پایان نامه های کارشناسی ارشد درباره بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام ... |
ابعاد یادگیری مادام العمر
تعاریف
منبع
خود مدیریتی
خود مدیریتی به نیروهای درونی برای ایجاد تحول، افزایش قدرت تولید و افزایش تواناییهای مدیریتی افراد تاکید میکند.
(دیر[۴۲]، ۱۹۷۶؛ سلیگمن[۴۳]، ۱۹۹۰ و الیس[۴۴]، ۱۹۹۸).
یادگیری چگونه یادگیری
از انجایی که چالشهای مطرح در جهان به سرعت در حال تغییر هستند به منظور مقابله با شرایط جدید ناشی از تغییر و تحولات محیط پیرامون افراد در زندگی شخصی و کاری خود یاد بگیرند که چگونه بیاموزند تا به رضایت در زندگی بتوانند دست یابند.
(یونسکو و کمیسیون بین المللی آموزش قرن بیست و یک، ۲۰۱۱).
ابتکار و نوآوری
نوآوری، عبارت است از تغییر معنیدار که برای بهبود خدمات و فرایندهای سازمانی و ایجاد ارزشهای جدید برای ذینفعها سازمانها صورت میگیرد و برای دستیابی به ابعاد جدید عملکرد بر رهبری سازمان تمرکز دارد.
(فارست-باو و بوئر، ۲۰۰۷).
قابلیت جمع آوری اطلاعات
از آنجایی که توسعه یادگیرندگان ماام العمر در مرکز و نقطه ثقل رسالت مؤسسات آموزش عالی میباشد باید اطمینان حاصل شود که افراد؛ دارای تواناییهای فکری، استدلال و تفکر انتقادیاند و به یادگیرندگان برای ساخت چهارچوب یادگیری چگونه یادگیری کمک شود علاوه بر این دانشکدهها و دانشگاهها باید پایه و اساس رشد مستمر یادگیرندگان را از طریق فرصتهای شغلی و نیز نقششان به عنوان شهروندی آگاه و عضو جامعه فراهم کنند.
(کمیسیون آموزش عالی میانه آمریکا[۴۵]، انجمن غربی مدارس و دانشکده ها[۴۶] و انجمن جنوبی مدارس و دانشکدهها[۴۷]، بی تا).
قابلیت تصمیمگیری
تصمیم انتخابی است که از میان گزینههای ممکن صورت میگیرد.
(ریزن، ۲۰۰۰؛ دفت، ۲۰۰۵ ).
خود تنظیمی
دانش آموزان مهارتهایی برای طراحی، کنترل و هدایت فرایند یادگیری خود کسب میکند و برای یادگیری تمایل دارند و قادر اند کل فرایند یادگیری خود را مورد ارزیابی قرار دهند و در مورد آن بیاندیشند. همچنین خود تنظیمی در یادگیری از دید اسکراو و بروکس توانایی دانش آموزان برای درک و کنترل یادگیری شان است که امری بسیار مهم در موفقیت مواد درسی به حساب میآید و آن ها را به یادگیرندگانی اثربخش و کارآمد تبدیل میکند.
(بری[۴۸]، ۱۹۹۲) و (اسکراو و بروکس[۴۹]، ۲۰۰۰).
خود کنترلی
خود کنترلی کارکرد اصلی و کلید مهم موفقیت در زندگی به حساب میآید.
داسی و لنان بیان میدارند که مجموعه ای مجزا از انگیزشها در رفتار منجر به دستیابی به موفقیتهای مادام العمر، سطح بالا و خلاق میشود. این نگرشها و رفتارها شامل موارد خود کنترلی، کارسخت، پشتکار و استقامت و عزم و اراده میباشد.
داسی و لنان[۵۰]، (۲۰۰۰) و (بومیستر و همکاران[۵۱]، ۲۰۰۷)
اقتباس از کوچکی (۱۳۹۱)
با توجه به اهمیت مطالب ذکر شده تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر با واسطه گری مهارت اعضای هیات علمی در فرایند یاددهی – یادگیری می باشد.
۱-۳-ضرورت و اهمیت تحقیق
چالش های عمده ای که مدیران در قرن ۲۱ با آن روبرو هستند چگونگی استفاده از استعدادها و توانایی های بالقوه افراد می باشد تا نوآوری های سازمانی را تسریع نمایند. برای نیل به این هدف مدیران و کارکنان سازمان ها می توانند با آگاهی از میزان خلاقیت و تقویت آن از حداکثر توانمندی های فکری، ذهنی و عقلی خود در جهت پویا کردن سازمان بهره گرفته و از طریق ایجاد، پرورش و کاربردی نمودن خلاقیت، روحیه جسارت علمی، انتقاد گری و انتقاد پذیری، روحیه علمی و پژوهش را در تک تک کارکنان سازمان تقویت کند. بر همین اساس میتوان گفت نوآوری لازمه حیات سازمانی و استمرار بقاء و ماندگاری و تأثیر گذاری آنها در دنیای رقابتی و پیچیده داخلی و بین المللی می باشد. در این شرایط اگر سازمانی در جهت نوآوری اقدام جدی انجام ندهد قطعاً با شکست روبرو خواهد گردید؛ زیرا توسعه علم و تکنولوژی و ورود کالا و تولیدات جدید به قدری زیاد است که سازمان های غیر پویا و بدون خلاقیت و نوآوری، خیلی سریع از صحنه رقابت خارج شده و امکان تأثیر گذاری و مقابله با مسائل جدید را از دست می دهند و تبدیل به سازمان های بسته و ایزوله می گردند که این عامل سبب عقب ماندن سازمان و عدم انجام موفقیت آمیز مأموریت های سازمانی آن می گردد(تولایی ، ۱۳۸۷)
ضرورت وجود خلاقیت و نوآوری در سازمان ها تا حدی رسیده است که برخی منابع نبود خلاقیت و نوآوری را با نابودی سازمان در دراز مدت یکی دانسته اند . همچنین اهمیت نوآوری در موفقیت سازمان ها تنها منحصر به بخش های تولیدی کشور نیست. بلکه این مساله در بخش های خدماتی از جمله دانشگاه ها ، که پرورش دهنده منابع انسانی آینده هستند، صادق بوده و اهمیت بیشتری نیز می یابد . (حسینی و همکاران ، ۱۳۸۹).
نوآوری در محیط کار، درک مسأله، ارائه ایدهها و راه حلهای جدید، ارتقاء و یافتن اثبات منطقی برای آن ها، و ایجاد مدلهای کاربردی فرآیندی پیچیده است که اغلب با دشواری، موانع و ناکامی همراه است و این درحالی است که اغلب افراد طرفدار حالت پایدارند و در برابر عدم امنیت و عدم اطمینان مربوط به تغییرات ایجاد شده در اثر نوآوری مقاومت میکنند و نیز از طریق یادگیری میتوان از مقاومتها و عدم اطمینان به وجود آمده از تغییرات ناپایدار حاصل از نوآوری و به کارگیری سیستم نوآورانه جلوگیری کرد (کوچکی ، ۱۳۹۱) یکی از انواع یادگیری ها که می تواند به نوآوری دانشگاهی کمک شایان توجهی کند یادگیری مادام العمر است . امروزه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مکانهای کلیدی برای توسعه یادگیری مادام العمر در نظر گرفته میشوند. یادگیری مادام العمر میتواند به عنوان مجموعه ای از اصول راهنما برای توسعه مؤسسات آموزش عالی ارائه شود. برای ایجاد و توسعه یادگیری مادام العمر در آموزش عالی، مؤسسات نیازمند توسعه آگاهی نظاممند و تحلیل ارتباطات داخلی بین سطوح گوناگون سازمانهای خود و درک چگونگی وابستگی این عوامل با تعاملات شناختی و عاطفی یادگیری هستند. یادگیری مادام العمر تعقیب کننده اهداف عمومی مانند عمومیسازی آموزش هم در کیفیت و هم در کمیت و اقامه کننده اصل یادگیری واقعی در آموزش اجباری و تسهیل کننده توسعه و پیشرفت از تحصیل به کار است. برای این منظور نیاز به عزم ملی در سطح جامعه و آموزش عالی است و بایستی این نگرش به واقعیت و باور در ذهن افراد جامعه تبدیل شود (محمدی مهر و همکاران ، ۱۳۹۰).
تحقق یادگیری مادام العمر مستلزم استفاده اساتید دانشگاهی از روش های یاددهی – یادگیری نوین است که یکی از آنها مهارت های هفتگانه اعضای هیئت علمی در چرخه یادگیری است . که با بررسی این مهارت ها می توان فهمید اساتید در کدام یک از مهارت ها توانایی بیشتری دارند و همچنین نقاط قوت و ضعف را در فرایند یاددهی – یادگیری شناسایی کرد که در نتیجه آن می توان میزان توسعه یادگیری مادام العمر را سنجید و رابطه آن را با نوآوری دانشگاهی بررسی کرد .
بر این اساس تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر با واسطه گری مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری می پردازد .
۱-۴- اهداف پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-23] [ 02:37:00 ق.ظ ]
|