پارامترهای مربوط به کارایی شعبه های بانک کشاورزی استان گیلان در سال ۱۳۹۲

 

 

 

میانگین کارایی

 

۰٫۸۸۹

 

 

 

کمترین امتیاز کارایی

 

۰٫۶۶۰

 

 

 

بیشترین امتیاز کارایی

 

۱

 

 

 

تعداد شعبه های کارا

 

۱۷

 

 

 

تعداد شعبه های ناکارا

 

۱۵

 

 

 

در جدول (۲-۵) مقایسه ای میان پارامترهای کارایی انجام گرفته است که نشان می دهد میانگین کارایی ۳۲ شعبه بانک کشاورزی در سال ۱۳۹۲، ۰٫۸۸۹ بوده است. تعداد ۱۷ شعبه از بین ۳۲ شعبه مورد بررسی کارا شناخته شده اند.
با بهره گرفتن از تعریف مجموعه مرجع و امکان الگو گیری از شعبه های کارا، صرفه جویی های بالقوه ای که در صورت کارا بودن شعبه های ناکارا در مورد شاخص های ورودی ممکن است به دست آید، برای مدیران و مسئولان شعبه ها پیشنهاد می شود.
پایان نامه
با توجه به عدد میانگین در مجموع شعبه ها، بیشترین امکان صرفه جویی منابع با متوسط (۱۹۵۴۴۵۵۴۲۴٫۹۳۸ واحد) ۳٫۰۹ درصد به هزینه اداری اختصاص دارد. این مقدار برای هر شعبه نیز در جدول (۴-۸) قابل مشاهده است.
به طور کلی صرفه جویی در ورودی ها علاوه بر بهبود عملکرد و ارتقای بهره وری و کارایی شعبه ها به آزاد سازی منابعی که ممکن است کمک به سزایی برای افزایش کیفیت خدمات و پیگیری (مثل آموزش مشتریان و کارکنان) و اهداف دیگر، داشته باشد.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که ترکیب مناسبی از ورودی ها برای تولید حداقل هزینه انتخاب نشده است و این مساله نوعی ناکارایی فنی- اقتصادی به وجود می آورد.

۵-۴ پیشنهاداتی بر مبنای یافته های پژوهش

با در نظر گرفتن نتایج حاصل از انجام تحقیق و با توجه به اینکه شعب ناکارا بایستی الگو برداری از شعب کارا و با استفادۀ بهینه از منابع خود در جهت افزایش کارایی گام دارند، لذا پیشنهاداتی به صورت زیر برای بهبود عملکرد مطرح می گردد:
شعب ناکارا (آستارا، بندرانزلی، رودبار، رودسر، لاهیجان، سیاهکل، شفت، ماسال، املش، کوچصفهان، آستانه اشرفیه، خمام، لنگرود، بندرکیاشهر و شاندرمن) لازم است از طریق کاهش ورودی ها به میزان مقادیر بدست آمده و همچنین با الگو قرار دادن شعب کارا (رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، چابکسر، منجیل، خشک بیجار، صومعه سرا، رستم آباد، تالش، فومن، رضوانشهر، لشت نشاء، زیباکنار، مدیریت گیلان، لوشان و واجارگاه) به تعریف مجدد فرایندها و رویه های موجود درمجموعه خود در جهت رسیدن به مرز کارایی بپردازند.
می توان با انجام بررسی های تکمیلی تر در مورد شعب ناکارا، برنامه های اصلاح و بهبود بهره وری و کارایی در این واحدها را با موفقیت بیشتر تدوین کرد. در این راستا حتی برای واحدهایی که در این تحقیق کارا بوده اند بایستی برنامه هایی جهت افزایش کارایی و بهره وری تهیه و تدوین و به مرحله اجرا در آورد.
با توجه به این که در این تحقیق، کارایی تولید واحدهای مورد ارزیابی قرار گرفته است، از این رو، بررسی هایی مانند ارزیابی کارایی سودآوری و رشد بهره وری شعبه ها در تحقیقات جانبی تر می تواند از جمله تحقیقاتی باشد که مکمل این تحقیق بوده و عملکرد شعبه های بانک کشاورزی استان گیلان را در حوزه های دیگر آشکار سازد.
توصیه می شود که شعبه هایی که در شرایط بازده به مقیاس صعودی فعالیت می کنند، سطح فعالیت خود را افزایش دهند. همچنین شعبه هایی که در شرایط بازده نزولی نسبت به مقیاس قرار دارند، می باید برای بهبود کارایی خود در بلند مدت، در ساختار خود تجدید نظر نموده تا به سوی حداقل هزینه متوسط بلند مدت حرکت نمایند. البته به منظور اطمینان بیشتر از نتیجه کار، به مدیران شعبه ها پیشنهاد می شود علاوه بر به کار گیری روش DEA با روش اقتصاد سنجی، کشش هزینه ای عوامل تولید را نیز محاسبه کنند.
با توجه به اهمیت بسیار بالای بانک ها در ارائه خدمات و تاثیر زیاد آنها بر نظام مالی کشور، به مسئولان مرتبط با امر توصیه می شود به صورت سالانه، کارایی و بهره وری شعبه ها را در شهر های مختلف ایران به ویژه مراکز استان که تعداد بیشتری از افراد از خدمات آنها بهره مند می شوند، را اندازه گیری نمایند؛ تا با ارائه راهکارهای کاربردی، بتوان وضعیت بانک ها را رونق بخشید.
تعدیل نیروی انسانی مازاد بر اساس نتایج بدست آمده در روش تحلیل تحلیل پوششی داده ها نقش عمده ای در کاهش هزینه های سازمان ایفا می نمایند، البته کاهش این ظرفیت مازاد باید در قالب یک برنامه ریزی جامع و با در نظر گرفتن کلیه جوانب صورت پذیرد.
ایجاد سیستم انگیزشی و تشویقی مانند پرداخت پاداش به سازمان های کارا، جهت ارتقاء هرچه بیشتر کارایی آنها و تشویق و ترغیب سایر سازمان های ناکارا به تلاش بیشتر.

۵-۵ محدودیت های تحقیق

درتحقیق حاضر فقط به بررسی ستانده ها و نهاده های مطلوب پرداخته شد؛ و ستانده ها و نهاده های نامطلوب مورد بررسی قرار نگرفته است.
در این تحقیق امکان بررسی تمامی عوامل تاثیر گذار (ستانده ها و نهاده ها) بر عملکرد سازمان وجود نداشته است.
مدل پژوهش ورودی محور بوده و بررسی کارایی سازمان براساس مدلی خروجی صورت نگرفته است.
از محدودیت های دیگر در این تحقیق، می توان به بازه زمانی محدود و کمبود نمونه های مورد نیاز برای تحقیق جامع تر اشاره نمود.

۵-۶ پیشنهاد برای تحقیقات آتی

با توجه به اینکه در ارزیابی عملکرد سازمان انتخاب مدل مناسب ارزیابی، اولین مرحله است و از آنجا که هر یک از روش های ارزیابی دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشند؛ بنابراین پیشنهاد می گردد از تلفیق تکنیک های تحلیل پوششی داده‌ها استفاده شود زیرا مدل ترکیبی میتواند زمینه بررسی دقیقتر عملکرد سازمان ها را مهیا کند.
نتایج حاصل از بکارگیری تکنیک تحلیل پوششی داده ها تا حد زیادی به نوع ورودی و خروجی انتخابی بستگی دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد با بررسی مطالعات انجام شده با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها پارامترهای موثرتر را در محاسبه کارایی انتخاب کنند.
همچنین با توجه به اینکه مدل پژوهش ورودی محور بوده پیشنهاد میگردد تا کارایی شعب براساس مدلی خروجی محور نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
مدل های تحلیل پوششی داده ها، برای کارا کردن شعبه های ناکارا فقط یکی از دو رویکرد ورودی محور و خروجی محور را ارائه می کنند . برای رفع این محدودیت نیز پیشنهاد می شود مدلی ارائه گردد که هر دو رویکرد را یک جا مورد نظر قرار دهد.

منابع

آریا، ناصر.(۱۳۸۱). “آشنایی با برخی مفاهیم اساسی حسابداری مدیریت"، مجله حسابرس، شماره ۱۶٫
آماده، حمید. علی امامی میبدی. علی آزادی نژاد. (۱۳۸۸). “رتبه بندی استان های کشور از لحاظ کارایی فنی بخش صنعت با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی داده ها". مجله دانش و توسعه، سال شانزدهم، شماره ۲۹٫
احمدپور، هادی (۱۳۸۵). ” بررسی کارایی سیستم بانکی ج. ا. ایران با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها ( DEA)، مطالعه موردی: بانک صادرات استان مازندران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، رشته علوم اقتصادی.
اسمعیلی کارکرودی، علی اکبر(۱۳۸۷) “ارزیابی عملکرد شعب بانک صادرات استان مازندران با بهره گرفتن از مدل تحلیل پوششی داده ها ” رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد رشت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...