= ورایانس زیر آزمون i ام  = واریانس کل آزمون
= میانگین کواریانس بین سوال‌ها  = واریانس میانگین سوال‌ها
پرسش‌نامه از سه قسمت تشکیل شده است:
بخش اول بیش‌تر شامل سؤال‌های ویژگی­های جمعیت شناختی و سؤال‌های مرتبط با متغیرهای مورد نظر است
بخش دوم بر اساس مدل پژوهش و رابطه‌های آن طراحی شده است.
بخش سوم بر اساس سیاست‌های مناسب استخراجی از مصاحبه و اسناد بالادستی طراحی شده است.
پس از اصلاحاتی که از طریق اعتبار محتوا انجام گرفت، مشخص شد که ابزار گردآوری اطلاعات با سنجش سوال‌ها پژوهش تطبیق داشت. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که ابزار گردآوری اطلاعات همان عواملی را که انتظار می­رفته سنجیده است در نتیجه از روایی لازم برخوردار است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۷-۴-روش سنجش روایی ابزار
جهت تعیین روایی و اعتبار پرسش‌نامه در این تحقیق از روش اعتبار محتوا استفاده خواهد شد که بدین منظور برای تهیه پرسش‌نامه و شاخص‌های مورد نیاز برای سنجش ابتدا منابع علمی مربوطه مورد مطالعه قرار گرفته و سپس تنظیم پرسش‌نامه با راهنمایی و تأیید استادان و مدیران خبره انجام خواهد شد.
۳-۷-۵- روش‌های تکمیلی گردآوری داده‌ها
جهت گردآوری داده‌ها از اسناد و مدارک استفاده خواهد شد. در خصوص مصاحبه با توجه گرفتاری متولیان از روش‌های مختلف اعم از حضوری یا کتبی استفاده خواهد شد.
روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها
۳-۸-۱- روش تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی
تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی مستلزم انجام سه فعالیت است که عبارت‌اند از: تلخیص داده‌ها، عرضه‌ی داده‌ها و نتیجه‌گیری و تأیید. تحلیل داده‌های کیفی فرآیندی پیوسته است که از نخستین مرحله گردآوری داده‌ها آغاز شده و در آن به طور مکرر به داده‌ها رجوع می‌شود. به طوری که با تلخیص داده‌ها و عرضه آن‌ ها و با توجه به فعالیت‌های قبلی، از آن نتیجه گیری به عمل می‌آید.
الف- در مرحله‌ی تلخیص، انتخاب داده‌ها، تمرکز و تنظیم و تبدیل داده‌ها به صورت خلاصه‌تر مدنظر است.
ب- در مرحله‌ی عرضه‌ی داده‌ها، ارائه‌ مجموعه‌یی سازمان‌یافته از داده‌ها از طریق ماتریس‌ها، نمودارها، شبکه‌ها و امثال آن مدنظر است به طوری که بتوان به کمک آن نتیجه‌گیری با سهولت بیش‌تری به عمل آید.
ج- در این مرحله پی بردن به معنای هر رویداد، نظم و الگوی وقوع هر رویداد، عوامل به وجود آورنده و چگونگی وقوع احتمالی رویدادها و تببین آن‌ ها مدنظر است آنچه در این میان حایز اهمیت است باید معنایی که از داده‌ها برگرفته می‌شود از جنبه‌های موجه بودن، استحکام و قابلیت تأیید بودن مورد توجه قرار گیرد.
به طور کلی در تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل محتوی شامل مراحل زیر استفاده شده است:

مرور و بخش‌بندی داده‌ها
کدگذاری داده‌ها و یافتن مفاهیم و گزاره‌ها در داده‌ها
ادغام، حذف جهت ایجاد دسته‌ی کدها (مقوله) و تبدیل دسته‌ی کدها به چند موضوع
تحلیل و توصیف موضوع‌ها
لذا با استخراج مفاهیم از حروف واژگان به کار رفته از طریق کدگذاری تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی انجام می‌شود.
۳-۸-۲- روش تجزیه و تحلیل داده‌های کمی
برای تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق و آزمون فرضیات تحقیق از روش‌های آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد که در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به تبیین و توصیف ویژگی‌های جمعیت شناختی داده‌ها پرداخته می‌شود و سپس برای بررسی فرضیات تحقیق از آمار استنباطی استفاده می‌شود. از آن‌جا که تحقیق حاضر نیز از نوع تحقیقاتی پیمایشی است و در تحقیقات پیمایشی هدف، شناخت پارامترهای جامعه است. لذا با توجه به فرضیات تحقیق، روش تحلیل داده‌ها بر اساس برآورد فاصله‌یی میانگین و واریانس جامعه و بررسی رابطه میان متغیرها بر اساس آزمون خی۲ است. در این بخش از نرم‌افزارهای Excel و SPSS نیز استفاده شده است.
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق
مقدمه
هدف از این فصل، تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده است. فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها که این قسمت بر اساس انجام مصاحبه‌ها، پیاده‌سازی آن‌ ها، یادداشت‌های صورت گرفته حین مصاحبه و در نهایت تدوین پرسش‌نامه بر اساس مصاحبه‌ها، اسناد بالادستی و ادبیات موضوع است. برای این کار، داده‌های جمع‌ آوری شده ابتدا کدگذاری می‌شود، سپس پرسش‌نامه استخراج و پس از تکمیل پرسش‌نامه تجزیه و تحلیل می‌شود.
توصیف دموگرافیک نمونه‌های تحقیق
توصیف دموگرافیک نمونه‌های تحقیق در دو بخش کیفی و کمی در این قسمت آورده شده است.
۴-۲-۱- توصیف دموگرافیک بخش مصاحبه با خبرگان
در این تحقیق علاوه بر مطالعات میدانی با خبرگان حوزه‌ی سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات مصاحبه صورت گرفت. نمونه‌گیری به صورت هدفمند با روش گلوله برفی و بر اساس اهداف تحقیق انجام شد.
جدول ‏۴‑۱فهرست خبرگان

 

ر نام ونام خانوادگی سوابق
۱ مهندس علی حکیم‌جوادی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات (دولت دهم)
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور (دولت دهم)
مدیرعامل سابق ایزایران
عضو سابق هیات مدیره شرکت صایران
۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...