۰۴۲/۰Moran,s I=

 

 

 

شکل ۵-۲۰- پراکنش فضایی تراکم جمعیت و مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری

 

 

 

آزمون فرضیه چهارم: بین درصد بی­سوادی و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
این فرضیه در قالب دو فرضیه فرعی مطرح می­ شود:
آزمون فرضیه فرعی الف: بین درصد بی­سوادی و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رابطه وجود دارد.
H0= تفاوت معناداری بین درصد بی­سوادی بین و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود ندارد.
H1= تفاوت معناداری بین درصد بی­سوادی و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود دارد.
جدول ۵-۱۳ بیانگر نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین درصد بی­سوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری می­باشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۲۸/۰) بین درصد بی­سوادی و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری همبستگی ضعیفی وجود دارد. R(۰۸۱/۰) نشان می­دهد که متغیر درصد بی­سوادی ۱/۸ درصد از تغییرات متغیر سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری را تبیین می­ کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۷۷/۰-) به ازای هر واحد تغییر در متغیر درصد بی­سوادی، سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری به میزان (۷۷/۰-) کاهش می­یابد. بنابر این رابطه دو متغیر منفی و غیر همسو می­باشد. به عبارت دیگر هر چه بر میزان درصد بی­سوادی افزوده می­ شود، سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری، کاهش می­یابد. مقدار t برای متغیر درصد بی­سوادی (۴/۵-) می­باشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنا دار می­باشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر درصد بی­سوادی، رد می­ شود. به عبارت دیگر فرض Hمبنی بر عدم رابطه درصد بی­سوادی و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رد، و فرض Hمبنی بر وجود رابطه درصد بی­سوادی و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری تائید می­گردد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

جدول ۵-۱۳- نتایج رگرسیونی بین درصد بی­سوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری

 

 

 

سطح معناداری

 

t

 

Beta

 

B

 

R2

 

R

 

نام متغیر

 

 

 

۰۰۰/۰

 

۴۱/۵-

 

۲۸۴/۰-

 

۷۷۰/۰-

 

۰۸۱/۰

 

۲۸۴/۰

 

درصد بی­سوادی

 

 

 

الگوی پراکنش فضایی: شکل ۵-۲۱ بیانگر پراکنش فضایی درصد بی­سوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری می­باشد. بررسی ترکیبی درصد بی­سوادی و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری حاکی از وجود الگوی فضایی کاملا اتفاقی در سطح شهرستان­ها می­باشد (آماره موران = ۰۰۰/۰). شهرستان­های زرندیه، سرایان، کلات، چناران، چناران، تفت، آشتیان، کمیجان از جمله محدوده­های جغرافیایی هستند که دارای درصد بی­سوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری بالا هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

۰۰۰/۰Moran,s I=

 

 

 

شکل ۵ – ۲۱- پراکنش فضایی درصد بی­سوادی و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...