بهرامی و اوانس در مطالعهای بر روی شرکت های با تکنولوژی بالا مشاهده کردند که فرایندهای تدوین استراتژی و اجرای آن، به شدت به یکدیگر تنیدهاند و در یک فرایند تکرار شونده با یکدیگر ترکیب می‌شوند (Bahrami and Evans, 1989). این ارتباط نزدیک بین فرایندهای برنامه ریزی و پیاده سازی تضاد آشکاری با ادبیات سنتی برنامه ریزی استراتژیک دارد.
میدیک و هایس، گسترهی وسیعتری از خطوط راهنما برای مدیریت تکنولوژی سطح بالا ارائه کردند که با دانش مرسوم متفاوت بود(Maidique and Hayes, 1984). فرث و نارایانا استراتژی های محصولات جدید شرکت های بزرگ فورچون را نمایه کردند(Firth and Narayana, 1996). در نهایت، کوپر و کلاین اشمیت یک تحلیل گذشته نگر بر روی حدود ۲۰۰ پروژه محصولات جدید با تکنولوژی متوسط به بالا انجام دادند (Cooper and Kleinschmidt, 1990). این محققان هشت عامل کلیدی برای موفقیت پروژه های تکنولوژی محور شناسایی کردند. شگفت آن است که طبق این یافته‏ها، حمایت مدیریت ارشد و موقعیت رقابتی تأثیر اندکی بر موفقیت دارند و همان گونه که مشخص است فعالیت های بازاریابی نقش عمدهای را بر عهده دارند.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • یک محصول برتر که مزایای منحصربفردی را به مصرف کننده ارائه دهد.

 

    • وجود تعریفی واضح و روشن از پروژه و محصول، پیش از فاز توسعه

 

    • هم افزایی تکنولوژیکی

 

    • کیفیت اجرای فعالیت های پیش از توسعه

 

    • هم افزایی بازاریابی

 

    • کیفیت اجرای فعالیت های بازاریابی

 

    • جذابیت بازار.

 

دو نویسندهای که در این زمینه بسیار کارکرده اند: ویلیام دیویدو ( Davidow, 1988) و رجیس مک‏کنا (McKenna, 1985) می باشند. نقش اصلی دیویدو این بوده است که وی به صورت نتیجه بخشی نیاز به بکارگیری اصول بازاریابی -فراتر از یک مفهوم- را در مدیریت محصولات با تکنولوژی سطح بالا نشان داده است.
در ایران نیز بندریان در مطالعهای به بررسی مراحل، عوامل تسهیل کننده و کلیدی موفقیت در امر تجاری سازی و بازاریابی فناوریهای جدید پرداخته است. نتایج تحقیق او نشان می دهد که فاکتورهای کلیدی موفقیت مطرح شده برای بازاریابی فناوری منحصر به فرد نیستند و ممکن است که در مورد برخی فناوری‌های دیگر عوامل دیگری مطرح باشند. اما پذیرش این معیارها که با تجاری سازی موفق فناوری وابستگی دارند، تاثیر مثبتی بر احتمال تجاری شدن خواهد داشت(بندریان، ۱۳۸۸).
گلابی و دیگران در پژوهشی به مفهوم پردازی فرایند مدیریت بازاریابی در کسب و کارهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر اراک پرداختند. در این مطالعه جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که فرایند مدیریت بازاریابی در کسب و کارهای مورد بررسی طی هفت مرحله متوالی صورت می گیرد(گلابی، مهرابی و رضوانی، ۱۳۹۱).
۲-۹- مختصری پیرامون نانوفناوری
فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش داده و موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر است. اولین جرقه فناوری نانو در سال ۱۹۵۹ توسط ریچارد فاینمن زده شد. اما واژه فناوری‌نانو اولین بار توسط نوریوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو در سال ۱۹۷۴ مطرح گردید. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی از خود نشان می‌دهند. این فناوری دانشی به شدت میان‌رشته‌ای است که می‌تواند به عنوان ادامه دانش کنونی در ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.
برنامه ملی پیشگامی نانو فناوری آمریکا، فناوری نانو را به صورت زیر تعریف می‌کند:
“توسعه تحقیقات و فناوری در سطوح اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی با طول تقریبی از ۱ تا ۱۰۰ نانومتر به منظور فراهم آوردن شناخت اصولی از پدیده‌ها و مواد در مقیاس نانو و با هدف ایجاد و استفاده از نانوساختارها، قطعات و سیستم‌هایی که به خاطر اندازه کوچک و یا متوسط خود دارای خواص و عملکردهای جدیدی هستند.”
در سیر تکاملی نانوتکنولوژی کشور، می توان سال ۱۳۸۲ را به عنوان نقطه عطف آغاز فعالیت های زیرساختی در پژوهش نانو فناوری به حساب آورد. در این سال علاوه بر تأسیس انجمن نانو فناوری کشور، ستاد ویژه توسعه نانو فناوری برای مدت ۴ سال تشکیل گردید که وظایف آن شامل تصویب اهداف، راهبردها، سیاست های کلان و برنامه های ملی توسعه نانوتکنولوژی در کشور، تقسیم وظایف کلی دستگاه‌ها و تعیین مأموریت های بخشی و هماهنگی آن ها در قالب برنامه بلندمدت ملی، نظارت عالی بر تحقق اهداف و برنامه ها می باشد.
دیدگاه ستاد برای توسعه فناوری نانو، تدوین چارچوب فعالیت بلندمدت کشور در فناوری نانو است و در این راستا برنامه راهبردى ده ساله فناورى نانو در ستاد تهیه و به تصویب رسید. این سند، بر اساس بند ب ماده ۴۳ قانون برنامه چهارم توسعه، به هیات دولت ارائه گردید و در مردادماه ۱۳۸۴ با عنوان سند راهبرد آینده به تصویب این هیات رسید.
در این سند قرار گرفتن میان ۱۵ کشور برتر جهان در حوزه فناورى نانو و تلاش براى ارتقای مداوم این جایگاه به منظور تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم هدف گیرى شده است. با توجه به تغییرات و تجربیات کسب شده در طول اجراى سند، تصمیم گرفته شد که در فاصله هاى زمانى مشخصى اسناد تکمیلى تهیه و به تصویب رسد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که در دوره هاى مختلف براساس موفقیت ها و ناکامى ها و تجربه هاى گذشته، برنامه ها باید بهبود یابند. در جدول ۲-۶ زیر دوره هاى اجراى سند راهبرد آینده ارائه گردیده است.
جدول ۲-۶: دوره های اجرای سند راهبرد آینده (www.nano.ir)

 

دوره طول دوره (سال) سال شروع سال پایان
اول ۳ ۱۳۸۴ ۱۳۸۶
دوم ۳ ۱۳۸۷ ۱۳۸۹
سوم ۲ ۱۳۹۰ ۱۳۹۱
چهارم ۲ ۱۳۹۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...