزمون چاو[۱۱۰] برای تعیین به­ کارگیری مدل اثرات ثابت در مقابل تلفیق کل داده ­ها (یکپارچه شده) انجام می­ شود. فرضیات این آزمون به صورت زیر است:
H0: Pooled Model
H1: Fixed Effect Model
جدول ۴-۸ آزمون چاو

 

آزمون مقدار آماره درجه آزادی P-value نتیجه آزمون
F دوره ۴۶٫۳۲ (۴٫۳۶۲) ۰٫۰۰۰ مدل اثرات ثابت
کای­اسکوئر دوره ۱۵۲٫۱۲ ۴ ۰٫۰۰۰  

همانطور که جدول ۴-۸ نشان می­دهد مقدار P آزمون از ۰۵/۰ کمتر است در نتیجه فرضیه H1تایید می­ شود. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که ناهمگنی فردی (اثرات فردی غیر قابل مشاهده) وجود دارد و باید از روش داده ­های تابلویی[۱۱۱] برای برآورد مدل استفاده ­کرد. در نتیجه برای تعیین استفاده از مدل اثر ثابت در مقابل مدل اثر تصادفی در مرحله بعد آزمون هاسمن[۱۱۲] انجام می­ شود.
آزمون هاسمن
آزمون هاسمن بر پایه­ وجود یا عدم وجود ارتباط بین خطای رگرسیون تخمین زده شده و متغیرهای مستقل مدل شکل گرفته است. فرضیات این آزمون عبارتنداز:
H0: Random Effect
H1: Fixed Effect
جدول۴-۹ آزمون هاسمن

 

خلاصه آزمون آماره کای اسکوئر درجه آزادی P-value
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...