۱
۴
۷۲

۰
۴۱۴
۹
۱
۴
۶۸۱۴٫۶
۹٫۴
۱
۴٫۲
۷۰٫۸جمع۱۰۰۴۹۶۱۰۰

۳-۴ روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات
روش های گردآوری اطلاعات را به طور کلی می توان به دو طبقه کلی تقسیم کرد: روش های کتابخانه ای و روش های میدانی( فتوحی ، ۱۳۸۹).
مطالعات کتابخانه ای: در تحقیق حاضر، برای گردآوری و تدوین ادبیات نظری مربوط به موضوع تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است. در این شیوه از انواع کتب و مقالات انگلیسی و فارسی و همچنین پایان نامه های فارسی مرتبط با موضوع در دانشگاه های مختلف استفاده شده است.
پرسشنامه: در روش پرسشنامه ای برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده می شود. پرسشنامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. در تحقیق حاضر بخش عمده ای از داده ها از طریق پرسشنامه بدست آمده است.
روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی ( پرسشنامه ) بود . بدین صورت که جهت تدوین فصول یک و دو و ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای و جهت جمع آوری داده ها از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده خواهد شد.
در تمام مراحل طراحی و تدوین پرسشنامه از نظر اساتید و خبرگان نیز استفاده گردیده است به این صورت که این پرسشنامه طراحی شده در اختیار ۱۰ استاد دانشگاه خبره در زمینه تحقیق قرار گرفت وروایی پرسشنامه سنجیده شد که در ادامه بیان خواهد شد . با کمی دقت مشخص می شود که سؤالات پرسشنامه به هر یک از عوامل اصلی مورد بررسی اختصاص یافته همچنین تا حد امکان سعی شده است که سؤالات کوتاه و واضح طراحی شوند تا پاسخگو بتواند در کمتریم زمان ممکن و با حداکثر دقت به آنها پاسخ دهد.
پرسشنامه نهایی توزیعی شامل سه بخش می باشد . بخش اول پرسشنامه شامل توضیح مختصری جهت ایجاد وضوح بیشتر پاسخ دهندگان است می باشد. بخش دوم پرسشنامه شامل اطلاعات شخصی که دارای شش سوال که شامل جنسیت، تحصیلات، نوع استخدام، وضعیت تاهل، سنوات خدمت سمت پاسخ دهندگان می باشد. بخش سوم شامل سوالاتی در رابطه با متغیرهای مورد بررسی که به صورت بسته طراحی گردیده است. سوال های بسته پاسخ مجموعه ای از گزینه ها را ارائه می دهد تا پاسخ دهنده از میان آن ها یکی را انتخاب کند . پاسخ دهنده این نوع سوال ها را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن پاسخ می دهد. علاه بر آن استخراج داده ها، می توان به سرعت آنها را مقوله بندی و تجزیه و تحلیل کرد (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۸).
۳-۵ جامعه و نمونه آماری تحقیق
جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و معاونین و کارمندان اداری دانشگاه های پیام نور استان مرکزی می باشند که تعداد کل جامعه آماری در استان مرکزی برابر ۱۲۸ نفر می باشد . حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران به دست می آید.
فرمول شماره:( ۱-۳ )

N: تعداد جامعه آماری = ۱۲۸
d : دقت احتمالی مطلوب = ۰۸٫۰
z : ضریب اطمینان ۹۵% در سطح خطای ۵% برابر ۹۶٫۱
p : نسبت موفقیت = ۵٫۰
q : نسبت شکست = ۵٫۰
بر اساس محاسبات انجام شده ، تعداد نمونه ، ۹۶ نفر می باشد . نمونه ها به طور تصادفی از بین کارکنان اداری ومعاونین و مدیران دانشگاه های پیام نور استان مرکزی انتخاب شده است.
۳-۶ روایی پرسشنامه
مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روش ها اعتبار محتوا می باشد(کرلینچر ، ۱۳۷۴).
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری بکار برده می شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد (آذر و مومنی، ۱۳۸۷)
بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. در این مرحله با مشورت با اساتید محترم راهنما و مشاور و همچنین نظرات افراد متخصص در این زمینه در طراحی پرسشنامه اعمال خواهد شد و اصلاحات لازم به عمل می آید و بدین ترتیب اطمینان حاصل می شود که پرسشنامه همان خصیصه مورد نظر محقق را می سنجد.
برای این کار پرسش نامه های تحقیق علاوه بر کسب نظر اساتید محترم راهنما و مشاور در اختیار ۱۰ نفر از خبرگان که در حوزه مطالعاتی تحقیق صاحب نظر هستند قرار گرفت و در جمع بندی نهایی با اساتید محترم راهنما و مشاور اصلاحات لازم صورت گرفت و ابهاماتی که در این رابطه وجود داشت برطرف شد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

۳-۷ پایایی پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...