وکیللیسانس۵۴۲۳وکیلفوق لیسانس۳۲۲۴

در این مصاحبه ها همچنین با ۳ نفر قضات دادگاه تجدید نظر دادگستری کل استان سمنان و همچنین با ۲نفر سر دفتردار ازدواج و ۳ وکیل نیز گفتگو شد و از نظرات و دیدگاه های آن ها استفاده شد.

۳-۳- بخش کمی

در این بخش، از روش پیمایش برای شناخت گروه های بیشتری از زنان جامعه مورد بررسی و کمی کردن تلقی و برداشت متفاوت زنان از تاثیر مهریه بر احساس قدرت با توجه به دوره های مختلف زندگی آن ها استفاده شد، در این بخش برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه بهره بردیم.
از آنجا که در این پژوهش تاثیرات مهریه بر احساس قدرت زنان، طی دوران زندگی آن ها در خانواده مدنظر بود، تیپ اصلی ما زنان بود. بدین معنا که عامل موثر بر احساس قدرت زن ایرانی یعنی مهریه را در تقابل با دوره های زندگی مدنظر قرار دادیم.
پس با این توصیف هشت تیپ مختلف از زنان شهری که سطوح متفاوتی را در دوره های مختلف زندگی نشان می دهند، را به دست آوردیم که عبارتند از:
۱-زن مجرد شاغل
۲- زن مجرد غیرشاغل
۳- زن متاهل شاغل
۴-زن متاهل غیرشاغل
۵- زن بی همسر بر اثر طلاق شاغل
۶- زن بی همسر بر اثر طلاق غیرشاغل
۷- زن بی همسر بر اثر فوت شاغل
۸- زن بی همسر بر اثر فوت غیرشاغل

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۳-۳-۱- نمونه گیری

در این نمونه گیری هدف آن بود که فاصله اطمینان از ۱۳% تجاوز نکند و با توجه به ضریب اطمینان مساوی ۹۵% حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول مقابل محاسبه شد.

با توجه به جای گذاری مجموعه عناصر، n تقریبا معادل با ۲۳۰ خواهد بود (سرائی،۱۳۷۲،۱۴۰-۱۳۹ و مرکز آمار ایران،۱۳۸۱). اما نظر به این که اگر چهار تیپ کلی این مطالعه را به تعداد نمونه را تا ۲۴۰ افزایش می دهیم و برای این که عدم تکمیل مناسب پرسشنامه ها موجب اشتباه نشود تا ۲۵۰ پرسشنامه تکمیل شد؛ ولی با دارا بودن ۲۴۰ پرسشنامه، نمونه تکمیل خواهد بود. لازم به ذکر است که در بین جمعیت زنان متأهل ساکن سمنان، زمانی حجم نمونه بیشترین فراوانی را خواهد داشت که احتمال شاغل یا شاغل نبودن- که یکی از نکات مورد بررسی ما است- این بانوان معادل ۵۰درصد باشد. همچنین برای افزایش اعتبار درونی از روش سهمیه ای برای نمونه گیری استفاده شده است. نمونه ها در این بخش با توجه به تیپ های دسته بندی شده که تعدادی از آنها از ارگان های دولتی که شرایط آن را داشتند پرسشنامه تکمیل و بخشی هم از طریق معرفی این افراد که شرایط لازم را جهت پاسخگویی پرسشنامه برخوردار بودند، تکمیل شد.

۳-۳-۲- جامعه آماری

جمعیت یا جامعه آماری مجموعه ای از واحدهاست که در چیز یا چیزهایی مشترک باشند (سرایی، ۱۳۸۴: ۵). تعریف و تعیین حدود جامعه آماری در هر پژوهش کیفی و کمی الزامی است، درمطالعات کمی، حجم نمونه از شرایط و عوامل چندی متأثر است. حجم نمونه در این بخش از پژوهش، با عنایت به پیش فرض های زیر و توجه به محدودیت ها و نیازهای تحقیق، بدین ترتیب تعیین شد، جامعه آماری ما در این پژوهش زنان شهر سمنان بود که با توجه به آخرین داده های مرکز آمار، ۶۱۳۷۹ نفر است (مرکز آمار ایران، سالنامه آماری استانداری سمنان، ۱۳۸۸).

۳-۳-۳- ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی

در بررسی های پیمایشی برای گردآوری اطلاعات مورد نظر از پرسشنامه استفاده می شود. این ابزار متاثر از ماهیت موضوع و فرضیه های آن شامل تعدادی سوالات باز، سوالات بسته و یا ترکیبی از آن هاست.
نکته مهم در انتخاب جمعیت نمونه، توجه به پیش فرض های هر تحقیق پیمایشی است که بدون وجود آن ها عملا تحقیق و پژوهش، حتی اگر با رعایت جزئی ترین اصول و موازین تئوری های آماری باشد، امکان دفاع از نتایج حاصله و تعمیم آن برای ما ممکن نخواهد بود. این سه اصل عبارت اند از:

  1. مردمی که مورد پرسش قرار می گیرند در خصوص مسئله مورد بررسی اطلاعات کافی دارند.
  2. این مردم حاضر خواهند شد که در فرایند تحقیق، همکاری کرده و اطلاعات خود را در اختیار تیم تحقیق قرارمی دهند.
  3. آنان به پژوهشگران اعتماد نموده و در پاسخ به پرسش ها، اطلاعات صحیح در اختیار آنان قرار می دهند.

در تکمیل پرسشنامه برای جلب اعتماد پاسخگویان ابتدا با توضیح کوتاهی در مورد پژوهش و اهمیت ارائه پاسخ درست و دقیق آن ها به سوالات پرسشنامه در اجرای بهتر پژوهش یادآوری می شد نوع و کیفیت پرسش های پرسشنامه، متأثر از بافت تحقیق، و فرضیات آن دارای پرسش های بسته و باز به طور توامان خواهد بود. این پرسشنامه، توسط خود محقق ساخته شده و از پرسشنامه ای که در تحقیق و پژوهش دیگری مورد استفاده قرار گرفته ، در این مورد بهره برداری نشده است. پرسشنامه بعد از انجام آزمون های اولیه و رفع مشکلات آن، در اختیار پرسشگران قرار می گیرد تا در بین بانوانی که در حوزه آشنایان ایشان قرارداشته و روابط فی مابین ایشان موجب دستیابی تحقیق به اطلاعات درست را فراهم می آورد، تکمیل شود.

۳-۳-۴- روش تجزیه و تحلیل داده ها

برای آنکه داده های تجربی را از حالت یک مجموعه نامنظم و بی سامان به صورت یک مجموعه نظامدار و متشکل درآوریم، لازم بود آن ها را با بهره گرفتن از روش هایی تلخیص، تنظیم و طبقه بندی کنیم و به صورت جدول ها و نمودارهای آماری نمایش دهیم. این مجموعه جدید که خود نمایشگر داده های تجربی نیز هست‏، داده های آماری خوانده می شود. لذا جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه ها در پژوهش حاضر، از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.

۳-۳-۵- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری

اعتبار[۲۴] ناظر بر ویژگی تکرارپذیری اندازه گیری و ثبات در نتایج پژوهش در صورت تکرار آن است؛ یعنی اگر عمل اندازه گیری در شرایط یکسان (با ابزار اندازه گیری و واحدهای مشاهده ای یکسان) در زمان ها و مکان های مختلف تکرار شود، نتایج اندازه گیری مشابه باشند؛ در حقیقت پایایی دلالت بر دقت اندازه گیری دارد.

در این پژوهش از روش پیش آزمون آلفای کرونباخ استفاده کردیم. روش آلفای کرونباخ یکی از روش های تحلیل پایایی است که برای بررسی سازگاری درونی سوالات پرسشنامه به کار می رود. هرچه سوالات و گویه های یک مقیاس اندازه گیری با یکدیگر سازگارتر باشند، آن مقیاس پایاتر است. دامنه تغییرات آلفا بین صفر تا یک است و هرچه قدر عدد به دست آمده به یک نزدیک تر باشد، مقیاس موردنظر از پایایی بیشتری برخوردار است. در پرسشنامه این پژوهش آلفای گویه هایی که متغیر قدرت را می سنجید، حدودا ۸۳ درصد به دست آمد که بیانگر سطح قابل قبول بسیار بالای این سوالات بود.

اما پایایی[۲۵] مقیاسی است برای قابلیت استفاده از روش تحقیق، یعنی پاسخ به این سوال که آیا این روش ها واقعا آن چیزی را اندازه گیری می کند که هدف بررسی بوده است؟ روش های مختلفی برای بررسی روایی سوالات و شاخص های یک پژوهش وجود دارد، از جمله اعتبار صوری، اعتبار محتوا، اعتبار معیار(ساروخانی،۱۳۷۷: ۱۳۸، مینویی فر،۱۳۸۹: ۹۰).
در این پژوهش برای بررسی اعتبار ابزار اندازه گیری، از اعتبار محتوایی و صوری استفاده شد. سوالات بی ربط حذف و نهایتا سوالات مرتبط با فرضیه ها حفظ و پرسشنامه برای پیش آزمون و آزمون نهایی آماده شد.
جدول شماره(۳-۱): ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس احساس قدرت

 

 

 

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...