۱۶ اسفند: مراسمی به مناسبت روز جهانی زن توسط سایت «زنان ایران» در فرهنگسرای شفق تهران برگزار شد. نمایش فیلم، تریبون آزاد و مراسم انتخاب معروف ترین کتاب سال در حوزه زنان، جزء برنامه های این مراسم بود.
۱۷ اسفند: برگزاری نشستی به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن در فرهنگسرای دانشجو (پارک شفق) توسط کانون هستیا اندیش. موضوع این نشست درباره «کنوانسیون رفع تبعیض از زنان» بود، الهه کولایی و آیت الله موسوی بجنوردی در این نشست سخنرانی کردند.
۱۷ اسفند: برگزاری گردهمایی زنان به مناسبت هشتم مارس در پارک لاله تهران. همزمان با تدارک حمله امریکا به عراق، مرکز فرهنگی زنان، فراخوانی برای برگزاری گردهمایی زنان در اعتراض به جنگ و همچنین گرامیداشت روز جهانی زن با عنوان «زنان برای صلح، صلح برای همه» صادر کرد. این گردهمایی با اخذ مجوز از استانداری تهران در آمفی تاتر روباز پارک لاله برگزار گردید. حدود ۲۰۰۰ نفر در این گردهمایی حضور داشتند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱۷ اسفند: برگزاری جشنی در فرهنگسرای ارسباران تهران به مناسبت روز جهانی زن. این جشن توسط گروه «زنان اسفند» تدارک دیده شده بود. یکی از برنامه های این روز، معرفی و سخنرانی زنان کارآفرین بود.
۱۷ اسفند: دو برنامه به مناسبت ۸ مارس در شهر سنندج برگزار گردید. یک برنامه توسط جامعه حمایت از زنان؛ و برنامه دیگر توسط انجمن های آذر مهر و هه وراز برگزار شدند.
۱۳۸۲
اول مرداد: بررسی و تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون منع هرگونه تبعیض علیه زنان در مجلس شورای اسلامی (دوره ششم). اما این لایحه در شورای نگهبان قانون اساسی مخالف مبانی اسلام تشخیص داده شد و برای بررسی مجدد به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد. اما در مجلس به صلاحدید نمایندگان مسکوت ماند. چراکه در آن دوره، احتمال اینکه این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نیز تصویب شود پائین بود.
شهریور: آغاز کار کمپین «زنان و مردان علیه خشونت تا هشت مارس» به ابتکار مرکز فرهنگی زنان. در این کمپین کمیته های مختلفی در زمینه گردآوری مدارک و گزارش های مستند درباره خشونت علیه زنان، انجام فعالیت های هنری، برنامه ها و کارگاه های آموزشی، و تهیه و پخش جزوات آموزشی فعالیت می کردند. کانون هستیا اندیش و تشکل های دانشجویی از جمله گروه هایی بودند که در این کمپین با مرکز فرهنگی زنان همکاری داشتند.
آبان: جمع آوری امضاء توسط کانون هستیا اندیش برای طومار اعتراضی به طرح سهمیه بندی جنسیتی کنکور. در طول یک هفته، طومارهای اعتراضی در اکثر دانشگاه های تهران توزیع شد و در نهایت امضاهای جمع آوری شده برای اعلام مخالفت با این طرح به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.
۱۹ آذر: اهداء جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی. در آن دوره شیرین عبادی از وکلای فعال در زمینه حقوق کودکان و زنان بود که در پیش از انقلاب، در سمت قاضی دادگاه فعالیت می کرد. وی در سال ۱۳۷۴ به همراه چند تن دیگر، «انجمن حمایت از حقوق کودک» را تاسیس کرد؛ و در سال ۱۳۸۰ نیز به اتفاق چهار وکیل دیگر، «کانون مدافعان حقوق بشر» را بنیاد نهاد. پس از دریافت این جایزه توسط شیرین عبادی، فعالان جنبش زنان در ایران برنامه‌های تبلیغاتی متعددی تدارک دیدند. بطوریکه در زمان بازگشت وی به ایران، تجمع بزرگی از زنان و مردان در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد.
دی: راه‌اندازی سایت «تریبون فمینیستی» که ارگان اینترنتی مرکز فرهنگی زنان بود.
۱۶ اسفند: برگزاری برنامه‌هایی توسط انجمن اسلامی دانشجویان و جامعه فرهنگی در دانشکده های مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه تهران به مناسبت روز جهانی زن.
۱۷ اسفند: تجمع زنان در پارک لاله به مناسبت روز جهانی زن. در ادامه کار کمپین زنان و مردان علیه خشونت، که به همت مرکز فرهنگی زنان تدارک دیده شده بود، قرار بود گردهمآیی به مناسبت هشت مارس برگزار شود. با وجود اخذ مجوز از استانداری، ساعتی پیش از شروع برنامه، بصورت تلفنی به برگزارکنندگان اعلام شد که این تجمع غیرقانونی است. با این وجود، جمع کثیری حدود ۲۰۰۰ نفر در محل آمفی تاتر پارک لاله گرد هم آمدند و به سرود خوانی پرداختند. اما در نهایت، با دخالت نیروهای پلیس پراکنده شده اند. در این تجمع ۶ نفر بازداشت گردیدند.
۱۷ اسفند: دو برنامه در یک روز در شهر سنندج توسط تشکل های مختلف برگزار شد. یک برنامه توسط جامعه حمایت از زنان با همکاری «جامعه حمایت از کودکان»؛ و برنامه دیگر توسط انجمن های هه وراز، آذرمهر و «زنان کرد مدافع صلح و آشتی» (با دبیری رویا طلوعی)، برگزار شدند.
۱۷ اسفند: در خانه‌ جوان شهر تبریز، برنامه ای توسط گروه «یاناشی» برگزار شد. این گروه توسط دختران جوان تبریزی تشکیل شده بود که جلسات بحث و گفتگو پیرامون مسائل زنان ترتیب می داد.
۱۷ اسفند: برگزاری جشنی در فرهنگسرای ارسباران تهران به مناسبت روز جهانی زن. این جشن توسط گروه «زنان اسفند» تدارک دیده شده بود. بعلاوه نمایشگاه کتاب و صنایع دستی در بیرون از سالن.
۱۹ اسفند: برگزاری تاتری با عنوان «فصل سرد» به مناسبت روز جهانی زن توسط کانون هستیا در دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی.
۱۳۸۳
فروردین: آغاز به کار پایگاه اینترنتی هستیا (این سایت حدود ۳ سال فعال بود).
فروردین: تشکیل جمع «هماندیشی فعالان جنبش زنان» در تهران. گروه‌های مختلفی در این جمع حضور داشتند، اسامی برخی از آنها عبارت است از: مرکز فرهنگی زنان، کانون هستیا اندیش، انجمن زنان هماوا، انجمن روزنامه نگاران زن، انجمن تلاشگران سلامت، سایت زنان ایرانی، جمعی از زنان ملی-مذهبی و گروهی از زنان اصلاح‌طلب.
۹ اردیبهشت: برگزاری کمپین اعتراضی علیه برنامه های زن ستیز صدا و سیما به ابتکار مرکز فرهنگی زنان. در این کمپین که بصورت نشستی در انجمن صنفی روزنامه نگاران برگزار شد، گروه هایی همچون کانون هستیا، مجله زنان و سایت زنان ایران مشارکت داشتند.
۱۰ تیر: شرکت نمایندگان سازمان های زنان ایران در فروم سازمان های غیردولتی آسیا برای پکن+۱۰. در این فروم که در تایلند تشکیل شد، ۱۲ نفر از زنان ایرانی حضور داشتند.
مرداد: آغاز کار «موسسه راهی برای توانمند زیستن» توسط جمعی از وکلا و مددکاران. این موسسه برای کمک به حل مشکلات زنان از طریق کمک های حقوقی و مددکاری فعالیت می کرد.
۷ اسفند: انفجار بمب در دفتر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در آستانه هشت مارس.
۱۵ اسفند: برگزاری مراسم بزرگداشت روز زن در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با موضوع «وضعیت زنان در قانون اساسی». این مراسم به همت انجمن اسلامی دانشکده روانشناسی و با همکاری مرکز فرهنگی زنان برگزار شد. همچنین در این روز، مراسمی نیز در دانشگاه جندیشاپور اهواز به مناسبت روز زن توسط انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد.
۱۶ اسفند: برگزاری مراسمی به مناسبت روز جهانی زن در دانشگاه علامه طباطبایی. برگزاری نمایشگاه کتاب و پخش فیلم نیز جزء برنامه های این مراسم بود. این مراسم توسط کانون دانشجویی آفتابکاران و با همکاری کانون هستیا اندیش برگزار شد.
۱۷ اسفند: برنامه ای به مناسبت روز زن توسط گروه زنان اسفند در پاتوق فرهنگی تهران (سینما ایران) برگزار شد.
۱۷ اسفند: به دعوت شبکه زنان استان کردستان، مراسمی به مناسبت روز جهانی زن با حضور حدود ۱۵۰۰ نفر در سالنی در شهر سنندج برگزار شد. همچنین، مراسم دیگری توسط جامعه حمایت از زنان و جامعه حمایت از کودکان در وسعت بزرگتری در استادیوم ورزشی آزادی کردستان برگزار شد. انجمن آذرمهر نیز برنامه هایی در روستاهای اطراف سنندج برگزار کرد و میان زنان روستایی کتاب و نشریه توزیع نمود.
۱۸ اسفند: افتتاح «کتابخانه صدیقه دولتآبادی» به کوشش اعضای مرکز فرهنگی زنان. در مراسم افتتاحیه این کتابخانه، تاتری در محل کتابخانه برگزار شد. همچنین منصوره شجاعی و شهلا لاهیجی در این مراسم سخنرانی کردند. این کتابخانه به تدریج از مرکز فرهنگی زنان مستقل شد. همچنین، همزمان با آغاز کار این کتابخانه، اولین دوره «تندیس کتاب صدیقه دولت آبادی» نیز برای انتخاب بهترین کتاب سال در حوزه زنان برگزار گردید.
۱۹ اسفند: برنامه ای با عنوان «همبستگی زنان» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این برنامه از زنان پرستار، کارگر، و معلم دعوت شده بود تا در مراسم حضور داشته باشند.
۲۰ اسفند: میزگرد «زن و رسانه» توسط انجمن روزنامه نگاران زن (رزا) در سالن این انجمن برگزار گردید.
۲۰ اسفند: برگزاری کنگره علمی – فرهنگی زنان در تالار دکتر مبین تبریز به مناسبت روز جهانی زن. در این کنگره‌، مقالات و سخنرانی‌هایی در زمینه‌‌ی مسائل حقوقی زنان، مشکلات زنان در زمینه اشتغال، تاریخچه پرداخت فعالین سیاسی و اجتماعی به مسائل زنان، و هم چنین چندین کار تحقیقی گروهی که به مناسبت هشت مارس تهیه شده بود، ارائه گردید. در این کنگره، که بیش از ۴۰۰ تن از زنان و مردان شرکت داشتند، یک نمایشگاه نقاشی نیز برپا شده بود. این کنگره توسط فعالان مسائل زنان در تبریز (همچون فرانک فرید، دبیر کنگره) و با همکاری گروه‌های «یاناشی» و «یاشیل یول» تدارک دیده شد. یکی از شرط های مسئولان برای امکان برگزاری کنگره، این بود که از زبان آذری در مراسم استفاده نشود.
۱۳۸۴
فروردین: آغاز انتشار ماهنامه راسان. این ماهنامه به مدیر مسئولی ثریا عزیزپناه و سردبیری رویا طلوعی در کردستان منتشر شد. اما این نشریه پس از انتشار چند شماره توقیف شد و رویا طلوعی نیز بازداشت شد.
۱۱ خرداد: تجمع زنان در مقابل دفتر ریاست جمهوری. در پی فراخوان برخی از فعالان جنبش زنان در اعتراض به رد صلاحیت زنان در انتخابات ریاست جمهوری، گروهی از زنان در مقابل دفنر ریاست جمهوری اقدام به تجمع نمودند.
۱۸ خرداد: جمعی از فعالان جنبش زنان برای اعتراض به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها، مقابل درب جنوبی ورزشگاه آزادی تجمع کردند و سرانجام توانستند وارد استادیوم شوند. اکثر آنها روسری‌های سفید به سر داشتند.
۲۲ خرداد: تجمع اعتراض آمیز زنان نسبت به نقض حقوق زنان در قانون اساسی. طی فراخوانی که به امضای تعداد زیادی از گروه ها و فعالان جنبش زنان در تهران و شهرستان ها رسید، تجمعی اعتراضی در مقابل سر در دانشگاه تهران برگزار شد. در مجموع، حدود ۹۰ گروه و تشکل زنان، جوانان، محیط زیستی، و دانشجویی، بعلاوه هزار نفر از مدافعان حقوق برابر، متن فراخوان این تجمع را امضاء کردند. در روز تجمع، حدود ۶۰۰۰ نفر در این تجمع مسالمت آمیز حضور داشتند. از گروه های اصلی امضا کننده فراخوان این تجمع می توان به مرکز فرهنگی زنان، کانون هستیا اندیش، گروه زنان هماوا، کانون زنان نواندیش ایران، سایت زنان ایران، انجمن آنا، زنان هیئت موسس سندیکاهای کارگری، کانون زنان کرد مدافع صلح و حقوق بشر، انجمن زنان آذرمهر سنندج، انجمن روزنامه نگاران زن (رزا)، شورای مرکزی تحکیم وحدت، و ادوار تحکیم وحدت اشاره کرد.
۱۳ تیر: برگزاری نمایشگاه «چهلتکه همبستگی زنان» در مجتمع فرهنگی تهران (سینما تهران). در این نمایشگاه آثاری از زنان شهرهای مختلف ایران (تهران، بم، رشت، تبریز، کرج، سنندج، شیراز، ارومیه و ورامین) با مضمون همبستگی به نمایش در آمد. ایده اصلی این نمایشگاه مربوط به حرکت جهانی زنان ([۹۶]WMW) بود که راهپیمایی جهانی را برای اعلام همبستگی زنان جهان تدارک دیده بودند. انجمن تلاشگران سلامت، زنان اسفند و مرکز فرهنگی زنان از برگزارکنندگان این نمایشگاه بودند.
۱۵ مرداد: بزرگداشت قمرالملوک وزیری در مرکز فرهنگی زنان. در این بزرگداشت که به مناسبت سالروز تولد قمر برگزار شد، برنامه هایی همچون اجرای موسیقی، نمایش فیلم و آوازخوانی اجرا شدند.
مرداد: آغاز کار پایگاه اینترنتی «کانون زنان ایرانی» به کوشش ژیلا بنی یعقوب.
شهریور: تشکیل جمع هواداران حرکت جهانی زنان که گروه های مختلفی در آن حضور داشتند. برخی از این گروه ها عبارتند از: زنان اسفند، کانون هستیا اندیش، تلاشگران سلامت، مرکز فرهنگی زنان، و گروه دانشجویی رستا. البته زنان فعالی از شهرهای تبریز، سنندج و رشت با این جمع ارتباط نزدیک داشتند.
۳۰ شهریور: مسافرت ۹ نفر از فعالان جنبش زنان در تهران به شهر سنندج برای اعتراض و پیگیری وضعیت رویا طلوعی.
۲۵ مهر: تجمع به مناسبت روز جهانی مبارزه با فقر که توسط هوادارن حرکت جهانی زنان تدارک دیده شد. در این تجمع که بدون فراخوان عمومی برگزار شد، حدود ۱۰۰ نفر در میدان انقلاب تهران، در مقابل سینما بهمن حضور یافتند.
آبان: مجله اینترنتی «زنستان» آغاز به کار کرد. زنستان یک مجله اینترنتی وابسته به مرکز فرهنگی زنان بود که دو هفته یکبار، با مطالب جدیدی به روز می شد
۳ آذر: در تشکیلات دانشجویی دفتر تحکیم وحدت، «کمیسیون دفاع از حقوق زنان» تاسیس شد.
۴ آذر: تجمع به مناسبت روز جهانی نفی خشونت علیه زنان. گروهی حدود ۵۰ نفر از زنان در اعتراض به خشونت علیه زنان در مقابل بازارچه کتاب میدان انقلاب تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع نیز توسط هواداران حرکت جهانی زنان و بدون فراخوان عمومی تدارک دیده شد.
۱۰ آذر: مراسمی به مناسبت روز جهانی ایدز با مشارکت گروه هایی از زنان در پارک دانشجوی تهران برگزار شد. این مراسم توسط انجمن پرسپولیس، انجمن تلاشگران سلامت (کمیته زنان)، انجمن حمایتی کودکان کار، مرکز فرهنگی زنان، کانون هستیا اندیش و گروه دانشجویی رستا برگزار شد.
۱۹ آذر: تجمعی با حضور فعالان جنبش زنان و دانشجویان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در پارک دانشجوی تهران برگزار شد. این تجمع که حدود ۱۰۰ نفر شرکت داشتند توسط هواداران حرکت جهانی زنان تدارک دیده شده بود اما فراخوان عمومی نداشت.
۱۰ و ۱۱ اسفند: همایشی دو روزه به مناسبت روز جهانی زن توسط کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این همایش گروه های مختلفی از جنبش زنان حضور داشتند. در این همایش کارگاه های آموزشی توسط کانون هستیا تشکیل شد. همچنین در دانشگاه علامه نیز کارگاهی درباره خشونت علیه زنان توسط انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی و با همکاری کانون هستیا برگزار گردید.
۱۷ اسفند: برگزاری تجمع به مناسبت هشت مارس در پارک دانشجو. جمع هماندیشی زنان و هواداران حرکت جهانی زنان در فراخوان مشترکی برای اعلام همبستگی با زنان جهان جهت محو هرگونه نابرابری، تبعیض، خشونت؛ و برقراری عدالت و برابری تجمعی را در پارک دانشجوی تهران تدارک دیدند. این تجمع که در آن حدود ۲۰۰۰ نفر حضور داشتند، با خشونت نیروهای پلیس مواجه شد. بطوریکه زنان و مردانی که در پارک بودند به دلیل ضرب و شتم نیروهای پلیس پس از نیم ساعت از آغاز تجمع (درست زمانی که قطعنامه در حال قرائت بود) مجبور به ترک پارک شدند.
۱۷ اسفند: برنامه ای با عنوان «هشت تا هشت» با شعار «نه» به مناسبت روز جهانی زن برگزار شد. این برنامه توسط مرکز کارورزی سازمان های جامعه مدنی، سایت زنان ایران و موسسه راهی تدارک دیده شده بود. دو میزگرد با موضوعات بررسی و تحلیل جنبش زنان و سانسور زنان در اینترنت در این برنامه تدارک دیده شده بود.
۱۷ اسفند: نشستی با عنوان «خشونت علیه زنان» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. این برنامه توسط انجمن اسلامی دانشجویان و با همکاری مرکز فرهنگی زنان تدارک دیده شده بود.
۱۷ اسفند: در شهر گرگان فعالان جنبش زنان توانستند راهپیمایی به مناسب روز جهانی زن به همراه حمل پلاکارد و توزیع بروشور تدارک ببینند.
۱۷ اسفند: در سالن سازمان ملی جوانان در شهر تبریز، انجمن «پژواک اندیشه» با همکاری انجمن «فراسو» جلسه پرسش و پاسخی با تنی چند از زنان مسئول ادارات دولتی به مناسبت ۸ مارس برگزار نمودند. همزمان با این برنامه، نمایشگاه کتابی نیز در همان مکان برپا بود. همچنین، به دعوت گروه کوهنوردی «یاشیل یول» و همکاری گروه «آنیل»، گردهمائی در دامنه‌ی کوه ائینالی به مناسبت روز زن برگزار شد. در این گردهمایی حدود ۱۰۰ نفر حضور داشتند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...