تحقیق فوق بر اساس ماهیت داده ها، تحقیقی کمی بشمار می رود. به لحاظ نظری، اینگونه تحقیقات ریشه در مکتب اثبات گرایی دارد و صاحبنظران این روش علاقه مند به تبدیل اطلاعات تحقیق بصورت نمادهای ریاضی به منظور استفاده از قابلیت تحلیل های آماری و ریاضی برای توصیف و تحلیل پدیده های اجتماعی می باشند. در مجموع، روش اثباتی مدعی است که با روش تجربی سروکار دارد و شناخت حوادث و رویدادها و وضعیت های مختلف بر اساس مشاهده استوار است. شناخت علمی، از طریق همبستگی مباحث نظری با مشاهده بدست می آید. یعنی در علم، نظریه و مشاهده، ذاتا˝ جدایی ناپذیرند. در هر صورت، هرگونه ابزاری که برای حصول به دقت نظر در علم مورد استفاده قرار گیرد، از نظر اثبات گرایان می تواند بکار گرفته شود (کرم پور، صفری، ۱۳۹۰).
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • تحقیق بر اساس شیوه گردآوری اطلاعات:

 

تحقیق فوق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. هدف تحقیق همبستگی عبارت است، از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می‌شود بین آنها رابطه وجود دارد. این روش علی‌الخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است (دلاور، ۱۳۸۱).
۳-۳٫ متغیرهای تحقیق
در این تحقیق متغیر بازاریابی رابطه‌مند متغیر مستقل و متغیر ارزش چرخه عمر مشتری وابسته است. همچنین متغیر بازاریابی رابطه‌مند از مؤلفه های اعتماد، تعهد، ارتباطات، شایستگی، و مدیریت تعارض و متغیر ارزش چرخه عمر مشتری شامل مؤلفه های میزان استفاده از خدمات، وفاداری، تبلیغات شفاهی، و تمایل به مراجعه مجدد است.
۳-۴٫ روش و ابزار گردآوری اطلاعات
در تحقیق فوق از هر دو نوع روش گردآوری اطلاعات به ترتیب زیر استفاده خواهد شد :
۱) مطالعات کتابخانه‌ای:
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده می شود.
۲) تحقیقات میدانی:
همچنین در این تحقیق به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه های زیر استفاده خواهد شد:
الف) پرسشنامه بازاریابی رابطه‌مند که این پرسشنامه دبوسی و واه (۲۰۰۵) تهیه و پایایی و روایی آن مورد تائید قرار گرفت.
ب) پرسشنامه ارزش چرخه عمر مشتری واو و لی (۲۰۱۱) که متشکل از چهار مؤلفه بصورت جدول ۳-۱ است.
پرسشنامه های مذکور شامل ۲ بخش عمده می‌باشند :
۱) نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله ی پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند.
۲) سوال‌های (گویه‌ها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است :
الف) سوالات عمومی : در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد.
ب) سوالات تخصصی: اطلاعات مربوط به گویه های در نظر گرفته شده برای هر متغیر در جدول ۳-۱ نشان داده شده است (همچنین ضمیمه اول). در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سئوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. لازم به ذکر است این سوالات با استفاده و الهام از پرسشنامه های استاندارد استخراج و طراحی گردیده است. در جدول ۳-۱ متغیرهای تحقیق، شاخص های مربوطه و سوالات مربوط به هر یک آورده شده است:
جدول ۳-۱) متغیرهای تحقیق، مؤلفه ها و منابع

 

متغیر مؤلفه تعداد سوال سوالات منبع
بازاریابی رابطه‌مند
(RM)
اعتماد ۲ ۱ و ۲ دبوسی و واه (۲۰۰۵)
تعهد ۲ ۳ و ۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...