پایان نامه برنامهریزی لجستیک//چرخه سیستم مدیریت فاجعه |
![]() |
- چرخه سیستم مدیریت فاجعه
مدیریت فاجعه میتواند به عنوان انتظام دوری کردن و سروکار داشتن با ریسک تعریف شود [20]. به بیان دیگر، مدیریت فاجعه مجموعهای از فرایندهای طراحی شده برای اجرا در دورههای قبل، حین و پس از فاجعه است که تأثیر فجایع را کم ، یا از آن ها جلوگیری میکند. این انتظام شامل آمادگی قبل از فاجعه، پاسخ به آن و در نهایت پشتیبانی و دوبارهسازی جامعه پس از تکمیل فعالیتهای نجات است. به دلیل اینکه فجایع تهدیدی دایمی محسوب میشوند، سیستمهای مدیریت فاجعه باید بهطور پیوسته نظارت شوند و بهبود یابند. موفقیت این سیستمها به هماهنگی و همکاری مؤثر و کارای سازمانهای مشترک در عملیات نجات بستگی دارد.

باید در نظر داشت که موفقیت هر سیستم مدیریت فاجعه بهویژه به خصوصیتهای منطقه آسیبدیده، علاوه بر ویژگیها و شدت هر فاجعه، بستگی دارد. به عنوان مثال، علاوه بر آمادگی لجستیکی معمول کشورها، عاملهایی نظیر حملونقل، زیرساختها و سیستمهای ارتباطی، شرایط محیطی و جغرافیایی، زمان رخداد در طول شبانهروز و سال تأثیر بهسزایی در سطح تلفات و ویرانیهای فاجعه دارند.
جدول2-5- فعالیتهای اصلی در چرخه عمر سیستمهای مدیریت فاجعه.


| فعالیت | فاز |
| برنامهریزی کنترل و استفاده از زمین تا از اشغال مناطق با ریسک بالا جلوگیری شود. | کاهش تأثیرات |
| استفاده از پیشرفت تکنولوژیکی تا تأثیرات فاجعه را کم کرد. | |
| اقدامات پیشگیرانه تا شرایط در حال توسعه را کنترل کرد. | |
| تقویت مقاومت در برابر فاجعه سازهها با اجرای کدهای ساختمانی. | |
| ایجاد بازدارندهها یا مشوقهای مالیاتی. | |
| تضمین بهکار بردن روشهای مناسب در دوبارهسازی ساختمانها و زیرساختها پس از فاجعه. | |
| اندازه گیری پتانسیل خطرات شدید با بهره گرفتن از آنالیز ریسک. | |
| اجرانمودن برنامههای بیمه برای کاهش تأثیرات اقتصادی فجایع. | |
| استخدام پرسنل خدمات اضطراری. | آمادگی |
| ایجاد گروههای داوطلب اجتماعی. | |
| برنامهریزی اضطراری. | |
| بدست آوردن و ذخیره سازی اقلام ضروری. | |
| تربیت کردن پرسنل نجات و آموزش شهروندان. | |
| آموزش عمومی درباره مقابله با خطر. | |
| بدست آوردن وسایل نقلیه و تجهیزات لازم. | |
| بودجه بندی. | |
| بدست آوردن، ذخیرهسازی و نگهداری عرضههای اضطراری. | |
| ساخت مراکز عملیات اضطراری مرکزی و منطقهای. | |
| پیشبرد سیستمهای ارتباطی. | |
| برنامهریزی تمرینهای معمول فاجعه برای آموزش پرسنل و تست تواناییها. | |
| فعالسازی برنامه عملیات اضطراری. | پاسخ |
| فعالسازی مراکز عملیات اضطراری. | |
| تخلیه مناطق فاجعهدیده. | |
| بازگشایی پناهگاه ها و تأمین مراقبت انبوه. | |
| نجات اضطراری و مراقبت پزشکی. | |
| آتشنشانی. | |
| جست وجو و نجات. | |
| نگهداری از زیرساختهای اضطراری و بهبود سرویسهای راه نجات. | |
| تضمین امنیت مناطق آسیبدیده بهوسیله نیروهای پلیس یا ارتش. | |
| پاکسازی مواد زاید در منطقه فاجعهدیده. | |
| کمک مالی به مردم و دولتها. | بهبود |
| دوباره سازی جادها، پلها و تسهیلات کلیدی. | |
| مراقبت جمعی از مردم و حیوانات آواره. | |
| دفن اجساد. | |
| بازگردانی سرویسهای راه نجات به حالت اولیه. |
فرم در حال بارگذاری ...
|
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 11:03:00 ب.ظ ]
|


